Undergången och roliga t-shirts 

Att branscher riskerar att få det svårt behöver inte betyda att vi går mot sämre tider, vilka som helst, menar Fredric Thunholm. Det kan ju faktiskt också betyda att vi går mot de yttersta dagarna. Det är läge att avyttra eventuellt fastighetsinnehav i Babylon. 
Undergången och roliga t-shirts  - tshirt bibel thunholm ny
Fredric Thunholm pekar på vissa profetior i uppenbarelseboken, som påstår att Harmageddon är här. Foto: TT och Unsplash

Tror du på Gud? Om inte, kanske det är läge att börja nu. På samma sätt som det plötsligt kändes naturligt och rimligt att ansöka om medlemskap i NATO. Jag ska inte påstå att Harmagedon är här. Jag kommer möjligen att peka på vissa profetior i uppenbarelseboken, som i sin tur påstår det. Men vi börjar med inflationen. Den är överallt nu. Som ett grodregn eller en gräshoppssvärm. 

Det kommer många rapporter från olika branscher om hur priserna kommer att stiga. För att kostnaderna för material, ingredienser, delar, bränsle och löner kommer att stiga.  

Men det finns ju andra skäl. Som att företag höjer priserna, helt enkelt för att de kan. Det är inte är en marxistisk konspirationsteori, utan uppgifter från ny forskning vid Harvard Business School (Rising Markups and the Role of Consumer Preferences, 2022). Redan innan inflationen stack i väg kunde populära varumärken ta ut ökade marginaler. När kostnaderna, på grund av billigare produktion och stordrift, sjönk, ökade man samtidigt priserna, så att marginalen växte från två håll.  

Detta är inget konstigt. Det är vad varumärken handlar om: Att försvara ett prisläge. Skälet till att företag lägger ut stora pengar på reklam är att de får tillbaka ännu mer pengar.  

ENKELT ATT INTE DRABBAS 

En av branscherna som ropar om högre priser är klädbranschen. Klädpriserna kommer stiga med upp mot 20% på grund av de höjda bomullspriserna, säger Svensk Handel. Det blir givetvis jobbigt för branschen, som nu får se exakt hur hög eller låg priselasticiteten är. För konsumenten finns det å andra sidan ett extremt lätt sätt att inte drabbas alls av det: Köp inga nya kläder.  

Det finns få marknader som är så instrumentella som nationalekonomer skulle önska. Där rationella konsumenter gör underbyggda val. Marknaden för nyproducerade bomullskläder kan få tjäna som exempel på motsatsen. Dels för att människor köper t-shirts med text på, till exempel ”Jag behöver inte Google, min fru vet allt” eller ”Sex instructor – first lesson for free”. Det är alltså en marknad som delvis premierar extremt dåligt omdöme. Men det är också en marknad som inte behövs. Den löser inget problem, den skapar problem. Och på sikt kommer marknadskrafterna att döda den. Om de hinner först. 

ROMS SISTA DAGAR 

När tonåringen Romulus Augustulus utropades till kejsare av Rom visste han inte att han skulle bli den siste kejsaren av Rom. Vi kan se allting som har skett men ingenting som kommer att ske. Om något varit konstant förväntar vi oss att det fortsätter. Vi väntar oss, till exempel, inte att sjöar försvinner. Eller floder. 

Jag tror på Gud. Jag har också, de senaste åren, börjat gå i kyrkan varje söndag. Jag kan rekommendera det, även om du är ateist. Det är en perfekt liten ritual. Tryggt inrutad: Psalmboken och programmet. En dryg timma, ensam med människor du aldrig skulle vara i samma rum som annars. Ibland klarar jag till och med att inte kolla mobilen.  

Förlåt, jag pratade om inflationen. Och om nytillverkade kläder av bomull.  

Det går åt ungefär tvåtusen liter vatten (en källa säger 1 400 liter, en annan 2 700 liter) för att producera en t-shirt med en kul text på. En känsla som jag inte kommer undan är att vi alla är Romulus Augustulus. Det är oklart när Romarriket egentligen gick under. Men jag antar att det var flera kejsare innan honom; det bara tog lite tid att märka det. Science fiction-författaren William Gibsons ord var sanna redan då: ”Framtiden är redan här, den är bara ojämlikt distribuerad.”  

AJ DÅ 

I Irak har stora konstgjorda sjöar torkat. Helt nyss. Sawasjön som var tolv kvadratkilometer stor och full av fisk, är nu borta. Nu varnar Iraks vattenmyndighet för att floderna Eufrat och Tigris kan vara uttorkade 2040. Det är floder som, apropå Gud, omnämns i bibeln, som två av de fyra floder som strömmade från Eden.  

I Uppenbarelseboken berättas om sju änglar, som har varsin skål full av Guds vrede, som de häller ut på olika platser. Sju plågor. Den sjätte ängeln tömmer sin skål över Eufrat som då torkar ut. Därefter: Harmagedon. Typiskt! Den slutgiltiga striden. Och allt detta för att folk tycker det är kul med texten ”Jag är tjock, du är korkad, jag kan banta!” på en t-shirt. Eller för att influencers gillar mode. 

Missförstå mig rätt. Jag fattar ju att det inte är spexiga t-shirts, specifikt, eller ens modeföretagen, som får sjöar att försvinna eller floder att sluta rinna. Men det gör det inte mindre skräckinjagande.  

Jag tror inte på Harmagedon, såklart. Där går gränsen och det är bäst att föra det till protokollet. Jag är troende men ingen knäppgök. Jag tror inte på en avgörande strid, där Babylon störtas i havet. Tyvärr tror jag i stället på den där parallellen med Roms sista dagar. Det är redan över men vi kör på.  

Bland sakerna jag tänker på i kyrkbänken, finns stort och smått. En önskan om förlåtelse och välsignelse. Försvunna sjöar, Svensk Handel, Influencers. När jag swishar till kollekten ser jag till att grundligt kompensera för inflationen.

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor