Rusta: Rusar på rapporten

Lågpriskedjan Rusta var den enda stora börsnoteringen i Sverige 2023. Initialt fick aktien ett ljummet mottagande. Bolagets första kvartalsrapport som noterat bolag var stark och Rusta-aktien har nu stigit över 50% från IPO.
Rusta: Rusar på rapporten - Rusta
Foto: Naina Helén Jåma / TT
Kommentar Rusta
Vad: Q2-rapport
Aktien: +13%
Råd: Fortsatt neutral

Idag rapporterar lågpriskedjan Rusta (69 kr) räkenskaperna för bolagets andra kvartal (aug-okt) i det brutna räkenskapsåret 2023/24.

Aktien är i skrivande stund upp 13% på beskedet och totalt sett upp 53% från teckningskursen 45 kr vid noteringen i mitten av oktober.

Vid noteringen såldes Rusta-aktien ut till en värdering på 0,6x omsättningen (EV/Sales) samt 14x rörelsevinsten (EV/Ebita) bakåtblickande.

Rusta Q2 2023/24 Q2 2022/23
Omsättning 2642 Mkr 2309 Mkr
Tillväxt 14,4% 10,4%
Jämförbar tillväxt 10,8% 5,7%
Bruttomarginal 43,6% 40,8%
Ebita ink IFRS 16 (Rusta-mått) 141 Mkr 66 Mkr
Ebita-marginal 5,3% 2,9%
Ebita exkl IFRS (Afv-mått) 99 Mkr 37 Mkr
Ebita-marginal exkl IFRS 3,7% 1,6%
Vinst per aktie 0,5 kr 0,1 kr
  • Tillväxten i bolagets andra kvartal landade på 10,8% för jämförbara butiker (5,7%). Det är starkt och i linje med Clas Ohlsons tillväxttakt i samma kvartal samt klart bättre än lågpriskonkurrenten Europris samt Kjell&Co som växte 3% vardera i jämförbara enheter.
  • Glädjande var att bruttomarginalen stärktes till knappt 44% relativt knappt 41% ifjol. I snitt har Rustas bruttomarginal varit omkring 40% i snitt senaste åren.
  • Rörelsemarginalen (Ebita inklusive IFRS 16) som Rusta själva lyfter fram var 5,3% (2,9). Förbättringen beror på minskade fraktkostnader samt ”optimerad prissättning”(läs prishöjningar). På rullande tolv månader ligger Ebita-marginalen (ink IFRS 16) nu på 6,3% jämfört med 5,2% helåret 2022/2023. Då en del av lokalkostnaderna hamnar i finansnettot så anser vi på Afv att rörelseresultatet måste justeras så att dessa inkluderas i resultatet. Ebita exklusive positiva IFRS-effekter (alltså inklusive lokalkostnader) var 99 Mkr (37) med en marginal på 3,7% (1,6). På rullande tolv månader är Ebita på motsvarande sätt nu 4,9% relativt 4,0% helåret 2022/23.

Tre butiksöppningar i kvartalet

Rusta har under kvartalet öppnat tre nya varuhus (totalt fyra under första halvåret 2023/24). Bolaget har vanligtvis öppnat 10-15 nya varuhus per år. Vid utgången av oktober hade Rusta 205 varuhus. Under innevarande kvartal har Rusta öppnat tre nya varuhus

Sedan 2014/2015 har Rusta vuxit med omkring 14% per år i snitt. Merparten av tillväxten kommer från butiksöppningar. Framöver har Rusta som mål att växa med 8% per år varav 3% i jämförbara butiker.

VD Göran Westerberg lyfter fram att bolagets låga priser och kampanjer fortsätter att driva stärkt kundtrafik till varuhusen.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3 Mkr jämfört med -224 Mkr samma period ifjol. Kassaflödet i kvartalet präglas av säsongseffekter och lageruppbyggnad inför den viktiga julsäsongen. Vidare uppger Rusta att de hanterat inflationstrycket bra genom effektiviseringar och kostnadsfokus.

God tillväxt i Sverige

Tillväxten på den svenska hemmamarknaden var stark (+11%), majoriteten av tillväxten var jämförbar. Produkter inom heminredning och förbrukning går fortsatt bra enligt Rusta.

Ledningen uppger att bolaget såg en stark start på julförsäljningen i den senare delen av kvartalet. Just julförsäljningen är en viktig säsong för Rusta som ”ofta driver extra kundtillströmning till varuhusen. Den starka starten är en bra signal inför den viktiga julsäsongen”. Att starten på det säsongsmässigt starka tredje kvartalet (nov-jan) varit bra är säkerligen en anledning till att aktien går starkt.

Club Rusta – nu över 5,3 medlemmar

Näst största marknaden Norge går också starkt med 11% tillväxt. Kundtillströmningen beskrivs som god. Dock verkar den norska marknaden varit avvaktande motsvarande kvartal ifjol, så jämförelsetalen var med andra ord lätta.

Övriga marknader (Finland, Tyskland och Online) ökade försäljningen med 28% och uppvisade positiva marginal på Ebita-nivå såväl under kvartalet som under första halvan av räkenskapsåret 2023/24. Satsningen är i linje med ledningens förväntningar.

Rusta ser en stark utveckling för bolagets lojalitetsprogram Club Rusta som under Q2 nådde över 5,3 miljoner registrerade medlemmar. Det är en tillväxt på 16% jämfört med fjolåret.

Räknar vi med att Rusta tjänar 5,0% innevarande räkenskapsår 2023/24 (4,9% R12M) värderas aktien till 18x rörelsevinsten. På Afv-prognoser för 2024/25 värderas Rusta aktien till omkring 15x rörelsevinsten (EV/Ebita exklusive positiva effekter från IFRS 16). Vi behåller vårt neutrala råd på aktien.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Rusta (Afv) 53,0 20,9 15,3 0,8 5,5 8,0
Europris (NO) 14,2 13,5 11,7 1,6 13,9 3,8
Clas Ohlson 126,7 15,4 12,9 1,1 8,5 5,6
Kjell Group -10,1 10,8 12,3 0,6 4,8 6,5
Puulio (FI) 47,1 15,3 12,7 2,1 16,2 12,3
Tokmanni (FI) 27,8 11,1 10,7 0,8 7,1 13,5
Genomsnitt 43,1 14,5 12,6 1,2 9,3 8,3
Källa: Affärsvärlden / Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets