Nent: Streamingplattformen som ska slå internationellt

Nent satsar på att bli en internationell spelare inom streaming. Bolaget differentierar sig genom sport och eget innehåll. Kan den svenska utmanaren bli en aktör att räkna med i det globala slaget om abonnenter?
Nent Analys
Den nederländska F1-stjärnan Max Verstappen knep världsmästartiteln efter den omdiskuterade vinsten i Abu Dhabi. Viaplay har ingått ett samarbete med världsmästaren där Verstappen ska medverka i exklusivt innehåll för bolagets tittare. Samarbetet kommer väl till pass inför lanseringen i Nederländerna. Foto: Kamaran Jebreili / Pool / Afp

Nent (360 kr) är ett mediebolag med fokus på streamingtjänsten Viaplay samt linjär tv. På rullande tolv månader uppgick omsättningen till 12,3 miljarder kr. Bolagets kärnmarknad är Norden. Nent har en expansiv strategi och satsar på att etablera sig i Europa och Nordamerika. Visionen är att bli Europas ledande streamingföretag. Börsvärdet ligger kring 30 miljarder kr.

Den största ägaren är Norges oljefond med drygt 9% av kapitalet. I övrig domineras ägarlistan av olika fondbolag. Det saknas alltså en tydlig huvudägare av kött och blod.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här