”Finns alltid plats för en spelare till”

Med bakgrund inom nationalekonomi, ekonomistyrning samt dataanalys hade Niclas Sandin länge funderat över hur man får en affär att flyga och en marknad att växa. År 2015 utvecklade han den svenska streamingtjänsten, Bookbeat, där man kan lyssna på ljudböcker och läsa e-böcker i mobilen och surfplattor. Nu är han nominerad till Årets intraprenör.
”Finns alltid plats för en spelare till” - niclas-sandin-700_binary_6959627.jpg

– I rollen som vd för Bookbeat fick jag i uppdrag från ägaren Bonnier Books att bygga en helt ny organisk startup, både tjänst och organisation från noll med bara jag som anställd, säger han.

Niclas Sandin fick med sig ägarna på visionen att bygga en tjänst och organisation som ständigt skulle vidareutvecklas i takt med nya kundbeteenden och teknisk utveckling. Att ha en streamingtjänst för litteratur hade föregångaren Storytel börjat med tio år tidigare och det gällde för det stora anrika förlaget att hänga med i böckernas digitala framtid inom lyssnande.

Utgångspunkten för uppdraget inom Bonnier Books var att streamingtjänsten skulle vara datadriven från dag ett.

– Vi visste att obegränsad streaming var vägen framåt ur kundsynpunkt, vilket både Netflix visat för video och Spotify för musik. Det viktiga var hur vi tog oss an uppgiften.

Nu fyra år efter lanseringen består teamet av 60 medarbetare. Tjänsten har nästan 200 000 betalande användare och 145 miljoner i omsättning. Målet för Bookbeat är att öka omsättningen med 100 procent under 2019. Första kvartalet visade att intäkterna hade ökat med 131 procent.

– Tjänsten har byggts tillsammans med teamet. I början var det jag som drev på allt men nu har det tillkommit många stjärnor som också skapar vad vi är idag. Mitt mål var att bygga en organisation fylld med massa nya intraprenörer inom sitt specialistområde.

Niclas Sandin säger att när tjänsten startades så skiljde den sig inte mycket från konkurrenterna Storytel och Nextory. Men nu börjar tjänsterna bli mer åtskilda, och till exempel har Bookbeat valt en modell där priset bestäms efter hur många som använder ett abonnemang, vilket medför att de kan ha priser som är relativt låga.

– Jag är övertygad att det alltid finns plats för mer än en spelare på en marknad, som växer så mycket som den svenska. Sedan konkurrerar vi inte bara här. I Finland startade vi samtidigt som Storytel sommaren 2016, och där beräknas vi ha runt 80 procent av marknaden. I Sverige startade vi ett decennium efter dem men varje år sedan dess har vi tagit marknadsandelar från dem.

Han anser dock att det börjar det bli mättat med svenska aktörer, men att internationella techjättar som Amazons streamingtjänst Audible kommer ta marknadsandelar på den svenska marknaden. Och det kommer de inte att vara ensamma om, även andra stora spelare som Spotify, Apple och Google kommer att erbjuda ett ökat utbud av streamade böcker på sikt.

 

Niclas Sandin är en av fem finalister i priset Årets Intraprenör som anordnas av rekryteringsbolaget Talentia.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets