”Vi når toppen i år”

Finansmannen Melker Schörling räknar med att konjunkturen kommer att mattas av nästa år. "Det är en allmän magkänsla", säger han.

Melker Schörling arbetar just nu med att sy ihop affären mellan matfettstillverkarna Karlshamns, där han är storägare, och den danska konkurrenten Århus United, en affär som presenterades i går.

Vid sidan av den affären har Melker Schörling ett stort engagemang i de andra företag där han är stor aktieägare, exempelvis Securitas, Assa Abloy och Hexagon.

– Tiden jag lägger på de olika företagen står ofta i proportion till mitt ägande, men det varierar mycket över tiden, säger han.

Är du redo att gå in i ytterligare bolag?
– Inte för närvarande. Jag vill vidareutveckla verksamheten i de företag jag redan är engagerad i, säger han.

Din dotter Sofia sitter i Securitas styrelse. Hur ser du på hennes framtida roll?
– Framtiden får avgöra vilken nytta hon kommer att göra. Hon är mycket intresserad av bolaget och vill fortsätta med styrelsearbetet. Just nu tränger hon in i Securitas, bland annat lär hon sig verksamheten från grunden. Sofia ska ut med väktare för att förstå verksamheten bättre. När hon tidigare satt i Attendos styrelse var hon med ute på servicehem för att lära sig verksamheten.

Varför sitter din dotter i styrelsen?
– Att barnen gradvis engagerar sig i verksamheten är om inte självklart så vanligt förekommande i ett familjeföretag. I ett börsföretag måste övriga stora ägare se positivt på det. Så var fallet i Securitas där Gustaf Douglas föreslog att Sofia skulle väljas in i styrelsen.

Assa Abloy genomgår förändringar och flera pekar på att bolaget påminner om Electrolux med mycket omstruktureringar. Hur ser du på den kritiken?
– Jag ser positivt på Assa Abloy. Förutsättningarna är goda för att få en bra tillväxt på lång sikt. Vi har en stark bas, och nu gäller det att effektivisera produktionen. Bolaget har också en utmärkt plattform för att föra in nya produkter. Här kan vi nog bli bättre.

Vad tror du om börsutvecklingen det kommande halvåret?
– Jag har aldrig upplevt mig som en bra placerare på börsen, varken på kort eller lång sikt. Jag är inte en guru vad gäller att bedöma börsen. Jag går snarare in i bolag och påverkar dem. Min uppgift är att engagera mig i företag, välja rätt människor och utveckla företagen industriellt.

Vad tror du om konjunkturutvecklingen de närmaste åren?
– Det är svårt att ge en generell konjunkturbild över alla de företag jag är engagerad i. Ser man till världskonjunkturen så tror jag att den når sin topp i år och att konjunkturen sedan blir sämre. Förhoppningsvis ser vi däremot en förbättring i världskonjunkturen någon gång under 2007. Det är en allmän magkänsla.

Tryckeriet Bong Ljungdahl har inte varit någon god investering för dig. Hur ser du på den?
– Det är den enda investering jag gjort som inte ligger på plus. Trots det ångrar jag den inte. Jag är mycket optimistisk med den nya ledningen och dess nya planer. Det är en kombination av industriell effektivitet och där det gäller att lyckas inom angränsade områden, exempelvis förpackning. Vi kan delvis använda samma maskiner som vi redan har.

– Bolaget kommer att ha en bra utveckling på några års sikt, men visst är det inte den bästa investeringen jag gjort.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.