Easyfill: Tillväxt på lager?

Easyfills hyllösningar verkar skapa stor nytta för kunderna men den internationella försäljningssuccén har hittills uteblivit.
Easyfill: Tillväxt på lager? - Easyfill1
Easyfill säljer hyllösningar till butiker. Syftena är dels att hyllorna skall vara frontade och bidra till en ökad försäljning samt minskat svinn för butikerna. Hyllorna är dessutom enklare att fylla på och frigör därmed tid till andra uppgifter för personalen i butikerna.

Easyfill

Börskurs: 2,00 kr Antal aktier: 89,0 m
Börsvärde: 178 Mkr Nettoskuld: 6 Mkr
VD: Håkan Sjölander Styrelseordförande: Richard Bagge

Spotlightbolaget Easyfill (2,00 kr) utvecklar och säljer hyllösningar för att effektivisera påfyllningen av varor och lagermaterial samt sänka svinnet för butiker och öka försäljningen. Kunderna utgörs av livsmedelsbutiker, bensinmackar och andra snabbköpsbutiker. Via dotterbolaget Enjoy Sales importerar och säljer bolaget även kylskåp i Norden.

Utöver Easyfill (hyllösningarna) och Enjoy Sales (kylskåp) säljer koncernen dessutom släpvagnar genom bolaget Abeco. Easyfill grundades 2005 av Håkan Sjölander som fortfarande är VD och största ägare. Bolaget noterades på Spotlight (dåvarande Aktietorget) år 2007. Easyfill har cirka ett sextiotal anställda och huvudkontoret ligger i jämtländska Bräcke.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 83 110 143 172
 – Tillväxt +32,8% +32,7% +30,0% +20,0%
Rörelseresultat -13 -10 -3 5
 – Rörelsemarginal -16,0% -9,5% -2,0% 3,0%
Resultat efter skatt -16 -8 -2 4
Vinst per aktie -0,22 -0,09 -0,02 0,04
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -26% -12% -3% 5%
Operativt kapital/omsättning 20% 27% 34% 41%
Nettoskuld/EBIT e.m 0,8 e.m e.m
P/E e.m e.m e.m 50,0
EV/EBIT e.m e.m e.m 35,7
EV/Sales 2,2 1,7 1,3 1,1

Matsvinn är ett stort problem för både samhället och livsmedelsåterförsäljare. Ungefär en tredjedel av all mat som produceras slängs. I svenska livsmedelsbutiker slängs det årligen cirka 110 00 ton mat. Det är höga siffror.

Easyfill har utvecklat hyllösningar som är enkla för personalen att använda. Det frigör tid för personalen i butikerna. En annan fördel är dessutom att hyllorna alltid kommer vara frontade då produkterna glider ned längst fram. Undersökningar visar att kunderna köper mer varor då hyllorna är fyllda. Detta minskar även svinnet för butikerna i exempelvis mejeriavdelningen då kunderna är tvingade att ta de produkter längst fram (som då ofta har kortast “bäst före datum”). Se video om produkten Rotoshelf. Easyfill har sålt över 20 000 enheter sedan start.

Bolagets andra hyllösning heter TurnLoader och kan beskrivas som en vidareutveckling av Rotoshelf. Funktionen är ungefär den samma. Skillnaden ligger delvis i konstruktionen. TurnLoader har en stor “snurra” medan Rotoshelf har två små. Hyllfunktionerna finns både i kylskåp, större kyldiskar samt ute i butiken.

Via denna denna länk finns en video på TurnLoader Ambient som även kan användas ute i butikerna för torrvaror. I en vanlig mataffär utgör kyldiskarna som bekant vanligtvis endast en mindre del av butikshyllorna medan den största delen är avsedd för torrvaror.

Produkterna är patenterade i stora delar av världen och löper ungefär i ytterligare tio år för Rotoshelf. TurnLoaders patent gäller längre än så. På Easyfills hemsida finns kalkyler där bolaget hävdar att återbetalningstiden på investeringen (ROI) understiger ett år. Det låter konkurrenskraftigt. I Sverige så finns dessa typer av hyllösningar i många butiker.

Bolaget använder både sig av egna säljbolag i Sverige, Norge och Tyskland samt Joint Venture i Sydafrika och USA. Därutöver använder de sig av återförsäljare samt vänder sig till tillverkare av kylar och kylskåp. Utveckling och produktion sker i bolagets egna anläggning i Slovakien. Easyfill samarbetar med många av de stora kylskåpstillverkarna vad det gäller utveckling av produkterna.

Kunderna kan enkelt uttryckt delas upp i tre olika grupper:

  • OEM-partners, producenter av kyldiskar och kylskåp.
  • Varumärkena, exempelvis Coca Cola, Pepsi, Red Bull och Carlsberg.
  • Butikskedjorna, ICA, Coop, Carrefour, Walmart etc.

Koncernen har även viss verksamhet inom släpvagnar. Mer information om detta finns i faktarutan nedan.

Ebeco

Våren 2017 gick Easyfill och Ebeco samman genom en apportemission. Bakgrunden var att Ebeco hade utveckling och tillverkning av hyllor i Slovakien. Samtidigt hade Easyfill problem med utvecklingen av produkten TurnLoader, då lutningen i hyllorna var svår att få till. Utöver tillverkningen hade även Ebeco försäljning av hopfällbara släpvagnar.

Det är alltså bakgrunden till att Easyfil numera även säljer släpvagnar. Ledningen har pratat om att i framtiden eventuellt knoppa av denna verksamhet. Men det är sannolikt inget som står på agendan i närtid. Easyfills huvudfokus är att öka försäljningen av hyllsystemen.

Verksamheten inom släpvagnarna verkar dock gå ganska bra. Hösten 2018 fick Ebeco en order på cirka 20 Mkr från österrikiska släpvagnstillverkaren Pongratz.

Åter till huvudverksamheten. Bolagets grundare Håkan Sjölander har tidigare varit VD för Norcool AB i över tio år (1991-2002). De säljer olika typer av kyllösningar för matvaror och dryck. Norcool köptes år 1999 upp av det börsnoterade grekiska bolaget Frigoglass. Sjölander har med andra ord verkat i branschen länge.

Easyfill har haft ute sina produkter på marknaden ett antal år. Men det är först på senare år som bolaget enligt dem själva tagit steget från utvecklingsbolag till försäljningsbolag.

Ledningen beskriver ledtiderna i branschen som långa. Det tar ofta tid att sälja in nya produkter. Ett annat exempel på detta är digitala hylletiketter som svenska börskollegan Pricer sysslar med. De har varit verksamma i mer än 25 år men det är först nu på senare tid som tillväxten och lönsamheten tagit rejäl fart för Pricers del. Det kan alltså ta lång tid.

I nuläget redovisar Easyfill inte försäljningen per affärsområde / bolag. Det är ett minus. I samband med bokslutskommunikén i februari kommer bolaget börja redovisa omsättning, Ebitda samt resultat per affärsområde. Ökad transparens är positivt och nödvändigt för att kunna följa utvecklingen tydligare. Vi noterar samtidigt att bolaget skickar ut betydligt fler pressmeddelanden än det genomsnittliga börsbolaget. Ledningen publicerar även nyhetsbrev.

Första nio månaderna 2019 ökade försäljningen med 39 procent och landade på 85 Mkr. Vår bedömning är att kylskåpen (Enjoy Sales) och släpvagnarna (Ebeco) tillsammans står för majoriteten av försäljningen i dagsläget.

Enjoy Sales har tagit marknadsandelar och 2019 ser ut att bli ett rekordår för bolaget. Ledningen uppskattar att Enjoy kommer omsätta omkring 50 Mkr under 2019 jämfört med 36 Mkr år 2018.

Även släpvagnsförsäljningen (Ebeco) har utvecklats bra. Bolaget har levererat cirka 1800 vagnar under året vilket var ungefär 900 färre än vad som avtalats om initialt. Det har således påverkat omsättning och likviditeten negativt. Den försenade leveransen på 900 vagnar kommer istället levereras under första kvartalet 2020. Ebeco verkar dock ha bra orderbok och momentum inför 2020.

Gällande hyllösningarna arbetar Easyfill en del med pilotinstallationer. Exempelvis har den franska butikskedjan Carrefour under våren 2019 utvärderat Easyfills produkter och har för avsikt att rulla ut produkterna i ett tiotal butiker under fjärde kvartalet 2019. Även om volymerna för närvarande är relativt blygsamma så kan Carrefour fungera som ett viktigt referensobjekt.

Easyfill har även installationer i den spanska butikskedjan Mercadona. Kedjan har totalt sett 1600 butiker. Det finns flera andra exempel på att Easyfill har installationer på stora kedjor. Det är alltså inget fel på marknadspotentialen. Samtidigt är vägen till kommersiellt genombrott ofta väldigt lång.

Easyfill har nyligen tagit ett strategisk beslut som påverkar bolagets affärsmodell. Kortfattat kan man säga att Easyfill i större utsträckning än tidigare kommer låta partners att sköta tillverkning av ståldelarna som används i produkterna.

Easyfill kommer tillhandahålla ritningar mot en licensavgift som tas ut per hylla. Denna affärsmodell frigör tillverkningskapacitet i fabriken. Omsättningen kommer också bli lägre då Easyfill tillhandahåller platsdetaljerna och inte kompletta system. Ledningen väntar sig att marginalerna stärks. Hur snabbt denna nya affärsmodell går att implementera menar ledningen är svårt att bedöma. Omställningen kommer ske under första halvan av 2020. Tillverkningen av plasthyllor berörs inte av beslutet.

Bruttomarginalen på koncernnivå var drygt 30 procent första nio månaderna 2019. Rörelsemarginalen efter avskrivningar under samma period landade på -10 procent. Easyfill har historiskt sett uppvisat svag lönsamhet. Samtidigt har fokus varit på tillväxt snarare än på lönsamhet. Här ligger en tung bevisbörda på Easyfill framöver.

Att skissa på hur Easyfill utvecklas framöver är inte helt lätt. Prognoserna skall alltså mest ses som räkneexempel. Mycket hänger på hyllösningarna och om de blir den succé som många hoppas på. Vi räknar (generöst?) med att Easyfill upprätthåller en tillväxttakt kring 30 procent, vilket bolaget mäktat med de senaste åren. (Notera dock att den historiska tillväxten inte uteslutande varit organisk).

Marginalmässigt hänger mycket på att om bruttomarginalen kan stärkas till följd av mer gynnsam produktmix (högre andel hyllsystem) samt om det ovan nämnda strategiomläggnng får den effekt som bolaget eftersträvar.

Nedan finns hur några andra bolag som på ett eller annat sätt är exponerade mot detaljhandeln och hur de värderas. ITAB säljer exempelvis olika typer av butiksredningar. Den växande e-handeln är bekant ett problem för fysiska butiker som då måste hitta sätt att bli mer effektiva. Eftersom Easyfill ännu inte är lönsamma så har vi valt att värdera bolaget utifrån en multipel på försäljningen (EV/Sales). Räknar vi ganska generöst med en multipel på 1,4x gånger försäljningen finns en uppsida på omkring 20 procent.

Får Easyfill fäste hos någon stor butikskedja så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är att produkterna inte får någon större marknadsacceptans och att Easyfill behöver ta in mer pengar. Då är nedsidan enkelt uttryckt betydande (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
ITAB 6,0 7,1 10,7 0,7 6,3 1,9
Fagerhult -2,7 16,5 15,6 1,7 11,1 6,2
Pricer 72,1 16,3 15,2 1,4 9,5 13,1
Strongpoint 33,1 9,7 8,9 0,5 5,8 7,5
Datalogic -14,0 18,6 15,1 1,8 11,7 3,4
Genomsnitt 18,9 13,6 13,1 1,2 8,9 6,4
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

 

Börsplus slutsats

Easyfill har produkter som verkar skapa stor nytta för butikerna genom att öka försäljningen, minska matsvinnet och spara tid för personalen i butikerna. Det låter ju lovande. Bolaget har en del installationer ute hos stora butikskedjor. Om dessa rullas ut så är potentialen stor.

Men trots detta har bolaget inte fått det att lossna. Hyllsystemen utgör fortsatt en ganska blygsam del av koncernens totala omsättning och Easyfill brottas med dålig skalbarhet och klen lönsamhet. Det finns risk att bolaget kommer behöva ta in mer pengar innan bolaget eventuellt blir kassaflödespositivt. Det hade sannolikt varit bättre att uteslutande fokusera på hyllösningarna och bolaget känns lite spretigt. Vi lockas inte av aktien och landar i ett neutralt råd.

Easyfill tio största ägare Kapital Röster
Håkan Sjölander 17,0% 29,0%
Henning Bersagel 16,8% 13,6%
Inlandsinnovation AB 10,4% 8,50%
Avanza Pension 6,82% 5,57%
Claudia Rask 3,30% 2,69%
Björn Rodeholt 2,56% 2,09%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,30% 1,88%
Alf Aarthun 1,81% 1,47%
Kent Oliv 1,17% 0,95%
Richard Bagge 1,15% 0,94%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF