Analys Kjell Group
Fyndläge hos Kjell
Kjell Group | |
Börskurs: 47,52 kr | Antal aktier: 31,2 m |
Börsvärde: 1 480 Mkr | Nettoskuld: 664 Mkr (inkl. leasing) |
VD: Andreas Rylander | Ordförande: Ingrid Jonasson Blank |
Kjell Group (47,52 kr) säljer elektroniktillbehör till bland annat datorer, telefoner och nätverk med mera. Kedjan bedriver försäljning via 137 butiker i Sverige och Norge. Handel på nätet står för 32% av Kjells omsättning och ytterligare 8% säljs genom Click&Collect där produkterna bokas online men hämtas i butik.
Kjell rapporterade nyligen siffrorna för helåret 2021. Det var också bolagets andra rapport sedan noteringen i höstas. Då fick man teckna aktier till priset 55 kronor. Idag är kursen något lägre än så.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 2 398 | 2 686 | 2 901 | 3 104 |
– Tillväxt | +20,0% | +12,0% | +8,0% | +7,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 188 | 201 | 218 | 233 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 7,8% | 7,5% | 7,5% | 7,5% |
Resultat efter skatt | 62 | 127 | 141 | 153 |
Vinst per aktie | 2,00 | 4,10 | 4,50 | 4,90 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 2,50 | 2,80 | 3,10 |
Direktavkastning | 0,0% | 5,3% | 5,9% | 6,5% |
Avkastning på eget kapital | 10% | 13% | 13% | 14% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 94% | 87% | 81% |
Nettoskuld/EBITA | 3,5 | 2,9 | 2,5 | 2,2 |
P/E | 23,7 | 11,6 | 10,6 | 9,7 |
EV/EBITA | 11,4 | 10,6 | 9,9 | 9,2 |
EV/Sales | 0,9 | 0,8 | 0,7 | 0,7 |
Stabil utveckling
Kjell Groups Q4 | Q4 21 | Q4 20 |
Omsättning | 819 | 666 |
– tillväxt | 22,9% | 9,0% |
– jämförbar tillväxt * | 5,8% | 8,5% |
Bruttoresultat | 331,8 | 281,9 |
– bruttomarginal | 40,5% | 42,3% |
Justerad Ebita | 87,9 | 73,7 |
– justerad Ebitamarginal | 10,7% | 11,1% |
* Exklusive nya butiker, förvärv och valutaeffekter. Inkluderar dock ökad försäljning online. |
Som tabellen bredvid visar slutade året starkt för Kjell som kan summera ett helår där omsättningen ökade med totalt 20%. Knappt hälften av tillväxten berodde på förvärvet av danska AV Cables som slutfördes i april i fjol.
Bruttomarginalen föll knappt 2 procentenheter i fjärde kvartalet vilket delvis beror på att det danska bolaget drivs med något lägre bruttomarginal. Men bakom tappet finns också svårigheter att parera vissa effekter av pandemin.
För att säkerställa tillgängligheten till produkter i tider när många leveranskedjor kärvar har bolaget nämligen ökat varulagret. Detta samtidigt som pandemin påverkade efterfrågan negativt. Ledningen menar att flera konkurrenter suttit i samma sits med något höga lagernivåer. Konkurrensen har därmed ökat och priserna pressats, vilket ser ut att kunna fortsätta under inledningen av 2022. De allra flesta produkterna har dock lång livslängd och kan säljas vid ett senare tillfälle.
Lyckats på nätet
Som syns i grafiken ovan har Kjell inte varit någon tydlig pandemivinnare under 2020 och 2021. Man lär förvisso ha gynnats av en stark hemmakontorstrend där många säkert uppgraderat sina arbetsstationer med ny nätverksutrustning, skrivare och annat. Å andra sidan har Kjell varit förlorare på att många butiker periodvis varit stängda. Sammantaget ser man ganska stor skillnad på Kjell – som visat stabil tillväxt och lönsamhet genom pandemin – jämfört mer onlinetunga aktörer som Komplett och Netonnet som sett ett tydligt (tillfälligt?) uppsving i marginalerna.
Positivt är också att Kjell verkar lyckats betydligt bättre i skiftet mot e-handel än till exempel Clas Ohlson. Under 2018 hade Clas Ohlson omkring 5% av sin försäljning online jämfört med cirka 7% för Kjell. Nu i senaste kvartalet hade Clas Ohlson ökat sin andel till 10% medan Kjell alltså ligger på 32%. Drygt 10 procentenheter kommer visserligen från förvärvet av AV Cables, men klart är ändå att Kjell lyckats betydligt bättre här.
Butiksnätet alltjämt centralt
Med det sagt har Kjell ändå en viktig tillväxtmotor i butiksapparaten som inte ska underskattas. Exklusive förvärv har ungefär två tredjedelar av Kjells tillväxt sedan 2018 skett på nätet. En tredjedel kommer alltså från ökad butiksförsäljning vilket främst beror på nya butiksetableringar. Under samma period har butiksbeståndet växt med 15%. Lovande är också att omsättningen per butik ligger stabilt kring 13 Mkr trots pandemin och kraftigt ökad e-handel senaste åren.
Idag består butiksbeståndet av 110 ställen i Sverige och 27 i Norge. Norge målas tydligare ut som en tillväxtmarknad men även i Sverige fortsätter Kjell att expandera. Bolaget utvärderar möjligheten att även öppna butiker i Danmark där man för närvarande främst finns digitalt. Några planer på Finland verkar inte finnas i nuläget, men kanske inte är otänkbart om ett vettigt förvärv dyker upp på radarn.
Ansträngd balansräkning
Här och nu har man dock att göra på annat håll, samtidigt som balansräkningen inte lämnar större utrymme för nya köp. Bolagets egna skuldmått (som exkluderar alla leasingeffekter enligt IFRS 16) ligger på 1,7 gånger justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar. Målet är att den siffran ska ligga under 2,5 gånger. Inklusive leasing och ställt mot justerat Ebitaresultat är siffran dock halvhöga 3,5 gånger.
I det perspektivet kanske inte styrelsens förslag om utebliven utdelning för räkenskapsåret 2021 är förvånande, trots bolagets utdelningspolicy som tar sikte på att minst 60% av årets resultat ska delas ut. I vår bok tyder det på att Kjell vid noteringen kanske var något väl hårt skuldsatt av den tidigare riskkapitalägaren FSN Capital som alltjämt äger 23% av bolaget.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023E % |
Kjell Group | Nynoterat | 11,6 | 10,6 | 0,8 | 7,5 | 7,5 |
Komplett | Nynoterat | 13,3 | 10,8 | 0,3 | 3,2 | 6,0 |
Clas Ohlson | 37,4 | 13,1 | 11,2 | 0,9 | 8,1 | 1,7 |
Dustin | -6,3 | 11,7 | 11,7 | 0,5 | 4,3 | 23,4 |
DistIT | 15,7 | 12,3 | 10,8 | 0,5 | 4,6 | 13,4 |
Verkkokauppa | -42,9 | 15,0 | 11,1 | 0,4 | 3,5 | 7,5 |
Genomsnitt | 1,0 | 12,8 | 11,0 | 0,6 | 5,2 | 9,9 |
Källa: Affärsvärlden (Kjell och Komplett) samt Factset (övriga). |
Fortsatt köpvärd aktie
Kjell har uppvisat en imponerande lång trend av hög organisk tillväxt och stabila marginaler. Bolaget verkar klara skiftet mot e-handel väl och har en mix av butiks- och näthandel som borde klara sig väl när den fysiska handeln successivt väntas återgå till mer normala förhållanden under året. Viss risk finns dock för något svagare resultat i början av 2022 på grund av något höga lagernivåer generellt i återförsäljarledet vilket kan leda till fortsatt prispress.
2025 siktar Kjell på att omsätta 4 miljarder kronor med en justerad Ebita-marginal om 8,0% på medellång sikt. För att nå målsättningen krävs en årlig tillväxttakt på knappt 14% de kommande åren. Vi räknar med cirka 7% organisk tillväxt framöver och att bolaget kan hålla 7,5% marginal. Med en multipel på 12 gånger rörelseresultatet blir uppsidan riktigt fina 65%.
Kjell har pressats oförtjänt mycket i den börsturbulens som varit senaste veckorna. På något års sikt ser vi ett bra köpläge i aktien.
Tio största ägare i Kjell Group | Värde (Mkr) | Andel |
FSN Capital | 353 | 22,9% |
Familjen Eklund | 109 | 7,1% |
AMF Pension & Fonder | 107 | 6,9% |
Christian Damgaard Møller | 73 | 4,8% |
Nordea Fonder | 67 | 4,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 59 | 3,8% |
Lazard Asset Management | 45 | 2,9% |
Håkan Roos (RoosGruppen) | 45 | 2,9% |
Carnegie Fonder | 40 | 2,6% |
Fredrik Dahnelius | 38 | 2,4% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser