Teknikhaveri hos Klarna – kunder kom in på andra användares konton

Kunder hos Klarna loggades in på andra användares konton och kunde därmed ta del av känslig information såsom köp- och betalningshistorik. Det skriver flera medier.
Klarna
Foto: Claudio Bresciani/TT

Betaljätten Klarnas kunder loggades in på andra användares konton och kunde se känsliga uppgifter såsom betalningshistorik, namn och adresser. De har dessutom kunnat se delar av, men inte hela, bankkontonummer. Det rapporterar bland annat Aftonbladet och Di.

Varje gång kunderna uppdaterat sidan på appen har de kunnat se uppgifter från en ny användare. Det är oklart om kunder har kunnat handla för andras pengar. Haveriet har även blivit uppmärksammat utanför Sverige.

Klarna har efter de stora tekniska problemen stängt ned appen och hänvisar till ett serviceavbrott.

”Vi upplever just nu störningar i våra system till följd av ett tekniskt fel. Vi gör vårt yttersta för att åtgärda detta och återställa systemen till normal funktion. Vi ber om ursäkt för det besvär som detta orsakar. Medan vi åtgärdar felet kan konsumenter inte logga in i appen”, säger de på Twitter.

Di skriver att Finansinspektionen uppger att de är informerade om situationen och att de har bett Klarna förklara vad som hänt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.