Trendrapport: Här är framtiden för Ericsson

Minnen vi kan promenera i, hörlurar som kan blockera snarkningar och ai som faktagranskar. Allt detta spås i ny trendrapport.

Din kropp är det nya användargränssnittet. Du ska inte anpassa dig till tekniken, tekniken ska anpassa sig till dig. Och artificiell intelligens kan faktagranska – och uppdatera – sociala medier åt dig. Google har talat om allt det här, liksom Amazon Web Services. Och enligt Ericssons färska konsumentundersökning kommer de här trenderna att diskuteras flitigt under 2018.

– Det är ett spännande paradigmskifte, säger Michael Björn, forskningschef på Ericssons konsumentlabb.

Den svenska telekomgiganten har levererat den här trendrapporten de sju senaste åren. Ifjol slog den fast att vi under 2017 mest skulle prata om att ”ai kommer att finnas överallt”. Inte många lär invända mot det påståendet.

Undersökningen är medvetet ickerepresentativ. Av de 5141 personer som svarat på frågor online är alla storstadsbor i åldern 15-69 år, samtliga räknas som ”avancerade internetanvändare” och är tidiga med att konsumera ny teknik. Svaren kommer från invånare i Johannesburg, London, Mexico City, Moskva, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney och Tokyo. Ericsson tycker att den utvalda gruppen har en förmåga att förutse kommande trender.

Kroppen har förstås alltid använts som användargränssnitt för it-lösningar. Vi använder fingrar till våra tangentbord och händer till våra möss. Nu adderas röst, med konsumentprodukter som Amazon Echo och snabba framsteg inom naturlig språkinlärning och översättning. Våra trådlösa hörlurar kommer att förpackas med artificiell intelligens och ny teknik för att förstärka hörseln på olika sätt. Gestbaserad inmatning är för vr- och ar-applikationer är fortfarande i sin linda.

– Vi ser en framtid där våra tekniska prylar varken har knappar eller spakar, eller behöver styras digitalt via din mobiltelefon. Faktum är att detta kan vara en nödvändig förändring, eftersom det skulle vara svårt att lära sig ett nytt användargränssnitt för varje enhet som ansluts till sakernas internet, säger Michael Björn.

Det är också en framtid som kräver pålitliga och snabba anslutningar. Med andra ord den 5g-värld Ericsson satsar allt på.

– Idag måste du känna till alla specifika och krångliga inställningar för de tekniska prylar du använder. Men i framtiden kommer prylarna att förstå dig i stället. För att det ska kunna bli verklighet måste prylarna kunna överföra komplexa mänskliga interaktionsdata för bearbetning i molnet och reagera intuitivt inom millisekunder, vilket ökar kraven på nästa generations uppkoppling.

Trendrapporten innehåller därutöver en del kittlande spaningar. Minnen vi kommer att kunna kliva in i, vägnät för flygande fordon och en värld där laddningsproblematiken försvinner. Vi går igenom samtliga tio punkter på Ericssons konsumenttrendrapport för 2018 här nedan.

1) Din kropp är användargränssnittet

Fler än hälften av de som använder intelligenta röst-tjänster tror att vi kommer att använda kroppsspråk, intonation och beröring för att interagera med tekniska produkter som om de var människor. Två av tre tror att det händer inom tre år. Överraskande nog tror 81 procent att vi kommer att överge traditionell inmatning som tangentbord och mus inom bara fem år.

2) Förstärkt hörsel

Rapporten tar inte hänsyn till huruvida tekniken är möjlig att genomföra, utan på vad respondenterna tror kommer att ske. Och de har höga förhoppningar på morgondagens hörlurar. Inom tre år, svarar de, kommer det att vara vanligt med hörlurar som förstärker enskilda röster i ett rum – och stänger av ljudet för andra. Åtta av tio tror att hörlurarna kommer att laddas trådlöst så att man kan bära dem dygnet runt. Praktiskt, kanske, med tanke på att varannan vill använda dem för att inte höra partnerns snarkande.

3) De ständiga nybörjarna

30 procent säger att ny teknik gör det svårt att hålla sina kunskaper uppdaterade. Men kunskaperna gör oss också omedelbart till experter. 46 procent tycker att internet gör att man lär sig och glömmer färdigheter snabbare än någonsin. Och generellt sett går vi mot ett samhälle där vi lär oss saker först i det ögonblick vi behöver dem.

4) Låt ai:n ha koll på sociala medier

Trendrapporten är ingen rolig läsning för Mark Zuckerberg. 55 procent är övetygade om att ”inflytelserika grupper” använder sociala medier för att få ut sitt budskap. Lika många tror att politiker använder kanalerna för att sprida propaganda och fyra av tio tror att kändisar pröjsar för att få fler följare. 40 procent är också trötta på att bolagens önskemål om att bli betygssatta och gillade online.

Fem av tio vill därför se ai som faktagranskar, inte minst när det gäller påståenden som kommer från politiker. 38 procent av de som idag använder röstassistenter kan tänka sig att få sina egna statusuppdateringar skrivna av artificiell intelligens. Vem vet, snart är det kanske bara en samling ai-botar som sköter allt snack på Facebook.

5) Lite för intelligenta annonser

Hur hanterar man en annons konstruerad av artificiell intelligens som vet exakt vilka knappar den ska trycka på för att få oss att köpa något? Busenkelt: man låter en artificiell intelligens klura ut hur man smartast spenderar sina pengar. Det vill åtminstone 57 procent av de medverkande i trendrapporten. Fast, vänta nu. Om ett bolag som vill sälja saker har konstruerat vår nya inköpsassistent, hur vet vi att den har vårt bästa som sitt mål?

Men annonserna skulle också kunna bli lite för bra för sitt eget bästa. Om ett semestermål saluförs med en virtual reality-upplevelse kanske upplevelsen är så realistisk och ger så mycket inlevelse att vi stannar hemma. Det tror iallafall hälften av de som redan använder VR och AR idag.

6) Obehaglig kommunikation

50 procent tror att de inte kommer att kunna avgöra vem som är människa och vem som är maskin, något som skrämmer dem. 40 procent skulle också skrämmas av mobiltelefoner som med kamera och ai reagerar på användarens humör. Därför kan hela 66 procent tänka sig att använda glasögon de kan gömma sina känslor bakom.

7) Fritidssamhälle

32 procent av studerande och yrkesverksamma tror inte att de behöver ett arbete för att ha ett meningsfullt liv. 40 procent säger att de skulle vilja ha en robot som arbetar istället för dem och ger inkomster, vilket skulle ge dem mer fritid. Varannan respondent är för basinkomst, medan 34 procent tycker att intelligenta robotar kan ta hand om allt i deras liv. Utöver det de faktiskt vill ägna sig åt själva, får man förmoda.

8) Din bild är ett rum

Varannan svarande vill ha en kamera till sin mobiltelefon som kan ta 3D-bilder. Då kan våra foton projiceras med hjälp av den typ av ljusteknik som börjar närma sig konsumentmarknaden, eller i virtuell verklighet. 56 procent av de som använder VR eller AR idag längtar efter linser som kan ersätta dagens huvudmonterade skärmar. Hursomhelst tror tre av fyra att vi inom fem år kommer att kunna ta en promenad genom våra minnen.

9) Gator i luften

Stadens gator kommer vara igenkorkade av trafik, men himlen förblir fri. 39 procent tror att deras stad behöver ha ett vägnät för drönare och flygande fordon. Men nästan lika många oroar sig för att en drönare kan falla ner på dem.

10. Den laddade framtiden

Den uppkopplade världen kommer att ställa ökade krav på strömförsörjning. Fler än 80 procent tror därför att på bara fem år kommer vi att ha batterier med väldigt lång batteritid, varpå dagens ”laddningsstress” försvinner.

TEXT: Peter Ottsjö

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.