Intervju Carl-Henric Svanberg
Svanberg efter Volvo – ska ”accelerera användningen av AI”
Det är inte första besöket i Silicon Valley för Carl-Henric Svanberg. Den här gången ingår han i en IVA-delegation med svenska företag som är i Kalifornien för att inviga det nya konsulatet och besöka företag som arbetar med artificiell intelligens.
“Varje gång jag besöker Silicon Valley förstärks intrycket av kraften i entreprenörskapet som finns här. Företagen stöttar varandra och det finns en helhet av riskkapital och entreprenörer som bidrar till framgångarna. Det är svårt att replikera någon annanstans”, säger han.
Om en månad lämnar Svanberg rollen som styrelseordförande för lastbilstillverkaren Volvo. Enligt honom är bolaget väl positionerat för den utveckling mot elektrifiering och självkörande fordon som branschen står inför.
En viktig vändpunkt för Volvo var, enligt Svanberg, när fordonstillverkaren för några år sedan började räkna baklänges.
“Om målet är att alla tunga fordon ska vara fossilfria 2050 då måste vi vara där 2040 då lastbilarna körs i minst tio år, och för att vara där måste vi ligga på i varje fall 35% 2035. Sedan gäller det att hålla takten, och inte springa vare sig för fort eller inte tillräckligt fort.”
Volvo har flera samarbeten med delstaten Kalifornien, bland annat med självkörande lastbilar som testkört pallar med gods från hamnen i Los Angeles.
Under det här besöket har fokus varit AI och ni har träffat bolag som Open AI, Nvidia och Google. Vad är din syn på den utveckling vi ser nu?
“Det är en mycket fascinerande tid att vara med om med allt som händer inom AI, och även inom den medicinska sidan, de snabba framstegen inom cancerområdet.”
Med referens till IT-boomen i slutet av förra seklet, var befinner sig AI idag?
“Det är en intressant fråga. På slutet av nittiotalet var optimismen väldigt stor över mobiltelefoni och värderingarna gick direkt till himlen, sedan kom det stora bakslaget. Tekniken fanns men inte användningen, och den stora uppgången kom först med Steve Jobs lansering av iPhone. Jag ställt den frågan till några här i Silicon Valley, befinner sig vi där IT och telekom var 1999 eller 2009? Det är en svår fråga men svaret är definitivt inte 2009 när användningen brakade iväg, det saknas fortfarande ett antal saker.”
Du ska leda den svenska AI-kommissionen, vilka tankar tar du med dig in i det uppdraget?
“För att kunna svara på frågan hur vi ska kunna hjälpa Sverige att accelerera användningen av AI måste vi titta på hur Sverige fungerar och vad vi är bra på. Bara en sådan sak som man idag kan deklarera med sms. Allting samkörs, och uppgifter om sålda och köpta aktier går direkt till Skatteverket. Det bygger på att individer litar på Skatteverket. I andra länder skulle människor inte drömma om att skriva på något som de inte har varit med och räknat fram. Den här tilliten gör att vi kan slippa en massa byråkrati vilket frigör resurser, och det här måste vi hjälpa till och möjliggöra i ännu större utsträckning. Det är också viktigt att skapa känslan av att alla ska vara med i AI-utvecklingen.”
Förutom arbetet med AI-kommissionen, vad ska du göra efter Volvo?
“Jag har ju dessutom bolagskoden. Den är rätt unik för Sverige då näringslivet, börsbolagen, själva tagit på sig ansvaret för att driva den. Sverige är ett litet land och vi kommer ganska snabbt överens om vettiga lösningar.”
Svanberg blev förra året utsedd till ordförande för Kollegiet för svensk bolagsstyrning, och det är tydligt att han ser det som ett viktigt uppdrag som kommer att få ta tid. Med sin erfarenhet av att arbeta på den globala arenan upplever han att det är mindre komplicerat i svensk näringsliv, vilket är en konkurrensfördel för landet.
“Jag är idag fascinerad av hur väl det fungerar jämfört med tidigare, och inte minst i jämförelse med när jag arbetade för bolag som var stora i USA.”
Du investerar även privat i noterade och onoterade bolag tillsammans med din hustru Louise. Har ni några investeringar i Silicon Valley?
“Vi investerar rätt mycket i fonder som i sin tur har investeringar här. Vi har framförallt investerat i techbolag och transportsektorn.”
Läs mer:
Jens Nylander: Inom två år har finansmarknaden förändrats helt
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer