Midsona: Hungriga på revansch

2022 blev ett uselt år för livsmedelskoncernen Midsona. Kostnadsinflationen har pressat lönsamheten rejält och bolaget genomförde innan jul en emission på 600 Mkr för att sänka skuldsättningen. Aktien är ned 80% senaste året.
Midsona: Hungriga på revansch - Midsona1
Midsonas produktportfölj utgörs både av egna och inlicensierade varumärken. Inklusive private label står egna varumärken för cirka 70% av omsättningen. Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet är några av bolagets prioriterade varumärken.

Midsona (9,50 kr) utvecklar, producerar och säljer produkter inom hälsolivsmedel och egenvård samt erbjuder kontraktstillverkning. Koncernens fokus är främst på ekologiska livsmedel. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandel. Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet är några av bolagets varumärken.

Förvärv har varit en central del av Midsonas expansionsstrategi senaste åren. Midsona har drivits med hög skuld i flera år. I december avslutade bolaget en företrädesemission som tillförde Midsona 600 Mkr. Efter emissionen äger huvudägarna Stena cirka 48% av kapitalet och 47% av rösterna. Stena har stämplat om A-aktier till B-aktier för att minska ägarandelen till under 50%. Stena vill nämligen inte konsolidera in Midsona i koncernens räkenskaper.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco