Vi upplever för tillfället problem med vår inloggningstjänst, allt material är för tillfället upplåst
Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Finanstopparna på Affärsvärldens seminarium

2017-03-28 08:55

På tisdagen gick Affärsvärldens årliga konferens Bank & Finans av stapeln.

(Bilderna uppdateras under dagen...)

För 13:e gången anordnar Affärsvärlden Bank & Finans. I år fokuserar konferensen på frågor som digitalisering och hur detta påverkar banker och finansbolag.

Över 180 personer deltar i konferensen och bland talarna finns bland annat Riksbankschefen Stefan Ingves, Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen och Ica Bankens vd Marie Halling.

- Det är kul att se så många inflytelserika banktjänstemän samlade på en och samma gång, säger Affärsvärldens Lotta Dinkelspiel, moderator för Bank & Finans 2017.

Program för Bank & Finans 2017:

9.05  

Riksbankens syn på det aktuella ekonomiska läget och penningpolitiska utmaningar

Dagsaktuell analys från Riksbanken, utifrån omvärldsläget.

Stefan Ingves, Riksbankschef, Riksbanken

9.35  

Nya regelverk och effekterna av dem

  • Hur slår nya regelverk som PSD2, GDPR, AML IV på bank och finansbranschen?
  • Vad behöver ditt företag göra för att bli compliant?
  • Vilka är affärsmöjligheterna och hoten?
  • Hur kan du arbeta mer strukturerat med regelverk i en kontinuerlig process?
    Daniel Blommé, Senior Manager, Deloitte
    Sverker Tornhagen, Senior Specialist, Deloitte
10.35  

Aktuella frågor på FI:s agenda

Erik Thedéen, Generaldirektör, Finansinspektionen

11.10  

Samarbetet mellan bank och Finansinspektionen

Hans Lindberg, VD, Bankföreningen
Erik Thedéen, Generaldirektör, Finansinspektionen

11.30  

Hållbarhet – en konkurrensfördel

  • Hur kan banken arbeta med att stötta de förändringar som måste ske och göra en positiv skillnad?
  • Hållbarhet – en viktig fråga för kunden
  • Utmaningar
    Cecilia Widebäck West, Head of Corporate Sustainability, SEB

 

13.00  

Snabbhet – en nödvändighet för att vinna på den digitala marknaden

  • Metoder och arbetssätt – erfarenheter av och exempel på viktiga ingredienser i att skapa en snabb leveransorganisation
  • Teknik – förutsättningar för at minimera TTM
    Klas Ljungkvist, CIO, SBAB

 

 

13.30  

 

Paneldiskussion – Riskhantering och riskkultur
 

  • Vad händer med konsumenternas betalningsförmåga i nästa kris och vad utlöser den?
  • Hur bedömer du  kapitalbehov och likviditetsbehov för en kommande stress?
  • Hur använder mindre institut “big data” och analyser för att prissätta kunderna rätt?
  • Hur väljer du rätt GRC system för mindre institut?
  • Metoder för riskidentifiering av operativa risker


Torbjörn Jacobsson
, CRO, Marginalen Bank
Peter Rosenqvist, CRO, Avanza
Mattias Moreborg, Head of Risk Control, Hoist Finance

14.30  

Paneldiskussion

Framtidens bankkund – vilken bank väljer hon och vad är viktigt?

  • När det digitala är default och kunden är mer lättrörlig, vad ska banken erbjuda?
  • Användarvänlighet i centrum
  • Vill nya generationen någonsin träffa en rådgivare och vad har de egentligen för förväntningar på sin bank?
  • Hur viktig är reputational risk när kunden kan byta bank med ett klick?
  • En växande målgrupp är nyanlända till Sverige – hur kan utmaningar vändas till möjligheter?
    Anneli Adler, Region Chef Syd, Danske Bank
    Lisa Lindström, VD, Doberman
    Marie Halling,
    VD, ICA Banken
    Sofie Karlsson, 
    Manager, Digital Advisory, Mobiento

 

15.00  

Bankskatt och finansiell stabilitet – regeringens förslag och fortsatta arbete

  • Regeringen har valt att inte gå vidare med tidigare förslag om en bankskatt – så ser det fortsatta arbetet ut och tankar på vidare utveckling


Leif Jakobsson
, Statssekreterare åt Magdalena Andersson (skatte- och tullfrågor)

 

 

15.30  

Framtidens bank – på spaning efter morgondagens verklighet

Branschglidning, globalisering, värderingsdriven ekonomi och allt kortare ledtider. Det är bara några av de företeelser framtidens bank måste förstå och dra nytta av. Problemet är ofta att de leder till konsekvenser som är diametralt motsatta det vi hittills fått lära oss om affärsmannaskap, företagande och samhällsekonomi.


Troed Troedson
, Föreläsare, konsult och organisationsutvecklare

Ola Söderlind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom