Hur kan Eatgood inte lyckas med sina nyttiga pommes frites?

Noteringsaktuella Eatgood säljer en ugn som gör extra goda pommes frites med halva fetthalten och en bra ekonomisk kalkyl för krogen. Det låter ju helt fantastiskt. Eller är Eatgood too good to be true? Affärsplanen visar på en fantastisk potential men vi har svårt att förlika oss med säljstrategin.

Den viktigaste frågan först: Hur smakar pommes frites som innehåller runt hälften så mycket fett? Enligt samstämmiga källor till Börsplus smakar pommes frites från Eatgoods LightFry-ugn alldeles utmärkt. Bättre än vanliga pommes frites påstår somliga.

LightFry-ugnen friterar utan frityrolja men med hjälp av het ånga och varmluft. I den roterande trumman häller man exempelvis frysta halvfabrikat eller färska nötter. I sin nuvarande form grundades Eatgood 2009 då nuvarande vd och huvudägare Henrik Önnermark förvärvade rättigheterna till den då inte färdigutvecklade produkten. Boråsbaserade Eatgood har fem anställda och ett antal konsulter som arbetar med verksamheten. En småländsk legotillverkare sköter produktionen.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här