I väntan på tillväxttillskott

Kosttillskottsbolaget New Nordic har uppvisat en fin försäljningsutveckling över tid. På kort sikt drabbas bolaget av minskad försäljning i fysiska butiker till följd av viruskrisen. Men kanske kan ökad e-handel kompensera tappet.
I väntan på tillväxttillskott - NewNordic
New Nordics produktportfölj utgörs av produkter inom vitalitet, skönhet, viktminskning och sport.
New Nordic Healthbrands
Börskurs: 60,00 kr Antal aktier: 6,2 m
Börsvärde: 372 Mkr Nettoskuld: 5 Mkr
VD: Karl Kristian Bergman Jensen Ordförande: Marinus Blåbjerg Sørensen

New Nordic Healthbrands (60 kr) utvecklar och säljer växtbaserade kosttillskott på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i 41 länder världen över. Försäljningen sker även via dagligvaruhandel samt e-handel. Bolagets största marknader är Europa och USA.

Koncernen grundades år 1992 och noterades på Nasdaq First North 2007. New Nordic har cirka 60 anställda. Största ägare är bolagets två grundare som fortsatt är verksamma som VD och styrelseordförande. De äger tillsammans 78% av aktierna.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 453 440 475 504
 – Tillväxt +15,0% -2,8% +8,0% +6,0%
Rörelseresultat 36 26 36 40
 – Rörelsemarginal 8,0% 6,0% 7,5% 8,0%
Resultat efter skatt 28 20 27 31
Vinst per aktie 4,53 3,20 4,40 4,90
Utdelning per aktie 1,75 1,15 1,50 2,00
Direktavkastning 2,9% 1,9% 2,5% 3,3%
Avkastning på eget kapital 31% 19% 23% 22%
Operativt kapital/omsättning 23% 22% 21% 19%
Nettoskuld/EBIT 0,0 -0,3 -0,7 -1,2
P/E 13,2 18,8 13,6 12,2
EV/EBIT 10,4 14,3 10,6 9,3
EV/Sales 0,8 0,9 0,8 0,7

Marknaden för olika typer av kosttillskott är en mångmiljardindustri, med många lokala och regionala aktörer. Marknaden spås enligt branschbedömare att växa med runt 10% per år. Det finns dock en hel del skillnader i tillväxttakt mellan enskilda produktkategorier och marknader.

New Nordic har uppvisat en fin försäljningsutveckling sett över tid. Tillväxten har varit i snitt 12% per år. Varav den organiska tillväxten uppgått till 11% årligen de tre senaste åren.

Bruttomarginalen uppgår till omkring 70%. Rörelsemarginalen har varit 8,2% i snitt de senaste tre åren.

Produktportföljen omfattar kosttillskott, hudvård och hårvård. En av bolagets storsäljande produkter är Blue Berry. Det är ett kosttillskott som sägs bidra till att bibehålla normal ögonhälsa. Ett annat exempel är Skin Care som påstås bidra till normal kollagenbildning. Gemensamma nämnaren är som sagt att produkterna är växtbaserade. New Nordic har exempelvis tagit fram en produkt som heter Wild Biotic vilket är en växtbaserad probiotikaprodukt.

En stor del av bolagets produkter riktar sig till äldre. New Nordic har sett en negativ effekt på försäljningen under andra kvartalet då omsättningen på koncernnivå föll med 10% organiskt. En förklaring är att en stor del av produkterna säljs i fysiska butiker som tidvis varit nedstängda under pandemin. Många äldre handlar heller inte på nätet i lika hög utsträckning som yngre. New Nordics e-handelsandel är nästan 40% i USA, 30-35% i Europa och mer än 80% i Kina.

Rörelsemarginalen i Q2 landade på 4,3% (5,7). Bolaget har minskat sina marknadsföringskostnader. New Nordic redovisar dock inte marknadsföringskostnaderna i varken absoluta eller relativt tal. Men detta är sannolikt en betydande kostnadspost. Bolaget har inte sagt upp någon personal eller reducerat kostnader för utveckling.

Under andra kvartalet lanserade New Nordic immunförsvarsprodukter. Några exempel är produkterna C-immune™ och D-immune™ samt Active Immune™, som innehåller ingredienser som sägs hjälpa till att förhindra reproduktion av virus. Probiotikabolaget Probi rapporterade för ett par veckor sedan och framhävde att de sett ett ökat intresse för just immunförsvarsprodukter.

