Analys Dometic
Avkylt USA tynger Dometic
I somras hade Börsplus en positiv analys på Dometic som är en av världens största leverantörer av kylskåp och annan utrustning för husbilar. God tillväxt, höga marknadsandelar i sina nischer och en rimlig värdering var några argument. Läs mer här.
Under måndagen kom bolaget med sin niomånadersrapport som fick tummen ned av börsen. Rapporten visade på fortsatt god tillväxt, 8 procent organiskt, och ett helt okej resultat som ökade 18 procent. Men det fanns några orosmoln som börsplacerarna tog fasta på.
- I segmentet APAC, som främst utgörs av Australien för Dometics del, föll vinsten rejält på grund av negativa valutaeffekter. Bolaget flaggade också för att jämförelseperioden 2015 var ovanligt stark.
- I USA växer Dometic något sämre än marknaden som helhet vilket hänger ihop med att ledningen avstår från affärer där prispressen är hård, som inom markiser.
- Inför 2017 ser USA-marknaden ut att bromsa rejält tillväxtmässigt. Från 405 000 registrerade enheter 2016 spås 2017 bjuda på 411 000 enheter – en rätt klen ökning på 1,5 procent.
Det är främst den tredje saken som oroar i och med att segmentet Americas är stort för Dometic, 49 procent av intäkterna. Även om Europa är starkt just nu så är det något mer oklart om bolaget verkligen förmår växa med de cirka 5 procent som ligger i korten, enligt analytikerförväntningarna.
Samtidigt fanns även plus i rapporten. Ett sådant var bra kassaflöde vilket gjorde att skuldsättningen nu ligger under styrelsens målbild på 2 gånger rörelsevinsten före avskrivningar. Närmare bestämt var siffran 1,8 per sista oktober. Europamarknaden är dessutom fortsatt mycket stark – anförd av Tyskland och Sverige.
I grund och botten tycker inte Börsplus att de nyheterna gör att man ska rata aktien. USA-siffrorna är fortfarande endast en prognos från en branschorganisation som tidigare varit något försiktig i sina utsikter. Den övergripande trenden att alltfler köper husbil och spenderar mer av sina pengar på outdoor-produkter är sannolikt inte över.
Skruvar man ned förväntningarna på 2017 något så är bilden fortsatt att Domentic har en rimlig värdering.
Dometic | SEK | |||
Börskurs: | 63,90 | |||
Antal aktier (miljoner): | 295,8 | |||
Börsvärde: | 18 902 Mkr | |||
Nettoskuld: | 3 972 Mkr | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 11 486 | 12 490 | 13 114 | 13 770 |
– Tillväxt | 30,4% | 8,7% | 5,0% | 5,0% |
Rörelseresultat | 1 436 | 1 649 | 1 784 | 1 928 |
– Rörelsemarginal | 12,5% | 13,2% | 13,6% | 14,0% |
Resultat efter skatt | 1 032 | 1 133 | 1 296 | 1 424 |
Vinst per aktie | 3,49 | 3,80 | 4,40 | 4,80 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 2,10 | 2,30 | 2,50 |
P/E | 18,3 | 16,8 | 14,5 | 13,3 |
EV/EBIT | 15,9 | 13,9 | 12,8 | 11,9 |
EV/Sales | 2,0 | 1,8 | 1,7 | 1,7 |
Vi har tidigare använt en multipel på 15 gånger vinsten som riktvärde för 2018 vilket skulle ge en kurs på drygt 70 kronor. Inklusive utdelningen skulle avkastningspotentialen ligga kring 20 procent.
Det är ingen särskilt hög potential. Det som ändå är intressant i Dometic är kombinationen av att bolaget har rejält mycket torrt krut i balansräkningen numera och en plattform som kan byggas ut med outdoor-produkter.
Bolaget är redan ledande som underleverantör till husbilstillverkarna i många produktkategorier. Potentialen ligger i att bygga vidare på vad bolaget kallar sin eftermarknadsaffär – det vill säga produkter som säljs via återförsäljare istället för att byggas in i fordon.
Dometic fått fram en mycket stark affär inom kategorin kylväskor. Lyckas ledningen finna liknade kategorier där man har synergier inom tillverkning och försäljning kan både vinster och värdering få ett lyft kommande år. Värderingen av bolag inom outdoor tenderar nämligen att ligga klart högre än vad Dometic begåvas med. Thule, exempelvis, handlas till 18 gånger vinsten 2018.
Det återstår att se om detta kan bli verklighet. Men den chansen plus en stabil verksamhet i övrigt gör att Dometic ändå framstår som en okej aktie att köpa runt 63–64 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.