Uppköp gör slut på ledarinsatsen

Utmärkelsen Årets Ledare klarar att fånga upp ledare som drivit igenom förändringsarbeten som består, åtminstone så länge pristagaren själv är kvar i verksamheten. Men uppköp eller företagsförvärv gör till sist slut på majoriteten av ledarinsatserna.

Så ser facit ut när Affärsvärlden går igenom utvecklingen i de nitton företag som sett sin högsta chef koras till Årets Ledare. Genomgången tar bara ytligt hänsyn till hur lång tid som har förflutit efter utnämningen. Ändå går det att dra en del slutsatser om ledarprestationen, sett från verksamhetens horisont. Följande framgår:

oo Tio av bolagen har blivit uppköpta. Av dessa försvann två, Aga och Esab, när huvudkontoren flyttade. Investmentbolaget Bahco köptes däremot upp av Industrivärden för att styckas. DN, Hemköp och Scandic har kommit att utgöra viktiga pusselbitar i moderbolagens expansionsstrategier i Sverige och Norden. Gambro och Monark Stiga har fått agera plattformar för en internationell förvärvsstrategi.
oo Tre av bolagen tillhör de mest framgångsrika på Stockholmsbörsen. Det är Scania, H&M och Assa Abloy, även om det sistnämnda just nu dras med problem.
oo Tre kan beskrivas som direkta misslyckanden – Aga, Gambro och NCC.
I samtliga fall lyckades Årets Ledare Marcus Storch, Berthold Lindqvist, respektive Bernt Magnusson, renodla verksamheterna och satsa på fokuserad tillväxt. Men var och en för sig misslyckades de med att fånga upp förändrade marknadsförutsättningar.
oo Två verksamheter har kraschat – Ankor Group och Ams. För Ankors grundare Christer Agell försvann förutsättningarna för bilimport till Hongkong i slutet av 1990-talet. I och med att Kina tog över den brittiska kronkolonin halverades marknaden. I Ams blev Allan Larssons omdaning obsolet när arbetslösheten rakade i höjden.
Det går även att slå materialet från en annan ledd och då titta på ledarskapet. Den utvärderingen tar fasta på ett av de enklare budskapen i Jim Collins bästsäljare från 2001, ”Good to Great”. Där beskrivs bra ledarskap som hur väl man ”lyckas bygga in framgång i ett företag som överlever när ledaren själv försvunnit”.
Om framgång mäts fem år efter det att priset delades ut, så får cirka 13 företag godkänt. Utvecklingen lever då fortfarande mer än väl upp till de högt ställda förväntningar som skapades i och med att högsta chefen blev Årets Ledare. Efter en ordentlig omvandling av verksamheten verkar en kultur med vardagsgnetande när det gäller både kostnader och intäkter ha levt kvar. Då har Affärsvärlden även tagit med Dramaten och Volvo Penta, två vinnare de senaste åren.
Men sedan händer något i företagen, det är tydligt. Av de företag som deltagit i omfattande strukturaffärer – antingen som köpande företag eller blivit uppköpt – har hälften känt av vikande resultat. Hit hör Hemköp, Aga, Gambro, NCC, Esab och Ankor Group.
I samtliga dessa företag har Årets Ledare försvunnit före uppköpet eller i samband med det. Lika påtagligt är att de nya ägarna väljer att inte bygga vidare på det ledarskap som Årets Ledare prisbelönats för. Ovanstående uppräkning kan då förlängas med namn som Bahco, Scandic och Nyman & Schultz. I många av företagen har cheferna därefter avlöst varandra.
Misslyckandena i Aga, Gambro och NCC är intressanta. Problemen dyker upp flera år efter det att chefen utnämnts till Årets Ledare, på grund av att företagen misslyckas med att leva upp till deras strategier.
Aga tappade mot mitten av 1990-talet fokus på strukturen och investeringskostnaderna. I Gambro missbedömde Berthold Lindqvists efterträdare Mikael Lilius svårigheterna att expandera genom förvärv inom dialyssjukvård. I NCC utgjorde aldrig byggverksamheten – trots köp av både ABV och Siab – den friska kärna som Bernt Magnusson lät vara kvar när renodlingsarbetet med Nordstjernan hade fullföljts. Det ligger nära till hands att skylla problemen på ägarna, Industrivärden, Cardo/Incentive och Ax:son Johnson, för att ha varit dåliga på att förnya ledarskapet.
Det är påtagligt att just företag vars chef utsetts till Årets Ledare kommit att delta friskt i företagsaffärer, både som uppköpsobjekt och köpare. Orsakerna är flera. En är att de här företagen, i likhet med många andra, känt av bristen på kapital i Sverige. Tre av bolagen – Aga, Esab och Scandic – har sålts till utlandet för att ägarna Industrivärden, Incentive och Ratos velat kliva av.
En annan förklaring är att kriterierna bakom Årets Ledare premierar chefer för bolag som antingen genomfört en ordentlig renodling av verksamheten eller mäktat med tillväxt genom en fokuserad strategi. Detta kan ha gjort dem extra lämpade just för strukturaffärer.
Framgångsföretagen Scania och H&M står därför ut ordentligt. Båda bolagen presterar bättre än konkurrenterna, sexton respektive femton år efter det att den högsta chefen utnämndes till Årets Ledare. I Scania har framlidne Ingvar Erikssons efterträdare Leif Östling i över tio år byggt vidare på en utpräglad nischstrategi. Leif Östling förblir skeptisk till sammanslagningar i lastbilsbranschen.
I H&M är Stefan Persson fortfarande ordförande och huvudägare.
Egentligen borde även Assa Abloy och WM-data hamna i samma framgångsgrupp. Båda har drivits upp av starka ledare i skuggan av starka ägare, Carl-Henric Svanberg, respektive duon Hans Mellström och Thord Wilkne. Men Assa Abloy har till slut drabbats av växtvärk som nye vd Bo Dankis måste ta itu med. I WM-data brottas vd Crister Stjernfeldt fortfarande med sviterna efter 1990-talets it-boom.
Det går att dra ytterligare en slutsats, och det är att företagen som blir kvar när Årets Ledare drar vidare låter höra från sig. Tydligt är att fler än bara Affärsvärldens läsare kittlas av arbetet med att driva upp framgångsrika företag.SÅ GICK DET FÖR PRISTAGARNAS FÖRETAG

Företag; Årets Ledare; Kommentar; Betyg*

UPPKÖPTA
Aga; Marcus Storch 1984; Sålt till tyska Linde 1999; X
Bahco;Anders Lindström 1985;Bud från Promotion 1986, Ind.värden 1991; X
Esab;Bengt Eskilsson 1986;Sålt till brittiska Charter 1994; X
DN;Christina Jutterström 1991;Sålt till Bonniers 1998; XX
Gambro;Berthold Lindqvist 1992;Sålt till Incentive 1996; X
Ankor Group; Christer Agell 1993; Sålt till Renren Media 2000 ; X
Hemköp; Nils-Erik Johansson 1994; Del av Axfood 2000; XX
Nyman & Schultz; Maria Lilja 1995; Alltmer integration med American Express; XXX
Monark Stiga; Salvatore Grimaldi 1997; Utköpt av Grimaldi och UBS 1999; XX
Scandic; Roland Nilsson 2000; Sålt till Hilton 2001; XX

KVAR
Scania; Ingvar Eriksson 1987; Fortfarande lönsammast i branschen; XXX
H&M; Stefan Persson 1988; Ett av de största bolagen på börsen; XXX
Nordstjernan/NCC; Bernt Magnusson 1990; Förvärv av ABV och Siab leder till problem; X
WM-data; Mellström/Wilkne 1996; Dras med i it-kraschen 2000; XX
Assa Abloy ; Carl-Henric Svanberg 1998; Resultatkurvan bryts ordentligt 2003; XX
Volvo Penta; Staffan Jufors 2002; Fortsatt framgång; XXX

OFFENTLIGA FÖRETAG
Ams; Allan Larsson 1989; Arbetslösheten har ändrat förutsättningarna; X
Öresundsbron; Sven Landenius 1999; Kritik för höga broavgifter, låg beläggning; XX
Dramaten; Ingrid Dahlberg 2001; Fortsatt framgång; XXX

** Afv:s bedömning: så gick det sedan för företaget.
X Dålig utveckling.
XX Halvdan utveckling.
XXX God utveckling.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.