Humble: Potential efter kostnadskrisen

Trots en bra organisk tillväxt har konsumentvarubolaget Humble haft svårt att försvara sina marginaler. Efter att balansräkningen stärktes i fjol är nu topprioritet att återställa bruttomarginalerna. Når bara ledningen en bit fram på den vägen så lockar aktien.
Humble: Potential efter kostnadskrisen - humble_4-1440×810
Produkter från dotterbolaget The Humble Co som sedan 2013 sålt mer än 60 miljoner tandborstar och andra dentalprodukter. Till skillnad från vanliga tandborstar är skaften i miljövänliga material som bambu snarare än plast. Börsbolaget Humble Group förvärvade Humble Co 2021 för 1,2 mdr kr.
Humble Group
Börskurs: 10,00 kr Antal aktier: 443,5 m
Börsvärde: 4 435 Mkr Nettoskuld: 1 591 Mkr (ink tilläggsköpeskillingar, exklusive leasing)
VD: Simon Petrén Ordförande: Dajana Mirborn

Humble Group (10 kr) tillverkar och säljer snabbrörliga konsumentvaror. Godis med låg sockerhalt, proteinpulver och tandborstar utan plast är några viktiga kategorier. Inriktningen är på hälsosamma och miljövänliga produkter.

Dagens Humble Group tog form genom fler än 45 förvärv åren 2020-22. Idag har koncernen nått en storlek nästan i nivå med Cloetta i termer av omsättning. Halva försäljningen finns i Sverige, 17% i UK och 6% i Australien. Humble har drygt 1 100 anställda.

Största ägare är det Göteborgsbaserade investeringsbolaget Neudi & Co (10,5% av aktierna) som kanske främst är kända som huvudägare i Platzer. Näst största ägare är Håkan Roos med 10,4%. VD Simon Petrén äger 1,45% vilket är en post värd 64 Mkr. Petrén har bakgrund som medgrundare och ex-VD för ett bolag Humble förvärvade i starten av sin expansionen 2020, Pändy, som då omsatte 15 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 7 050 7 905 8 537 9 220
 – Tillväxt +46,9% +12,1% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat (Ebita) 318 553 615 691
 – Rörelsemarginal 4,5% 7,0% 7,2% 7,5%
Resultat efter skatt -106 303 370 449
Vinst per aktie -0,28 0,68 0,83 1,01
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -2% 6% 7% 8%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100% 100%+
Nettoskuld/Ebita 4,3 2,7 1,7 0,8
P/E -35,7 14,7 12,0 9,9
EV/Ebita 19,0 10,9 9,8 8,7
EV/Sales 0,9 0,8 0,7 0,7
Kommentar: Förlustsiffran 2023 beror delvis på extra höga finansrelaterade kostnader i samband med bolagets refinansiering. För 2024-26E är förvärvsavskrivningar exkluderade ur siffrorna. Rörelsevinsten uppgick 2023 med samma justering till 464 Mkr (6,6% marginal). Nettoskulden är beräknad exklusive leasing, inklusive tilläggsköpeskillingar.

Humble inriktar sig på segmenten ”foodtech, eco, hållbarhet och vegan” – framväxande kategorier där de anser att bolagets decentraliserade struktur och inriktning på entreprenörsdrivna bolag är en konkurrensfördel.

Humble har gått från bara 30 Mkr i omsättning så sent som 2020 till dagens dryga 7 mdr. Bolaget delar sedan slutet av 2022 in sin verksamhet i fyra segment.

  • Sustainable Care (31% av omsättningen) samlar bolag med produkter och distribution inom ”personal care”. Tandborstar, blöjor, kosmetik är exempel. Stort miljöfokus på återvinningsbara material. I segmentet ingår även ett par större bolag med väletablerad distribution inom Care på UK-marknaden. Området står för nästan halva vinsten i Humble tack vare höga marginaler och (bedömer Afv) en tidig och framgångsrik satsning inom dentalprodukter. De goda marginalerna pressades dock något 2023, till ca 13%.
  • Future Snacking (13% av omsättningen). Tillverkning och egna varumärken inom snacks och godis. Stora inom sockerfritt godis genom varumärken som Pändy och True Gum. Har ambition att växa internationellt med sina varumärken och bli ledande underleverantör av ingredienser och tillverkning för stora varumärken som lansera sockerreducerade produkter. Marginalen har fallit något inom området och är ca 10% 2023.
  • Quality Nutrition (21% av omsättningen). Bolag som erbjuder tillverkning av nutritionsprodukter som protein- och kolhydratpulver, bars, energidryck med mera. Har även egna varumärken. Äger ett bolag i Australien som är ledande inom sportnutrition på konsumentmarknaden där, Body Science med över 300 Mkr i intäkter. Quality Nutrition-bolagen tjänar runt 9% i marginal både 2022 och 2023.
  • Nordic Distribution (32% av omsättningen). Produktförsörjning till svensk handel och särskilt servicehandeln samt gym-marknaden. Distribuerar egna samt externa varumärken. Strävar efter att bli naturlig partner för internationella hälsoinriktade varumärken som vill in i Sverige. Distribution är en affär med lägre marginaler än övriga koncernen, runt 3-4%.

