Rapportperioden
Zalando ökar omsättning och nettoresultat

Nettovinsten ökade.
Omsättningen steg 8,0 procent till 2 420 miljoner euro (2 241).
Handelsvolymen GMV, Gross Merchandise Value, som är ett viktigt nyckeltal för e-handlare, ökade med 6,5 procent till 3 496 miljoner euro.
Justerat rörelseresultat uppgick till 46,7 miljoner euro (28,3), väntat var 47,5, med en justerad rörelsemarginal på 1,9 procent (1,3).
Resultatet efter skatt blev 9,9 miljoner euro (8,9).
Zalando står fast vid prognosen för helåret med ett justerat ebit på 530 till 590 miljoner euro, där marknadens snittprognos ligger på 550 miljoner euro. Bolaget räknar fortsatt med en omsättningstillväxt på 4 till 9 procent samt en ökning av handelsvolymen (gross merchandise value) med 4 till 9 procent.
“Vår ekosystemstrategi utvecklas väl, och kunder och partners tar till sig våra växande erbjudanden”, säger David Schroeder, en av två vd:ar på Zalando.
Zalando, MEUR | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 420 | 2 241 | 8,0% | ||
Justerat rörelseresultat | 46,7 | 47,5 | -1,7% | 28,3 | 65,0% |
Justerad rörelsemarginal | 1,9% | 1,3% | |||
Nettoresultat | 9,9 | 8,9 | 11,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.