I samband med halvårsrapporten som presenterades häromveckan framhävde New Nordics VD Karl Kristian Bergman Jensen att försäljningen påverkats mycket olika på olika marknader. Trenden med en ökad e-handelsandel är tydlig. I slutet av juli hade försäljningen inte normaliserats. Ledningen spår dock att försäljningen och resultatet kommer normaliseras under andra halvåret i år.

Som synes i diagrammet ovan har det tredje kvartalet de senaste åren varit ett starkt kvartal med rörelsemarginaler kring 12 procent. Det finns dock inga tydliga säsongseffekter i verksamheten och lönsamheten kan variera en del på kvartalsbasis beroende på marknadsföringssatsningar etc.

Framöver räknar vi med att försäljningen sjunker i det tredje kvartalet men att den återhämtas i årets avslutande kvartal. På helårsbasis skissar vi på en negativ tillväxt på 3 procent. Kommande år har vi inga särskilda skäl än att tro att försäljningen återhämtas. Vi räknar med 6-8 procent tillväxt de kommande åren. Det är ungefär i linje med marknadstillväxten och något lägre än den historiska tillväxttakten för New Nordic de senaste åren.

Rörelsemarginalen kommer sannolikt minska en del i år. På sikt räknar vi med en nivå på 8 procent. Givet bolagets höga bruttomarginaler är det inte heller omöjligt att det blir ännu högre (se optimistiskt scenario).

I vårt huvudscenario använder vi oss av en multipel på 10 gånger rörelsevinsten. Då finns en uppsida på drygt 25 procent på radarn. På den svenska börsen är MedicaNatumin sannolikt det bästa jämförelseobjektet. Bolaget säljer liknande produkter och har ungefär samma marginalstrukturer. New Nordic har dock varit ett betydligt mer stabilt bolag i termer av omsättnings- och resultatutveckling de senaste åren.

Midsona är inte något klockrent jämförelseobjekt men säljer i vart fall en del kosttillskott. Det har skett en del konsolidering i sektorn de senaste åren. Se sammanställning nedan. New Nordic har dock inte varit aktiva på förvärvsfronten.

Köpare Förvärvsobjekt Tidpunkt Transaktionsvärde EV/Sales R12M EV/EBIT R12M
MedicaNatumin Vitalkost December 2019 27 Mkr 0,4x 7,4x
Midsona Ekko Gourmet AB Juli 2019 6,5 Mkr 0,7x Okänt
Midsona Bringwell Maj 2017 280 Mkr 0,8x Okänt
MedicaNatumin NatuminPharma Mars 2016 31,5 Mkr 0,9x Okänt
Midsona Urtekram Juni 2015 280 Mkr 0,6x Okänt
MedicaNatumin Nature Invest April 2014 26,2 Mkr 2,3x Okänt
Källa: Factset, Affärsvärlden Snitt: 1,0x 7,4x

Midsona förvärvade kostillskottsbolaget Bringwell sommaren 2017 för 280 Mkr. Motsvarande en multipel på 0,8 gånger omsättningen på rullande tolv månader. I snitt har köparna betalt 1 gånger omsättningen. New Nordic handlas till 0,9 gånger försäljningen på våra prognoser i år.

New Nordic är för närvarande noterat på First North och planerar att notera aktien på Nasdaq Stockholms huvudlista under 2021. Styrelseordförande Marinus Blåbjerg Sørensen kommer avsluta sitt operativa arbete i New Nordic under 2021 då han fyller 70 år. I våras lämnade han exempelvis sin roll som CFO på New Nordic, men är fortsatt operativ i en annan roll.

Möjligen är listbytet även ett sätt att signalera att bolaget är till salu? Det finns många spelare i industrin och de skulle säkerligen kunna räkna hem en del synergier på kostnads- och administrationssidan.

Affärsvärldens slutsats

New Nordic framstår som ett välskött bolag som uppvisat fin tillväxt över tid. Bruttomarginalerna är höga och tillväxtutsikterna goda när viruskrisen lagt sig. Osäkerheten under andra halvåret är ganska stor. Ett minus är den klena likviditeten i aktien. New Nordic är värd att ha under bevakning för dem som gillar lönsamma småbolag. Kanske uppstår det bra köplägen under hösten. Tills vidare förhåller vi oss neutrala till aktien.

Ägare Andel
Vaccinium Holding ApS (VD) 40,16%
Marinus Blaabjerg Sørensen (Ordförande) 37,43%
Christian Kock 3,17%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,07%
Lars Johansson 1,33%
Avanza Pension 0,77%
Erpur Adalsteinsson 0,46%
John Löfström 0,43%
Rigmor Edit Ulrika Johansson 0,36%
Karl Kristian Bergman Jensen (VD) 0,33%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Innehåll från annonsör