Volvo Cars försäljning steg med 2% i januari

Biltillverkaren Volvo Cars globala försäljning låg på 48 520 bilar i januari, en ökning med 2% jämfört med samma period året innan, framgår det av ett pressmeddelande.
Volvo Cars försäljning steg med 2% i januari - WEB_INRIKES
Volvo EX90, Volvo Cars nya helt elektriska SUV, avtäcks under ett lanseringsevenemang i Kungsträdgården. Foto: Anders Wiklund / TT

Andelen sålda Recharge-modeller, med både helt elektriska bilar och laddhybrider, uppgick till 40,7 procent under januari. Helt elektriska bilar stod för 16,2 procent av den totala globala försäljningen.

I Europa såldes 21 436 fordon, vilket är en ökning på 14,7 procent.

I USA såldes 7 693 fordon, en ökning på 8,2 procent.

I Kina sjönk försäljningen med 19,5 procent till 11 783 bilar.

Modellen XC60 var den mest sålda under månaden med 16 016 exemplar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.