Zalando ökar omsättning och nettoresultat

Klädjätten Zalando redovisar ökad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Zalando ökar omsättning och nettoresultat - Zalando-SE_ZalandoxNike_Clean_1_kl
Foto: Zalando

Nettovinsten ökade.

Omsättningen steg 8,0 procent till 2 420 miljoner euro (2 241).

Handelsvolymen GMV, Gross Merchandise Value, som är ett viktigt nyckeltal för e-handlare, ökade med 6,5 procent till 3 496 miljoner euro.

Justerat rörelseresultat uppgick till 46,7 miljoner euro (28,3), väntat var 47,5, med en justerad rörelsemarginal på 1,9 procent (1,3).

Resultatet efter skatt blev 9,9 miljoner euro (8,9).

Zalando står fast vid prognosen för helåret med ett justerat ebit på 530 till 590 miljoner euro, där marknadens snittprognos ligger på 550 miljoner euro. Bolaget räknar fortsatt med en omsättningstillväxt på 4 till 9 procent samt en ökning av handelsvolymen (gross merchandise value) med 4 till 9 procent.

“Vår ekosystemstrategi utvecklas väl, och kunder och partners tar till sig våra växande erbjudanden”, säger David Schroeder, en av två vd:ar på Zalando.

Zalando, MEUR Q1-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 2 420 2 241 8,0%
Justerat rörelseresultat 46,7 47,5 -1,7% 28,3 65,0%
Justerad rörelsemarginal 1,9% 1,3%
Nettoresultat 9,9 8,9 11,2%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Curasight