Humbles bolag spänner alltså över stora delar av värdekedjan – distribution, tillverkning, egna varumärken och ingredienser. De har exempelvis en patenterad produkt för sockerreduktion.

Humbles skuldsättning (Mkr)
Banklån 1450
Tilläggsköpeskillingar 542
Likvida medel -401
Nettoskuld (afv) 1591
Ebitda (R12M) 639
Belåningskvot*: 2,5x
* Visar Nettoskuld/Ebitda R12M

Under det senaste året har förvärvstakten stannat av. Senaste uppköpen gjordes i mars 2023 av bolag inom distribution. Förvärvsstoppet kom sig av en för hög skuld. Sommaren 2023 gjordes en refinansiering. En riktad nyemission på 875 Mkr (kurs 6,65 kr) stärkte eget kapital och banklån på upp till 1,6 mdr kr ersatte bolagets dyra obligationslån som återbetalades.

I dagsläget är nettoskulden ca 1,6 mdr kr, enligt Afv:s vis att räkna (se tabell). Det ger en skuldkvot på 2,5x Ebitda. Koncernens mål är att ligga under 2,5x men då räknar de lite mer liberalt utan tilläggsköpeskillingar på skuldsidan. Idag är den siffran 1,9x. Ledningen har flaggat för att förvärv börjar bli aktuella igen under andra halvan av 2024.

Nuvarande lönsamhet

Humble har växt häftigt genom förvärv men har också hög organisk tillväxttakt. De senaste åtta kvartalen har den organisk tillväxten snittat 18% i årstakt och siffran låg på just 18% i senaste kvartalet (Q4). Företaget specificerar inte bidraget från pris respektive volym explicit.

Flera leverantörer, som Orkla och Cloetta, hade också hög organisk tillväxt 2022-23 tack vare kostnadsdrivna prisökningar medan volymökningen var låg eller rentav negativ.

Generellt sett har leverantörerna mot dagligvaruhandeln pressats av kostnadsinflation på råvaror och frakt sedan 2022. För svenska och norska aktörer har valutautvecklingen lagt sten på bördan. Humble köper in i hårdvalutor som dollar och euro och säljer i kronor och pund. Det pressar bolaget liksom höga fraktkostnader.

Justerad Ebita i Humble (Mkr) 2023 2022 Q4-23 Q4-22
Omsättning 7050 4800 1936 1606
Rörelsevinst 318 257 66 62
Förvärvsavskrivningar 146 128 37 35
Justerad rörelsevinst 464 385 103 97
Justerad marginal 6,6% 8,0% 5,3% 6,0%
Kommentar: Afv:s sammanställning. Bolaget exkluderar även övriga avskrivningar på immateriella tillgångar (83 Mkr 2023) samt engångsposter (37 Mkr) ur sitt justerade resultatmått vilket var 584 Mkr 2023 (8,3% marginal (9,7% för 2022)).

Bruttomarginalen faller från 32% till 30% mellan 2022 och 2023. Delvis är det en effekt av förvärv som ökat intäkterna från distributionsledet men huvudsakligen är orsaken kostnadsökningar. Den justerade rörelsemarginalen minskar också drygt 2%-enheter till 6,6% 2023. Detta avser Afv:s beräkning som skiljer sig från bolagets, se tabellen här intill. Rörelsevinsten steg totalt ca 20% 2023.

Ökar sin produktion

Det området som verkar värst drabbat av marginalpressen är Sustainable Care. Prispunkten ofta är något högre för ekologiska produkter. Något vissa konsumentgrupper prioriterat ned i bistra tider. Även inom Future Snacking minskar marginalen. Här pekar ledningen ut kostnader för internationella lanseringar som en orsak. Då säljs ofta produkter till stor rabatt.

Generellt sett pågår även stora investeringar i att öka produktionskapaciteten i Humble. Efterfrågan beskrivs som stark särskilt från externa kunder. Det leder också till högre kostnader än normalt mot slutet av 2023. I fjärde kvartalet var rörelsevinstökningen endast ca 6%.

Bolagets finansiella mål att nå 16 mdr kr omsättning och 1,9 mdr kr Ebita 2025 ser numera daterat ut. Det organiska tillväxtmålet är 15% per år. Ledningen talade om kassaflödet som en stor prioritet under 2023 och lyckades sänka sin skuld. Kommande år ligger mycket fokus på att återställa bruttomarginalen. Den har varit uppe kring 35% innan kostnadskrisen slog till.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2024 Rörelsemarginal 2024 EV/Ebita 2024 Tillväxt/år 2021-2024 Dir-avkastning
Humble 34 0,8 8,5% 8,6 139% 0,0%
Cloetta -15 0,8 9,4% 8,4 14% 5,5%
Midsona -1 0,5 4,8% 9,5 0% 0,0%
Orkla 5 1,4 10,2% 13,7 13% 4,8%
Medeltal 6 0,9 8,2% 10,1 41% 2,6%
Källa: Factset. Prognoserna för Humble skiljer sig från de i Afv:s huvudscenario.

De svenska konsumentbolagen värderas ganska lågt på i medeltal 9x Ebita för 2024E. Norska Orkla ligger lite högre och drar upp snittet till 10x i tabellen. Vi kan lyfta fram att prognoserna för Humble (2 analytiker) avviker kraftigt till det positiva jämfört med Afv:s.

Inom parentes kan nämnas att Orkla har ett antal verksamheter till salu som skulle kunna vara av intresse för Humble, till exempel inom sportnutrition.

Marginalfrågan

Vår skiss i huvudscenariot är att Humble fortsätter att växa 8-10% årligen organiskt. Även om det saknas längre finansiell historik känns det rimligt att tro eftersom bolaget till stor del verkar i produktgrupper som ökar sin yta i butikshyllorna.

En viktig fråga kring Humble är om bolaget kan få lite bättre lönsamhetsmässig hävstång sin tillväxt framöver. Skalbarheten var svag 2023. Vi tolkar det som en effekt av att tillväxten till stor del handlade om prishöjningar som inte matchade kostnadsläget. Vi har inte tagit höjd för någon stor förbättring på den här punkten kommande år utan räknar med en marginalexpansion från ett utgångsläge kring ca 6,6% 2023 till 7,5% 2026E.

Mycket hänger på om segmentet Sustainable Care kan återställa sina tidigare mycket fina marginaler. Vi antar att det inte lyckas då produktkategorin har mognat och är utsatt för tuffare konkurrens numera.

Är aktien köpvärd?

En multipel på EV/Ebita 10 är enligt vårt vis att se saken ungefär i linje med den nuvarande värderingen av Humble-aktien. Vi antar att den består. Detta pekar på en godkänd uppsida för aktien på 40%.

Vad gör insiders?

Insiders har köpt aktier för 5 Mkr under det senaste året, inga försäljningar finns registrerade. Senaste affärerna, efter bokslutet i februari, gjorde bolagets VD aktier som köpte aktier för knappt 0,8 Mkr.

Ett optimistiskt scenario tar avstamp i att skalbarheten blir bättre framöver och att aktien får en viss tillväxtpremie. Det har förekommit uppköpsdiskussioner kring Humble så möjlighet till ett bud finns också. Ett pessimistiskt scenario tar höjd för att ökad mognadsgrad pressar tillväxt och marginaler.

En begränsad historik och ganska hög belåning gör Humble till en placering med hög risk. Kortsiktigt finns risk att kostnadskrisen biter sig kvar ännu en tid med fraktproblem i Röda havet och stigande kakaopris. Vi sätter ett köpråd med dessa brasklappar.

Tio största ägare i Humble Group Värde (Mkr) Kapital Röster
Neudi & C:o AB 466,7 10,5% 10,5%
Håkan Roos (RoosGruppen) 462,6 10,4% 10,4%
Noel Abdayem 280,7 6,3% 6,3%
Alta Fox Capital 261,5 5,9% 5,9%
Capital Group 224,8 5,0% 5,0%
Creades AB 182,3 4,1% 4,1%
Nordnet Pensionsförsäkring 152,5 3,4% 3,4%
DNB Asset Management AS 132,1 3,0% 3,0%
Thomas Petrén 126,3 2,9% 2,9%
DNB Asset Management SA 103,4 2,3% 2,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 8,0%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets