Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt

Northvolt står inför börsnotering – men största ägaren Volkswagen tycks allt mindre intresserad av sin svenska investering. Den tyska biljätten bygger nya batterifabriker på egen hand, Volkswagen-ägda Scania klagar öppet på leveransproblem och i Northvolts styrelse har en tungviktare efterträtts av en doldisjurist.
Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt - northvolt-vw
Volkswagen-ägda Scanias VD Christian Levin vädrar nu sin kritik öppet mot Northvolt, där Peter Carlsson är VD. Foto: TT och Northvolt

Det var 2019 som Northvolt lockade till sig den största investeringen hittills. För 900 MEUR fick Volkswagen en ägarandel på cirka 20% av kapitalet och en styrelsepost.

Men de bildade också ett joint venture. Tillsammans med Northvolt skulle en battericellsfabrik byggas i tyska Salzgitter under namnet Northvolt Zwei.

”Med Northvolt har vi nu också hittat en europeisk partner vars know-how och hållbara, CO2-optimerade produktionsprocesser för batterier gör det möjligt för oss att utveckla battericellsproduktionen i Tyskland”, kommenterade Stefan Sommer.

Han var en tungviktare i Volkswagen och ingick i styrelsen med ansvar för biljättens inköp. Stefan Sommer var också den som tog platsen i Northvolts styrelse.

Fyra år senare är han ersatt av en doldis. Fabriken i Salzgitter byggs nu utan Northvolt. Och Volkswagen-ägda Scania pekar ut Northvolt som ansvarig för leveransstörningar i ett känsligt läge där batteribolaget står inför en börsnotering.

Enligt källor till Financial Times kan värderingen landa på 20 mdr dollar, vilket skulle placera Northvolt högt upp på Large Cap-listan om noteringen blir på Stockholmsbörsen – över storbolag som Epiroc och Evolution i börsvärde.

Men hur bra är relationen till den största ägaren?

Samarbete i kras

Första tecknet på en sämre relation mellan Northvolt och Volkswagen var upplösandet av joint venture-bolaget 2021. I stället för att samarbete med Northvolt valde Volkswagen en kinesisk partner i batteritillverkaren Gotion High-Tech för färdigställandet av Northvolt Zwei, som nu byggs under ett annat namn.

Northvolt Zwei blev inte av. Nu byggs Northvolt Drei utan Volkswagen. Skiss: Northvolt

I svenska medier angavs få skäl till splittringen vid tidpunkten, men enligt tyska affärsmedier blev relationen allt sämre. Enligt uppgifter till WirtschaftsWoche tyckte Volkswagen att det gick för långsamt. Northvolt hade för mycket av sitt fokus på annat håll, som fabriksbygget i Skellefteå.

Att förlita sig på en svensk startup var ett riskfyllt drag, menade bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer, som är professor vid Duisburg-Essen-universitetet.

Tesla samarbetade från början med Panasonic, en av världens mest erfarna tillverkare av battericeller, medan Volkswagen var tvungna att förlita sig på en startup som fram till dess inte hade någon fabrik och aldrig hade tillverkat en enda cell”, kommenterade han upplösningen i den tyska pressen.

Volkswagen grundade under 2022 bolaget PowerCo, där de samlat batterifabrikerna. Vid sidan om fabriken i Salzgitter, som väntas öppna 2025, planeras för fem andra europeiska battericellsfabriker till 2030, bland annat i Valencia, Spanien. Northvolt är inte partner i något av projekten.

Skaver med Scania

För Affärsvärlden uppger Northvolt att det ändå har kommit in flera ordrar från Volkswagen efter fiaskot med Northvolt Zwei. Även sådana som ännu inte är kommunicerade publikt.

Volkswagen ägda Tratons VD Christian Levin kritiserar nu Northvolt öppet för leveransproblemen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Till de som räknat med batterier från Northvolt hör Volkswagen-ägda Scania. Relationen där är nu också spänd. På en investerarkonferens i förra veckan skyllde VD Christian Levin den svaga orderingången på elektriska fordon på Northvolts leveranser. Leveranserna var ”långt ifrån tillfredställande”, sa Levin.

”Vi är trygga med att vi har gjort rätt partnerval, men det är klart att Northvolt är en startup och att det inte är lätt att bygga en enorm fabrik och få den att takta i gång”, sa han efter konferensen till Di.

Northvolt uppger både pandemin, blockeringen av Suezkanalen och den ryska invasionen av Ukraina som skäl till leveransstörningarna.

”Dessa externa störningar var så pass stora att vi trots allt är stolta att vi kunnat begränsa förseningarna och påbörjat leveransen”, skriver presschefen Anders Thor i en kommentar till Di.

Svagare representant

Volkswagens val av representant i Northvolts styrelse är heller inget styrketecken.

Sedan i somras företräds Volkswagen av en doldis till bolagsjurist och investeringschef, Sven Fuhrmann. Han ingår varken i Volkswagens styrelse eller ledning, vilket utmärker honom från sina företrädare på styrelseposten.

Den förste att utses av Volkswagen var nämnda inköpschefen Stefan Sommer. Hans efterträdare Frank Witter var CFO för Volkswagen. Slutligen efterträddes han av Jürgen Rittersberger som vid tillfället var vice VD för Volkswagen och senare CFO för Audi.

Volkswagens ägarandel i Northvolt har minskat något under det senaste året enligt ägardatabasen Holdings. Andra stora ägare, som BMW och Goldman Sachs, har också minskat sina ägarandelar.

Northvolt uppger att ägarförändringen beror på att teckningsoptioner konverterats till aktier, inte försäljningar. Bolaget påpekar också att två av ägarna, Volkswagen och Goldman Sachs, har investerat i konvertibellån under de senaste två åren.

Affärsvärlden har sökt Volkswagen för en kommentar om styrelseförändringen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets