”Ett nytt område som passar vårt DNA”

Sandra Malmberg, som är ansvarig för innovation och digital strategi för Semper Glutenfritt, startade förra året tävlingen Dragons Den. Den går ut på att medarbetare på Semper utvecklar olika idéer och presenterar dem för en jury, de så kallade ”drakarna”, och erbjuds verktyg, utrymme och motivation längs resan. Nu är hon nominerad till Årets Intraprenör.
”Ett nytt område som passar vårt DNA” - sandra-mlamberg-700_binary_6959782.jpg

– Min vision är att Dragons Den ska vara en motor för innovation, både på kort- och på lång sikt. Vi skapar framförallt förutsättningar för framtida innovation genom att utveckla våra kompetenser och uppmuntra till en innovativ kultur, säger hon,

Hon har länge fascinerats av tanken att använda så stor del av företagets potential som möjligt och funderat på hur man skulle kunna göra det i praktiken. Ur det växte visionen och målbilden för Dragons Den fram.

– Jag pitchade idén för vår vd, som såg potential och har stöttat initiativet sedan dag ett.

Tävlingen pågick i tio månader, och innehöll även workshops där alla medarbetare inom företaget var välkomna att utveckla nya färdigheter och samtidigt hjälpa de tävlande teamen med att utveckla sina ideer.

– Många har tyckt att det har varit roligt att arbeta i nya team konstellationer och att få lära sig nya kunskaper i våra workshops. Tillsammans har vi lärt oss allt ifrån verktyg för att bli mer kreativa till att hålla en stark pitch.

I december 2018 var det final och juryn, som består av en blandning mellan ledningsgruppen, externa partners och medarbetare från olika avdelningar, valde ut ett vinnande bidrag.

– Det vinnande bidraget är ett nytt område som passar vårt DNA, och som vi nu ska stötta i Dragons Den säsong 2. Det ska bli spännande att vidare utforska hur Semper, som näringsexperter, kan möta behov hos fler konsumenter.

Konceptet Dragons Den planeras nu att tas ut i fler bolag inom koncernen. Sandra Malmberg tror att de flesta företag skulle må bra av att utmanas i hur man kan arbeta för att använda så stor del av sin potential som möjligt, och samtidigt göra sina medarbetare delaktiga på resan.

– Jag är tacksam för att ha fått möjligheten och förtroendet internt att använda resurser till projektet och jag hoppas att det kan inspirera andra bolag till att våga göra detsamma.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets