Vårens tunga börsstrider

Uppgörelser väntar i tre av Stockholmsbörsens största bolag. I samtliga fall spelar bolagens valberedningar en nyckelroll.

1. Striden om Volvo. Lyckas Cevians Christer Gardell slå sig in i styrelsen?

För ett år sedan rände representanter för Volvos institutionella ägare runt Stockholm på det ena hemliga mötet efter det andra, för att förhandla fram ett förslag till ny styrelse i lastbilsjätten. Aktivistfonden Cevian hade någon månad innan fått med en medlem i valberedningen, där Handelsbanksfären och franska fordonskoncernen Renault dominerade. Men hemliga förhandlingar pågick parallellt i gänget institutionella ägare kallade Grupp 7, eller Volvos vänner, och där fick Cevian inte vara med. Resultatet av allt förhandlande blev att Cevian motades ut, dess ledare Christer Gardell fick ingen styrelseplats. Handelsbanksgänget, som lett motståndet, hade segrat.

I dagarna, ett år senare, rullas konflikten upp igen, när arbetet i Volvos valberedning går in i en kritisk fas. Enligt uppgift är dock tonläget mellan parterna i år betydligt lägre vilket kan tyda på att Christer Gardell inte kommer in i Volvos styrelse denna gång heller.

Samtidigt har Cevian, via sitt ägarbolag Violet, köpt fler Volvoaktier den senaste tiden och flaggade i början av november för ett ägande på 5,01 procent av rösterna. Eftersom Violet är ett utlandsregistrerat bolag och Cevian kan dölja sitt ägande om det vill, ska nog köpen ses som en signal om att Christer Gardell, åtminstone för sina andelsägare, inte vill visa sig alltför passiv, även om han skulle missa styrelseplats denna gång också.

Christer Gardell själv har synts i flera tidningsintervjuer de senaste veckorna, exempelvis i Dagens Industri 13 november och i Dagens Nyheter 4 december. I de artiklarna duckade han för frågan huruvida Cevian fortfarande aspirerar på en plats i Volvostyrelsen, men i en intervju i det senaste numret av Aktiespararen tog han bladet från munnen: “Det är önskvärt men inte avgörande med en styrelseplats.”

Volvos bolagsstämma hålls den 9 april nästa år i Göteborg, och förslaget från valberedningen ska presenteras så att det kan vara med i kallelsen till årsstämman. Kallelsen ska i sin tur skickas ut senast fyra veckor före stämman, alltså den 12 mars 2008.

Volvos valberedning utsågs på stämman i våras och består, efter ägarkalabaliken, av hela sju personer – där SHB-sfären har två platser: Bengt Kjell, från Industrivärden och Carl-Olof By från “SHB med flera”. Förutom dem finns Volvos styrelseordförande Finn Johnsson, Lars Förberg från Violet/Cevian, Björn Lind från SEB Fonder, Christer Elmehagen representerande AMF Pension, samt Renaults Thierry Moulonguet.

2 Striden om Nordea. Vad vill Sampos Björn Wahlroos med sin post i storbanken?

Efter att finländske Björn Wahlroos via finanskoncernen Sampo, där han är vd, har köpt 7,5 procent av Nordea frågar sig många vad hans ambitioner för den nordiska storbanken är.

En bekräftelse på att han faktiskt har mer långtgående intentioner med sitt innehav kom härom månaden med nyheten att Sampo valde att ta plats i Nordeas valberedning. Det blir Sampos vice vd och Wahlroos ständige vapendragare Kari Stadigh som tar plats i gruppen på fem personer som ska föreslå ny styrelse för banken. De andra är styrelseordföranden och skaparen av det moderna Nordea, Hans Dalborg, AMF:s Christer Elmehagen (som ju också sitter i Volvos valberedning), Jonas Iversen från huvudägaren svenska staten samt Mogens Hugo, ordförande i Nordeas tredje största ägare, den danska personalstiftelsen Nordea Danmark-fonden.

Nästa fråga blir nu om Sampo och i så fall främst Björn Wahlroos själv aspirerar på en plats i styrelsen. Som ägare till hela 7,5 procent – 8,3 om man räknar in de närstående livbolagen Sampo Liv och Varma – blir det svårt för valberedningen att bortse ifrån den karaktärsstarke finlandssvensken och hans Sampo. Nordeastyrelsen saknar i dag direkt representation från någon ägare, och rymmer i dag två tidigare vd:ar i banken: förutom Dalborg också Lars G Nordström.

Väl inne i styrelsen blir nästa fråga vilka idéer Wahlroos och Sampo i så fall vill driva. I tidigare affärer i nordiska finansbolag har Björn Wahlroos drivit på för strukturaffärer. I Skandia, där han var ägare en period, slutade det med att Sampo fick köpa If – en affär som inneburit miljardvinster för det finländska bolaget. Men samtidigt var Skandia ett bolag med en svagare styrelse än Nordea, där Hans Dalborg är fortsatt tongivande. Men eftersom staten har sagt att den ska sälja hela eller delar av sina 19,9 procent av Nordea, kan nya ägare dyka upp snabbt och stödet för Dalborg och den befintliga Nordealedningen erodera kvickt.

Nordeas bolagsstämma hålls torsdagen den 3 april, och besked från valberedningen borde därmed väntas senast fyra veckor innan dess, alltså den 6 mars.

3 Striden om Scania. EG-domen stärker Porsche i maktkampen.

Hos Volvos konkurrent på Östkusten, Scania, blir det kanske inte lika rörigt som hos göteborgaren – men inte långt därefter. Även här har ägare med motstridiga intressen positionerat sig i bolagets valberedning, vars arbete säkerligen kan bjuda på en del överraskningar. Ett antal händelser de senaste månaderna har bidragit till att vrida upp temperaturen.

Scanias valberedning offentliggjordes i början av november. Då visade det sig att där fanns en representant med från tyska MAN, som ju tidigare lade ett fientligt men senare tillbakadraget bud på det svenska bolaget. Scania uttryckte sitt missnöje med en subtil skrivning i pressmeddelandet:

“MAN AG har valt att utse en ledamot till valberedningen trots att detta inte är i enlighet med rekommendationen i Svensk kod för bolagsstyrning där det framgår att representanter för företag som bedriver med bolaget konkurrerande verksamhet inte bör ingå i valberedningen.”

Frågan är vad MAN:s delegat Ekkehard Schulz kan åstadkomma i valberedningen. Wallenbergsfären ockuperar två av de fyra platserna, med Investors Lennart Johansson och Marcus Wallenberg, som representerar Wallenbergstiftelserna. Den fjärde platsen innehas av Gudrun Letzel från Scanias huvudägare Volkswagen.

Scania håller sin bolagsstämma måndagen den 5 maj, men de viktiga förhandlingarna lär dock inte föras vare sig i Scanias styrelse eller i dess valberedning, sannolikt inte ens i Sverige. Framtiden för Scania och MAN avgörs i ett större maktspel där VW:s huvudägare, sportbilstillverkaren Porsche, är drivande.

Häromveckan kom en dom från EG-domstolen som innebär slutet för den lag som hindrat Porsche att rösta för mer än 20 av sina 30 procent (med sikte på 50) i VW. Därmed kan Porsche, med sina starka män vd Wendelin Wiedeking och styrelsemedlemmen Ferdinand Piëch, styra VW vidare helt efter egna huvuden – utan hänsyn till delstaten Niedersachsen med 20 procent av aktierna, för vilken lagen var skriven.

Enligt en artikel i Dagens Industri den 18 oktober finns det till och med en plan för vad som ska hända därefter. Enligt den ska VW låta Scania lägga bud på MAN, tvärt emot svenske MAN-chefens Håkan Samuelsson intentioner, och därefter ska VW köpa hela det sammanslagna bolaget. Investor och Wallenbergstiftelserna skulle alltså, förr eller senare, i så fall sälja sina aktier i Scania. Någon officiell bekräftelse har dock inte synts till. DI-artikeln innehöll inga kommentarer från något läger och enligt vad Affärsvärlden har sett har det inte kommit ut någon avgörande information om affären i vare sig tysk eller svensk press de senaste månaderna.

Scanias aktiekurs har fallit tillbaka lite jämfört med toppnivån strax under 200 kronor i somras, men handlas fortfarande på respektabla dryga 160 kronor. Den mer röststarka A-aktien kostar en dryg tia mer vilket tyder på en fortsatt aktualitet i maktkampen.Datum Torsdag 3 april: Nordea bolagsstämma Onsdag 9 april: Volvo bolagsstämma Måndag 5 maj: Scania bolagsstäma

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet