Footway: Nu livskraftigt?

Även om Footways rekonstruktion såklart skett enligt konstens alla regler är det lite snöpligt att den mest drabbat skattebetalarna och bolagets leverantörer, medan de stora banklånen finns kvar. Återupptagen utdelning på preferensaktien känns avlägset.
Footway: Nu livskraftigt? - Footway
Footway
Börskurs stam: 0,90 kr Börsvärde stam: 136 Mkr
Börskurs pref: 42 kr Utdelning pref: 8 kr (inställd)
VD: Daniel Mühlbach Ordförande: Johan Englund

Footway säljer skor och sportkläder i ett dussin olika butiker på nätet där Footway.com och Sportamore.com är de två stora. Butikerna har lite olika profil men delar på gemensam infrastruktur för IT och lager.

Footway har både stamaktier (0,90 kr) och preferensaktier (42 kr) listade på First North. Sök på bolagsnamnet i Analysarkivet för allt vi skrivit om dessa.

Bolaget har haft en mångårig svacka och ansökte i juli 2023 om företagsrekonstruktion. Efter en sju månader lång process – som inkluderade skuldnedskrivningar, en riktad nyemission och andra åtgärder – trädde bolaget i februari ut ur rekonstruktionen.

Inköpshaveri

När Footway förvärvade Sportamore under 2020 bedömde vi den sammanslagna omsättningen till omkring 2 miljarder kronor. Den siffran har krympt år för år till årets väntade dryga 0,6 miljarder. Delvis handlar det om egna beslut att fasa ut vissa produkter och kategorier men även marknaden har varit mycket svag. På senaste tiden har tappet dessutom förvärrats av själva rekonstruktionen som gjort det svårt att fylla på varulagret med nya produkter.

Till detta kan läggas ett antal andra svåra utmaningar. I rekonstruktionsplanen som Afv tagit del av framgår bland annat att Footway verkar förlitat sig alltför mycket på ett egenutvecklat inköpssystem. Bolaget använde sig av systemets data för att göra betydande inköp inför hösten 2022 och våren 2023. Modellerna tog dock inte hänsyn till kriget i Ukraina, den skenande inflationen och allt sämre hushållsekonomi.

Resultatet blev alldeles för stora lagernivåer och åtgärder för att rätta till detta vidtogs inte förrän vid inledningen av 2023. Då övergavs det tidigare arbetssättet och Footway övergick till en mer konventionell hantering av inköp.

Lagernedskrivning

Det som följde var inte enbart en ovanligt svag marknad, utan också hård konkurrens från andra aktörer i branschen som även de satt med för höga lagernivåer. Svag försäljning, fallande priser och dåliga marginaler blev effekten.

En spik i kistan blev den lagernedskrivning som bolaget behövde göra i fjärde kvartalet 2022. Efter det började leverantörer begränsa Footways möjlighet att beställa varor på kredit, vilket snabbt försämrade bolagets likviditet.

In i rekonstruktion

Redan tidigare under 2023 hade det figurerat uppgifter i media om att bolaget hade svårt att betala för sig, med skulder som gått till Kronofogden. Under andra kvartalet 2023 försämrades sportmarknaden ytterligare. I den kvartalsrapporten talades först om förberedelser för en nyemission på 100 Mkr, men kort senare ansökte bolaget om rekonstruktion i stället.

Vid den tidpunkten hade Footway knappt 280 Mkr i skulder till kreditinstitut och 200 Mkr i leverantörsskulder. Kassan var nära noll, försäljningen dalade och lönsamheten var obefintlig.

Ett alternativ till konkurs

Företagsrekonstruktion kan ses som ett alternativ till konkurs när det bedöms finnas en livskraftig verksamhet i grunden. Under den begränsade tid som företagsrekonstruktionen pågår får företaget möjlighet att omstrukturera balansräkningen och återuppbygga verksamheten.

En rekonstruktör utses som ska hjälpa bolaget upprätta en rekonstruktionsplan som ska innehålla åtgärder nödvändiga för att komma till rätta med de ekonomiska svårigheterna, och säkerställa verksamhetens fortsatta drift.

Footways rekonstruktion

Bolaget har två prioriterade långivare (Danske Bank och Svea Bank) som bägge har fullgod säkerhet för de fordringar som förelåg vid tidpunkten för rekonstruktionsbeslutet. Det har därför inte bedömts finnas någon anledning att blanda in dessa skulder i rekonstruktionen.

20 största borgenärerna i Footways rekonstruktion

Borgenär Fordran
Skatteverket 38,3 Mkr
Google 23,1 Mkr
UPS 10,6 Mkr
Ecco 9,1 Mkr
VF Sweden 8,8 Mkr
Skatteverket Norge 8,1 Mkr
Skatteverket Finland 7,1 Mkr
Skatteverket Danmark 6,9 Mkr
Skatteverket UK 6,4 Mkr
Nike 5,7 Mkr
Rieker 5,5 Mkr
Skatteverket – lönegarantiskuld 5,5 Mkr
Ralph Lauren 5,2 Mkr
Prologis 4,9 Mkr
Criteo 4,6 Mkr
Tretorn 4,1 Mkr
Bring 3,8 Mkr
Helthjem Nethandel 3,5 Mkr
Viking Footwear 3,5 Mkr
Instabox 3,3 Mkr

I stället blir det bolagets leverantörer som tar hela smällen och får sina fordringar på Footway nedskrivna med 75% av hela beloppet, eller med totalt 210 Mkr. Främst handlar det om leverantörer av skor och kläder men också skattemyndigheter, logistikföretag med flera. Totalt var det över 300 företag som hade krav på Footway.

Alternativet hade förstås varit en formell konkurs och då samtliga dessa sannolikt fått noll i stället. Åtminstone om man köper den inblandade värderingsmannens bedömning att Footways varulager, som i ett fortlevnadsscenario bedömdes vara värt cirka 400 Mkr, endast skulle gett knappa 90 Mkr i en konkurssituation.

Rekonstruktionsprocessen sker förstås enligt sedvanliga principer. Men vi kan ändå tycka det är lite olyckligt att bolaget nu gått igenom ett sju månader långt stålbad men ändå sitter kvar med hela bankskulden på 280 Mkr – som alltjämt löper med oförändrade villkor men ändå ser mycket svår ut att beta av.

Återvinna förtroendet

Nu börjar en lång process att återvinna förtroendet från alla de leverantörer som just fått sina tidigare fordringar på Footway nedskrivna med 75%. Till Affärsvärlden uppger VD Daniel Mühlbach att 70% av leverantörerna redan accepterat att gå tillbaka till normala villkor. Dessa representerar dock bara 40% av bolagets inköpsvolymer. Mühlbach hoppas att man kan få normala villkor för 80% av volymerna redan i år, och 100% om uppåt två år.

Går det vägen skulle Footway kunna tänkas frigöra omkring 100 Mkr i kapital under 2024. Bolagets plan är att använda 50 Mkr för att amortera på banklånen som i slutet av mars uppgick till 245 Mkr.

Omfattande åtgärdsprogram

Footway har också vidtagit en rad andra åtgärder för att få ordning på bolaget. Dessa inkluderar:

  • Centraliserat hela koncernens lagerverksamhet till ett nybyggt lager utanför Eskilstuna. Beräknas spara 30 Mkr per år relaterat till hyra, administration och system. Dessutom förväntas kostnaderna för frakt minska med 5-7% vilket motsvarar 10-15 Mkr per år. Detta ska nämnas var ett arbete som påbörjades redan tidigt under 2023 men den sista delen av flytten genomfördes i januari 2024.
  • Bolaget har dessutom öppnat upp sin lager- och logistikplattform för små externa e-handlare. Mot sådana erbjuder Footway nu en ”Operations-as-a-Service”-lösning för hela orderflödet inklusive kundsupport. En del i detta uppfattar vi som ett sätt för Footway att bättre utnyttja den 48 000 kvm stora lagerlokalen.
  • Har minskat antalet beställningar som av olika skäl behöver delas upp i flera olika försändelser till slutkund, så kallade ”split shipments”. Beräknas kunna spara 12 Mkr på årsbasis.
  • Genom att nyttja lokala transportörer för att leverera varor inom närområdet bedöms Footway kunna nå ”betydande” besparingar. En upphandling av sådan lokal logistik har påbörjats.
  • Genom att implentera lokala returlösningar förväntar sig Footway en positiv resultatpåverkan om 10 Mkr per år.
  • Andra besparingsåtgärder som berör teknik- och IT-infrastrukturen har införts som sänker kostnaderna med totalt 10 Mkr. Dessutom har kundtjänstorganisationen bantats med elva tjänster. Ytterligare elva konsulttjänster har avslutats.

Det blir stora belopp när man summerar alltihopa. Bortåt närmare 100 Mkr lite beroende på hur man räknar. Som jämförelse kan nämnas att Footway under 2023 hade totala kostnader för handelsvaror på 425 Mkr och ytterligare rörelsekostnader på knappt 450 Mkr.

Livskraftigt bolag?

Även när det gått som bäst för Footway har man sällan tjänat mer än 3% i rörelsemarginal, och det är många år sedan nu. Sedan dess har försäljningen kollapsat även om bolaget också vidtagit stora sparåtgärder för att få bukt med lönsamheten. Det är svårt att veta om eller hur mycket försäljningen kommer återhämta sig när rekonstruktionen nu är avklarad. Risken finns att varumärket tagit permanent skada.

Även om ackordsuppgörelsen innebär att leverantörsskulderna minskat med 210 Mkr är det en lång väg tillbaka för Footway. Trots rekonstruktionen finns räntebärande skulder på nästan 280 Mkr kvar (varav 245 Mkr i banklån). Detta kostar drygt 20 Mkr årligen i ränta som belastar en redan skral intjäning. Och 54% fler aktier än tidigare ska nu dela på det som eventuellt blir över.

Så värderas Footway
Börsvärde stamaktier +136 Mkr
Nettoskuld +267 Mkr
Frigjort rörelsekapital -100 Mkr
Bolagsvärde (EV) = 303 Mkr
Tänkbar omsättning 900 Mkr
Tänkbar rörelsemarginal 3,0%
Möjligt rörelseresultat 27 Mkr
EV/Ebit 11,2x

Tabellen bredvid är en grov skiss av hur Footway värderas i dagsläget. Vi tänker oss att bolaget kan frigöra 100 Mkr genom att få ordning på leverantörsvillkoren igen. Då värderas hela bolaget inklusive skulder till 300 Mkr.

Därefter tänker vi oss att Footway på en bättre marknad kan omsätta 900 Mkr. Som jämförelse omsatte bolaget knappt 1 100 Mkr under 2022, men bara cirka 800 Mkr under 2023 då rekonstruktionsprocessen pågick. Med en tänkbar rörelsemarginal på 3% blir aktiens värdering drygt 11 gånger rörelseresultatet.

Det är inte direkt billigt samtidigt som mycket hårt arbete kvarstår, framtiden är ovanligt osäker och skulderna ohållbart höga. Vi tror fortsatt risken är stor att Footway kommer behöva mer kapital innan allt är sagt och gjort. Vi lockas inte av vare sig stam- eller preferensaktien.

Tio största ägare i Footway Värde (Mkr) Kapital Röster
Rutger Arnhult 32,5 29,2% 25,0%
eEquity 10,5 11,7% 11,8%
Stiftelsen Industrifonden 9,9 11,0% 5,3%
Daniel Mühlbach 9,0 9,1% 27,3%
AltoCumulus 6,7 7,4% 3,6%
Svea Bank AB 4,5 4,9% 2,4%
Herman Ofenbock 2,0 2,2% 1,1%
Louise Liljedahl 1,5 1,7% 4,0%
Sune Svedberg 1,8 1,6% 0,8%
Christian Di Luca 1,3 1,5% 5,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 51,9% 59,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser