Dags att skaffa Netflix

Netflix har pressats av avtagande användartillväxt och allmän teknikfrossa. Till 23 gånger nästa års väntade rörelseresultat är streamingjättens aktie inte längre särskilt svår att räkna hem.
Dags att skaffa Netflix - Netflix
Netflix
Börskurs: 402,10 USD Antal aktier: 455,4 m
Börsvärde: $183,1 mdr Nettoskuld: $9,4 mdr
VD: Reed Hastings Ordförande: Reed Hastings

Netflix ($402,10) har rasat drygt 40% sedan kurstoppen i höstas. Orsaken är svagt sentiment för teknikaktier tillsammans med kraftigt rapportras efter ett bokslut som visade klen användartillväxt och tröga utsikter.

Bolaget grundades 1997 av Marc Randolph och Reed Hastings, ursprungligen verksamma inom DVD-uthyrning. 2007 började bolaget med streaming som ligger till grund för dagens affärsmodell. Idag är Netflix oss veterligen världens största betalda streamingtjänst.

Intäkterna som 2021 uppgick till 29,7 miljarder dollar består nästan helt och hållet av avgifter från bolagets 222 miljoner prenumeranter som i snitt betalar drygt 100 kronor i månaden. Bruttokostnaderna uppgick till 17,3 miljarder eller 58% av intäkterna och utgörs till största del av kostnader för det innehåll som visas på plattformen.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 29 698 33 410 37 586 42 285
 – Tillväxt +18,8% +12,5% +12,5% +12,5%
Rörelseresultat 6 195 6 682 8 457 10 571
 – Rörelsemarginal 20,9% 20,0% 22,5% 25,0%
Resultat efter skatt 4 861 5 072 6 692 8 668
Vinst per aktie 10,68 11,10 14,70 19,00
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 36% 31% 33% 31%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT 1,5 1,1 0,0 -0,9
P/E 37,7 36,2 27,4 21,2
EV/EBIT 31,1 28,8 22,8 18,2
EV/Sales 6,5 5,8 5,1 4,6
Siffror i MUSD Q4 2021 Q4 2020
Betalande medlemmar 222 mn 204 mn
 – tillväxt +9% +22%
ARPU/månad  $11,74 $11,02
Omsättning $7 709 mn  $6 644 mn
 – tillväxt +16% +22%
Rörelseresultat $632 mn $954 mn
 – rörelsemarginal 8,2% 14,4%

Rasade på bokslutet

Aktien föll hela 22% när bolaget presenterade bokslutet för 2021. Det marknaden särskilt tog fasta på var det låga intaget av nya betalande ”medlemmar”, som bolaget kallar sina abonnenter. Den fallande tillväxten ska dessutom ses i ljuset av en ovanligt stark katalog för fjärde kvartalet med supersuccén Squid Game (släpptes sent i Q3) och nya säsonger av populära serier som La Casa de Papel och The Witcher.

Den svaga trenden tycks dessutom fortsätta i första kvartalet då Netflix gör bedömningen att antalet medlemmar bara kommer öka med 2,5 miljoner, eller drygt 1% jämfört med årsskiftet. Det är tydligt att bolaget inte är helt på det klara med vad den svaga tillväxten beror på, men lyfter fortsatta covideffekter som en möjlig delförklaring.

På telefonkonferensen medger man dock att det är möjligt att ökad konkurrens haft en effekt. Det verkar fått många investerare att hicka till. Annars har ledningen mest pratat löst om att allt som människor gör på sin fritid (förutom att titta på Netflix) är möjliga konkurrenter.

Nu kassaflödespositiva

Att rörelsemarginalen skulle falla från 14,4% till 8,2% under kvartalet var dock redan känt och beror på de många nya serier och filmer som nyligen haft premiär. I kvartal med många nya lanseringar ökar nämligen avskrivningarna på bolagets enorma innehållskatalog. Typiskt sett skrivs över 90% av värdet på en titel av inom fyra år efter premiär.

Skillnaden mellan Netflix förskottsbetalda innehållsinvesteringar och de eftersläpande avskrivningarna får också effekter på kassaflödet. Trots rörelsemarginalen kring 20% är det nämligen först nu som bolaget lyckats bli kassaflödespositiva. Något som beskrivs som en stor milstolpe.

Fortsatt tillväxt som ger bättre skalbarhet (eftersom man ofta betalar fasta belopp för innehåll) i kombination med växande andel eget innehåll (nu bortåt 40-50% av det totala innehållet) är faktorer som gör att många bedömare räknar med stigande marginaler framöver. Netflix egen prognos är 19-20% rörelsemarginal för 2022. Analytikerna tror man når drygt 25% år 2024.

Urval av världens största streamingtjänster Betalande prenumeranter
Netflix 222 mn
Amazon Prime Video 175 mn
Disney+ (Walt Disney Co) 118 mn
HBO Max (WarnerMedia) 74 mn
Apple TV+ 20 mn
Discovery+ (Discovery, Inc) 20 mn
Kommentar: För Amazon Prime Video avser siffran de Prime-medlemmar som streamat film eller serier senaste året. WarnerMedia ägs av AT&T som planerar att under 2022 slå ihop WarnerMedia med Discovery, Inc till ett noterat bolag kallat Warner Bros. Discovery.

Hårdare konkurrens

Netflix är alltjämt den globala streamingdominanten men helt klart är att konkurrensen ökat på senare tid. På de flesta marknader slåss de globala jättarna i tabellen bredvid med ett växande antal lokala eller regionala spelare. Här i Sverige kan man förstås lyfta Nent som hoppas kunna växa sitt Viaplay från dagens 4 miljoner till 12 miljoner abonnenter år 2025 genom expansion i såväl Norden som vidare i Europa.

Framgången med Disney+ visar också hur snabbt det numera kan gå för den aktör som sitter på unikt bra innehåll. Det tog tio år för Netflix att bana vägen till 100 miljoner prenumeranter. Disney nådde samma milstolpe på bara 16 månader efter att de plockat bort sitt innehåll från andra streamingtjänster och i november 2019 lanserade Disney+.

Många konsumenter lär säkerligen använda flera olika streamingtjänster. Tuffast lär det nog bli för de aktörer som slåss om tredje, fjärde och femteplatsen – som hela tiden lär behöva bevisa sig med nytt intressant innehåll för att inte bli utbytta. Netflix är den globala innehållsmästaren som med fjolårets investeringar på närmre 18 miljarder dollar inte har några problem att spela det spelet. Även om det kan bli ett potentiellt sänke för lönsamheten.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Netflix -26,6 36,3 29,2 5,8 20,0 12,6
Walt Disney Co -25,0 34,8 26,4 3,8 14,4 17,4
Discovery, Inc -34,5 9,0 12,5 2,6 20,5 2,6
ViacomCBS Inc -37,6 8,9 8,8 1,3 14,3 3,7
Genomsnitt -30,9 22,2 19,2 3,4 17,3 9,1
Kommentar: Samtliga jämförelsebolag i tabellen ovan har annan verksamhet utöver streaming. Direkta jämförelser är därför svåra, utan presenteras mest för referens.
Källa: Factset.

Hur stort kan Netflix bli?

Bolaget pratar själva om ungefär 800 till 900 miljoner hushåll utanför Kina som global adressbar marknad. Omkring 25% av dessa är alltså redan prenumeranter, vilket kan jämföras med den mogna hemmamarknaden USA där drygt 50% av alla hushåll bedöms använda Netflix. En mycket förenklad analys säger alltså att man kommit ungefär halvvägs på resan mot en mogen global marknadsandel.

Den globala marknaden fortsätter dock växa i takt med att fler hushåll blir rikare och får tillgång till snabbt internet. Tillväxten lär sakta in men kanske är det rimligt att dubblera antalet användare på säg åtta till tio år? Ovanpå det bör bolaget sakta men säkert kunna fortsätta höja priserna ytterligare något. Tillväxt norr om 10% kommande år är då rimligt att tänka sig.

Framgång på några av världens största TV-marknader är viktigt för att lyckas. Brasilien och Japan är två sådana som bolaget beskrivit som brutalt tuffa att få grepp om. I bägge dessa fall säger man sig dock ha lyckats nu. Indien är en annan stor marknad där man hittills inte hittat rätt recept, utan i stället behövt ta till prissänkningar för att konkurrera med den extremt billiga kabel-TV som finns på den marknaden.

En option vi inte räknar med alls är bolagets satsning på spel. Här är ledningen supertydlig med att Netflix inte är något bolag som planterar mängder av frön för att se vilka som tar sig. Spel är något man satsar på dels för att man ser synergier med övrig underhållning i koncernen, dels för att man ser en reell möjlighet att bli en av de globala ledarna på området. En speltjänst är nu lanserad globalt och ingår i Netflix-abonnemanget, men ger än så länge bara tillgång något dussin olika mobilspel.

Köpa aktien?

Även på mogna marknader fortsätter streaming ta andelar från linjär TV. Även om tillväxten saktar ned något lär detta skifte pågå under väldigt många år framöver globalt sett. Det stora hotet är ökande konkurrens, där den som köper aktien behöver sätta hoppet till att senaste tidens mycket svaga användartillväxt repar sig något framöver. Netflix bör i egenskap av sitt starka varumärke och enorma investeringar i innehåll ha god chans att positionera sig som topp 3 i många hushåll.

Att Netflix nu är kassaflödespositiva innebär att bolaget inte på samma sätt behöver låna pengar för att finansiera investeringar i innehåll. Fram till utgången av fjärde kvartalet hade bolaget byggt upp en nettoskuld på 9,4 miljarder dollar eller omkring 1,5 gånger rörelseresultatet. Framöver är planen att ha omkring två månaders intäkter i kassan och distribuera överskottet. Ett återköpsprogram är beslutat som analytikerna räknar med kommer trappas upp kommande år. Förvärv är möjligt (kanske inom spel?) men inte huvudfokus.

Senaste åren har Netflix värderats till runt 30-40 gånger nästa års rörelseresultat. Nu är den siffran 23 gånger. Även om det är för ett bolag som bedöms ha något sämre förutsättningar nu än tidigare känns inte prislappen farligt hög. Blir framtiden som vi skissar på här och aktien värderas till 25 gånger rörelseresultatet så är uppsidan i aktien 50%. För den som gillar amerikanska teknikjättar ser vi Netflix som köpvärt på den här nivån.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser