Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

"En vinn-vinn situation"

2019-05-20 10:20
Mikael Bergh

Mikael Bergh, som är chef för konsumentintäkter och analys på LRF Media, har de senaste åren utvecklat och ansvarat för fyra olika tjänster som har gynnat bolaget, inte minst omsättningsmässigt. Nu är han nominerad till Årets intraprenör.

De senaste åren har mediehuset LRF Media startat upp nya tjänster såsom Landlotten, Land shopping och Land utbildning. Bakom tjänsterna står Mikael Bergh, som nu är nominerad till Årets intraprenör.

Den första produkten som Mikael Bergh startade var Landlotten, en skraplott som spelarna antingen prenumererar på eller köper i spelbutiker. Pengarna går sedan till Bygdegårdarnas Riksförbund.

– När Bygdegårdarnas Riksförbund får ett ekonomiskt överskott från lotteriet kan de använda pengarna för att utveckla landsbygden, till exempel har pengarna gått till att modernisera en biograf, ett elljusspår och utvecklingsscheckar för ungdom- och kultursatsning på landsbygden, säger Mikael Bergh.

Det andra projektet är Land Shopping som lanserades 2017. Det är en onlinebutik som säljer produkter med fokus på lantliv. Genom undersökningar kunde Mikael Bergh se att en stor del av de som bor på landsbygden handlade digitalt. Därmed startades tjänsten där lokala hantverkare och entreprenörer kunde sälja sina produkter under samma tak.

– Vi hade en hantverkare som gjorde linnekläder som hon la upp på sin egen webbshop. Men tyvärr hade hemsidan inte många besökare. Vi fick möjligheten att hjälpa henne med försäljningen, säger han och fortsätter:

– Det blir en vinn-vinn situation, då båda sidorna tjänar på det. Säljarna får en möjlighet att sälja sina produkter, samtidigt som vi tar en del av vinsten.

I april sålde sajten för 1,1 miljon kronor i butik, säger Mikael Bergh.

Det tredje projektet startades nyligen och är en marknadsplats för onlinekurser. Tjänsten heter Land Utbildning och där har man hittills erbjudit två onlineutbildningar inom släktforskning och flerfärgstickning.

Det fjärde och sista bidraget är enligt Mikael Bergh en klassisk betalvägg för Lantbrukets Affärstidning ATL, som riktar sig mot företagare inom det gröna näringslivet, där en del av materialet blir låst. Men fler digitala prenumerationstjänster kan förekomma i framtiden.

Mikael Bergh tycker att i alla projekt är det viktigt att utgå från kunden först.

– Vi är ett kommersiellt  företag så självklart måste det finnas en affär. Men det är också viktigt att produkterna ska göra nytta för lantbrukare, skogsägare eller människor som bor på landsbygden. Det är därför jag gör många undersökningar inför projekten.

Mikael Bergh har med stort affärssinne fångat trender i omvärlden och förfinat dem till produkter som rimmar LRF Medias vision – att göra nytta för läsare och att vara hela det gröna näringslivets mediehus.

Årets intraprenör

Årets intraprenör är ett nationellt pris som instiftades av Talentia 2009. Andra nominerade som är Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Trucks, Sandra Malmberg, Group Category Manager Innovation på Semper, Niclas Sandin, vd för Bookbeat, samt Karina Tellinger, samordnare och senior strateg på SKL. Vem som blir Årets intraprenör avgörs den 23 maj.

Nada Razooq

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom