Nya råd för Footway och Momentum Group

Analyser är delvis färskvara. När det hänt mycket med börskursen och/eller i verksamheten så kan det ofta vara läge att se över ursprungsrådet. Affärsvärlden byter åsikt kring två aktier.
Nya råd för Footway och Momentum Group - Footway
Footway säljer skor och sportkläder på nätet via nio sajter som finns på 24 olika marknader. Under 2021 gjorde drygt 1,7 miljoner kunder minst en beställning hos bolaget. Koncernen omsätter 1,5 miljarder kronor och Norden står för knappt 80% av försäljningen.

Footway (4,34 kr) säljer skor och sportkläder på nätet. Strategin är att driva flera olika webbshoppar med olika profil men byggda på gemensam IT-plattform. Idag driver bolaget nio sådana sajter på 24 olika marknader där Footway och Sportamore är de två största.

Bolaget har under ett antal kvartal haft stora problem – med pandemin, dalande trafik och svag skomarknad. Den 11 mars vinstvarnade Footway med budskapet att omsättningen i första kvartalet väntas falla knappt 30% med en rörelseförlust på 38 Mkr. Parat med ett svårbegripligt förvärv och en strulig nyemission satte vi säljråd på aktien.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här