Linkfire hjälper artister att nå igenom bruset

Linkfire har sedan 2014 erbjudit en plattform där artister enkelt kan nå ut till sina fans. Efter pandemins intåg har behovet av plattformen visat sig vara större än någonsin. Nu gör bolaget IPO på Nasdaq First North.
Lars Ettrup, vd Linkfire.

Lars Ettrup är VD och medgrundare av Linkfire. Med en Bachelor i Film och Digital Media och en Master of Science, eBusiness degree är han sedan länge inbiten i underhållningsbranschen. En bransch vilken de senaste åren varit med om en transformation.

– Vi möts ständigt av nya streamingtjänster. Att vara artist idag är både svårt och fördelaktigt. Dels har du möjlighet att nå ut på ett sätt artister inte kunnat göra innan, samtidigt är konkurrensen stenhård. Spotify meddelade nyligen att det lanseras 60 000 nya låtar på plattformen varje dag. Då handlar det om att sticka ut och nå igenom bruset, säger Lars Ettrup, vd och medgrundare.

Linkfire erbjuder en SaaS-lösning som hjälper artister att enkelt marknadsföra sig genom att samla all nödvändig information på enskilda så kallade smarta länkar. Det kan röra sig om allt från nya releaser till information om biljettförsäljning och merch. Kunderna är stora som små skivbolag, fristående artister och streamingtjänster. Affären går runt på abonnemang och kommission. Det danska bolaget har sitt huvudkontor i Köpenhamn men finns idag även i Lissabon, New York och Los Angeles. Nu skalar man upp verksamheten genom att göra IPO på Nasdaq First North. 

– Det är lätt att undra varför vi väljer att noteras på svensk mark men för oss är det ganska självklart. När det kommer till musik är den svenska marknaden mer mogen. Det är en ära för oss att finnas på en marknad där många fantastiska musiker, musikinnovationer och tjänster kommer ifrån. Våra kunder är branschledare så som Warner Music och Universal Music Group. Vi fyller ett hål för nya och etablerade artister där de får en större chans att nå ut till sina fans samtidigt som vi lotsar nya användare till de olika streamingtjänsterna. Linkfire samarbetar också med stora sociala medie-plattformar som Snapchat och streamingtjänsten Twitch, med flera hundra miljoner användare. Linkfire är då integrerat i respektive app, säger Lars Ettrup, vd och medgrundare.

När det kommer till att diskutera marknader är det svårt att nämna några siffror. Kanske inte föga förvånande – för så stor är underhållningsbranschen. Att nå igenom bruset har blivit viktigare än någonsin. På plattformar som Instagram och TikTok har man som artist idag inte mer än någon sekund på sig att skapa intresse innan nyheten är långt nere i flödet.

– Coronapandemin har påverkat oss i den mån att fler har suttit hemma och klickat på betydligt fler länkar. Våra affärer har ökat under pandemiåret samtidigt som vi jobbat mycket och intensivt hemifrån. Nu är vi redo att skala upp och nå ut till fler potentiella kunder. De nya trenderna vi ser i underhållningsbranschen är här för att stanna, avslutar Lars Ettrup, vd och medgrundare, Linkfire.

Läs mer om bolaget här.

Teckningstid: 17 – 23 juni 2021
Teckningskurs: SEK 11,20
Emissionsvolym: SEK 150 miljoner
Notering: Nasdaq First North Premier Growth Market
Första dag för handel: 28 juni 2021
Teckningspost (minsta teckning): 500 aktier

Disclaimer:
Denna annons utgör marknadsföring och inte ett erbjudande att förvärva värdepapper. Ett prospekt har upprättats med anledning av erbjudandet och har godkänts av svenska Finansinspektionen. Finansinspektionens godkännande ska inte uppfattas som ett stöd för emittenten eller kvaliteten på de värdepapper som prospektet avser. Prospektet innehåller en beskrivning av risker och möjligheter kopplade till en investering i bolaget. Potentiella investerare uppmanas att läsa prospektet i dess helhet innan ett investeringsbeslut fattas. Ett erbjudande att förvärva de värdepapper som nämns ovan görs enbart genom prospektet som finns tillgängligt här.