Oron är överdriven
KÖP Oro kring fallande bostadspriser och i förlängningen även minskad konsumtion har pressat flera sektorer på börsen, bland annat bygg och fastigheter. Även bilkedjan Bilia har pressats och aktien har rasat 20 procent den senaste månaden och nästan 30 procent i år.
Risken att nybilsförsäljningen ska börja vika är kanske ingen större överraskning givet de senaste årens rekordår. Oktobersiffran över nybilsförsäljningen i Sverige visade dock fortsatt rekord. På Bilias kapitalmarknadsdag för två veckor sedan bedömde vd Per Avander att efterfrågan på bilar för privatmarknaden sjunker några procent under fjärde kvartalet, men att företagssidan inte påverkas.
Om nybilsmarknaden står inför en större korrigering återstår att se. En allt starkare konjunktur med allt lägre arbetslöshet kombinerat med rekordlåga räntor har eldat på nybilsmarknaden. De låga räntorna har ökat andelen privatleasing på privatmarknaden. Aktiemarknaden har tagit fasta på att privatleasingen riskerar att falla kraftigt om räntan stiger kraftigt. Vi bedömer den oron som överdriven då det kommer att krävas en väsentlig ränteuppgång för att förändra förutsättningarna radikalt.
Leasing är en del av ett förändrat konsumentbeteende, enkelhet och att inte äga, som är här för att stanna. För Bilia möjliggör det att kunna knyta tajtare band med kunden genom serviceavtal, försäkring och finansiering. Restvärdersrisken, det vill säga risken att Bilia kan tvingas sälja dessa begagnade bilar med förlust om värdeutvecklingen är sämre än vad som förutsågs vid avtalens ingång, finns dock där. Bilia hanterar detta bland annat genom att ha tio värderingsavstämningar per år och bil.
Bilia är i dag en av Nordens största bilkedjor där Sverige utgör 63 procent av omsättningen och 79 procent av rörelseresultatet. Norge utgör 26 procent av omsättningen och Västeuropa resten, där Luxemburg, Belgien och Tyskland ingår. Nybilsförsäljningen är dock Bilias minst lönsamma del och fungerar i huvudsak som inkastare till bolagets verkstäder, där lönsamheten är väsentligt högre. Service står för endast 22 procent av omsättningen, men 74 procent av rörelseresultatet. Efterfrågan är hög och omsättningen ökade med 12 procent under tredje kvartalet och 8 procent för årets nio första månader. Det som hämmar är den fortsatt stora bristen på mekaniker, framför allt i Sverige.
Frågetecken finns även kring den stora strukturella förändringen som sker på bilmarknaden, med exempelvis lägre serviceintäkter på elbilar jämfört med förbränningsmotordrivna fordon. Bilias erfarenhet i Norge, med hög andel elbilsförsäljning, är att de rena serviceintäkterna från elbilar är i storleksordningen 30 procent lägre, främst på grund av förlorade intäkter från oljebyten. Bilia har dock genom åren lyckosamt kompenserat för bortfall genom att erbjuda fler delar av värdekedjan, som till exempel däck, glasreparationer och vindrutetorkarbyten. Elbilar sliter mer däck och på sikt bör flera tjänster inom batteri och batteriunderhåll växa fram.
Bilia har genom åren uppvisat en övertygande utveckling med stigande marknadsandelar och är i dag en dubbelt så stor koncern som 2009. Lönsamheten är visserligen på toppnivåer och konjunkturberoendet i nybilsförsäljningen är starkt, dock övertygar bolagets stabila och höga andel serviceintäkter som bör värderas högre.
Utöver den organiska tillväxten är bolaget en aktiv förvärvare som adderat 14 förvärv de senaste två åren. Bilhandlare, verkstäder och demonteringsanläggningar är av högsta intresse i befintliga länder eller kanske nya såsom Schweiz och Polen. Förvärvsutrymme kring miljarden finns redo utan att Bilia slår i skuldsättningstaket.
Sammantaget finns en del orosmoln på såväl kort som lång sikt, men det avspeglas också mer än väl i värderingen. På våra prognoser för 2017 värderas aktien till p/e 9,7 och ev/ebit 9,4 gånger. Det inkluderar även en direktavkastning kring 6 procent. Såväl Mats Qviberg-kontrollerade huvudägaren Öresund, Mats Qviberg privat som ett antal insiders har köpt aktier under november. Likaså återköper styrelsen aktier och delar därmed synen att aktien har hamnat på service för tidigt. Köp med riktkursen 90 kronor om ett år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.