Footway snubblar till på nytt

Footway fortsätter tyngas av svag marknad och egna problem. Skuldsättningen är hög och bolagets planerade företrädesemission har blivit kraftigt försenad. Trots det värderas aktien högt.
Footway snubblar till på nytt - Footway
Footway säljer skor och sportkläder på nätet via nio sajter som finns på 24 olika marknader. Under 2021 gjorde drygt 1,7 miljoner kunder minst en beställning hos bolaget. Koncernen omsätter 1,5 miljarder kronor och Norden står för knappt 80% av försäljningen.
Footway
Börskurs: 10,70 kr Antal aktier: 88,8m (103,7m givet fulltecknad NE)
Börsvärde: 950 Mkr Nettoskuld: 297 Mkr (151 Mkr givet fulltecknad NE)
VD: Daniel Mühlbach Ordförande: Helene Willberg

Footway (10,70 kr) säljer skor och sportkläder på nätet. Strategin är att driva flera olika butiker med olika profil men byggda på gemensam IT-plattform. Idag driver bolaget nio sådana butiker på 24 olika marknader där Footway och Sportamore är de två största.

Bolaget har senaste dryga året haft stora problem. Dels efter förvärvet av Sportamore vars sajt tappade mycket trafik efter migrationen till Footways plattform. Men också i spåren av pandemin som lett till att efterfrågan på skor minskat. Nyligen vinstvarnade bolaget med budskapet att första kvartalet kommer bli klart sämre än i fjol. Aktien är ned 60% på ett år.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 497 1 407 1 618 1 780
 – Tillväxt -14,5% -6,0% +15,0% +10,0%
Rörelseresultat (Ebita) 6 -35 0 18
 – Rörelsemarginal (Ebita) 0,4% -2,5% 0,0% 1,0%
Resultat efter skatt -59 -49 -8 5
Vinst per aktie -0,66 -0,51 -0,12 0,00
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital -9% -7% -1% 1%
EV/Sales 0,8 0,9 0,8 0,7

Vart klämmer skon?

Vid sammanslagningen av Footway och Sportamore omsatte koncernen omkring 2,1 miljarder kronor proforma. Den siffran väntas nu i första kvartalet ha rasat till omkring 1,4 miljarder. Delvis är det självförvållat genom att vissa produktkategorier i Sportamore fasats ut. Men försäljningen har också tagit stryk av Sportamorebutikens nya gränssnitt som infördes vid migrationen till Footways IT-plattform.

Även skomarknaden i helhet har varit trög. Stilindex från Svensk Handel visar att försäljningen av skor (både i butik och på nätet) minskade såväl 2018 (-3%) som 2019 (-4%) och förstås under pandemiåret 2020 (-32%). 2021 bjöd på återhämtning (+16%) men försäljningen är fortsatt på lägre nivå än före pandemin. Det här är siffror som är betydligt sämre än för kläder i övrigt, exempelvis.

Footways vinstvarning 11 mars Q1E 2022 Q1 2021
Omsättning 241 Mkr 341 Mkr
 – tillväxt -29% -16%
Ebita  -38 Mkr  -13 Mkr
 – rörelsemarginal -15,8% -3,8%

Den svaga marknaden nämns också som huvudskäl bakom vinstvarningen tidigare i mars. Skoförsäljningen backade nämligen rejält under inledningen av 2022, som man också ska komma ihåg präglades av utbredd spridning av coronavirusvarianten omikron. Som följd menar bolaget att koncernens omsättning i första kvartalet väntas minska med 100 Mkr jämfört fjolårets 341 Mkr. Ett tapp på nära 30%. Rörelseresultatet väntas minska med 25 Mkr.

Specifikt nämns försäljningen av så kallade topprodukter som ett stort problem. Det vill säga storsäljande och snabbrörliga produkter som bidrar till att driva försäljning av andra produkter. Här räknar bolaget med bättre utveckling när vår- och sommarsäsongen drar i gång. Samtidigt kämpar man också med logistik- och produktionsutmaningar som riskerar påverka negativt under hela 2022.

Som grafiken nedan visar är det dock tydligt att Footway senaste kvartalen verkar presterat betydligt än sämre än skomarknaden i övrigt. En farhåga är att Footway tappar marknadsandelar till andra e-handlare och/eller att Sportamore fortsätter tappa kunder i högt tempo.

Svårbegripligt förvärv

I februari meddelade Footway att man förvärvar Netlens.com som är en nischad e-handlare för kontaktlinser och apoteksprodukter. Förvärvet ska nog mest ses i ljuset av att Footways grundare och VD Daniel Mühlbach tidigare byggde upp kontaktlinsbolaget Lensway som såldes till ett kanadensiskt bolag 2004.

Planen är densamma som för resten av koncernen. Netlens ska dela IT, lager och logistik med övriga butiker på plattformen och lanseras på koncernens 24 marknader under tredje kvartalet 2022. Att bredda bolaget till produktkategorier utanför skor, kläder och sportartiklar sägs vara ett steg mot att ”fortsätta utveckla plattformen till en global produktportal”.

Vi har mycket svårt att förstå logiken bakom affären. Kanske är Mühlbach en bra operatör till Netlens men att det ska ske inom Footway är tveksamt. I vår bok reser detta frågetecken kring ledningens strategi och ger dessutom ett svagt intryck av styrelsen. Att det är ett litet förvärv (omsätter 25 Mkr) kanske vissa ser som en förmildrande omständighet, men gör det enligt oss ännu svårare att förstå varför Footways ledning ska lägga tid och kraft på detta.

Emissionen kraftigt försenad

Köpeskillingen för Netlens är inte kommunicerad men i samband med köpet kommunicerades att bolaget gör en företrädesemission. Gott så eftersom nettoskulden är hög kring 300 Mkr enligt senaste bokslut.

Ursprungligen skulle prospekt ha släppts den 28 februari och emissionen varit avklarad 21 mars. I samband med bolagets vinstvarning föll dock aktien under den ursprungliga teckningskursen om 13,50 kr. Som följd av det verkar emissionen blivit kraftigt försenad vilket gått totalt okommenterat från bolagets sida. Det är riktigt dåligt skött.

Idag den 30 mars kom ny information från bolaget där teckningskursen i emissionen sänks från 13,50 till 10,00 kr. Det innebär att bolaget i bästa fall får in 146 Mkr – dock till kraftigare utspädning. Emissionen säkras likt tidigare av teckningsförbindelser på totalt 101 Mkr från Rutger Arnhult (äger 25% av bolaget), Axel Johnson-gruppen (äger 7%) samt Lennart Ågren via sitt Svea Bank. Fulltecknas emissionen blir nettoskulden därefter omkring 150 Mkr. Det är mindre än man haft senaste åren men ändå mycket för ett bolag som inte gör någon vinst att tala om.

E-handlarna enligt analytikerna

Bolag Avkastning 1 år Börsvärde EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
Nelly -23% 455 Mkr 18,6 0,4 2,0 6%
Footway -56% 960 Mkr neg. 0,8 -3,8 31%
Boozt -28% 8 551 Mkr 20,6 1,1 5,5 18%
Lyko -29% 3 384 Mkr 52,7 1,3 2,5 27%
Genomsnitt -34% 3 338 Mkr 30,6 0,9 1,5 21%
Källa: Factset

Dags att ge Footway foten

Vi ser det som troligt att marknaden kommer återhämta sig när vårsäsongen drar igång. I ett optimistiskt scenario där det vänder på allvar för Footway finns stor uppsida i aktien. VD har sålt preferensaktier och köpt stamaktier vilket kan ses som ett sätt att öka exponeringen mot bolaget. Det gäller dock mycket små belopp (cirka 150 tkr) och vi noterar att han inte heller förbundit sig att teckna aktier i företrädesemissionen.

Footway dras med en svag marknad och egna problem ovanpå det. Skuldsättningen är hög och bolaget verkar inte stå sig i konkurrensen. Det är inte uppenbart att affärsmodellen med mängder av småbutiker i drösvis av olika länder är framgångsrik. Exempelvis står Footways 16 minsta marknader totalt för mindre än 10% av omsättningen – även om det ska sägas att vi tycker Footway bevisat att de kan driva detta på ett mycket kostnadseffektivt sätt.

Aktien har rasat rejält men givet utvecklingen framstår den inte som billig. Vi ser inte varför man ska betala nästan 1 gånger försäljningen för Footway när mer välskötta och lönsamma aktörer som Boozt handlas däromkring. Rådet blir att sälja aktien.

Tio största ägare i Footway Värde (Mkr) Kapital Röster
Rutger Arnhult 257 25,1% 22,2%
eEquity 129 13,4% 12,2%
Stiftelsen Industrifonden 103 10,8% 4,7%
Northzone Ventures 95 9,9% 11,0%
Daniel Mühlbach 89 9,0% 26,2%
Axel Johnson Gruppen 68 7,1% 3,1%
Sune Svedberg 24 2,0% 0,9%
Avanza Pension 17 1,6% 0,7%
Jan Lombach 10 1,1% 1,3%
Louise Liljedahl 9 0,9% 2,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser