Nent: Streamingplattformen som ska slå internationellt

Nent satsar på att bli en internationell spelare inom streaming. Bolaget differentierar sig genom sport och eget innehåll. Kan den svenska utmanaren bli en aktör att räkna med i det globala slaget om abonnenter?
Nent Analys
Den nederländska F1-stjärnan Max Verstappen knep världsmästartiteln efter den omdiskuterade vinsten i Abu Dhabi. Viaplay har ingått ett samarbete med världsmästaren där Verstappen ska medverka i exklusivt innehåll för bolagets tittare. Samarbetet kommer väl till pass inför lanseringen i Nederländerna. Foto: Kamaran Jebreili / Pool / Afp
Nordic Entertainment Group B
Börskurs: 360,00 kr Antal aktier: 77,9 m
Börsvärde: 28 061 Mkr Nettokassa: 1 392 Mkr
VD: Anders Jensen Ordförande: Pernille Erenbjerg

Nent (360 kr) är ett mediebolag med fokus på streamingtjänsten Viaplay samt linjär tv. På rullande tolv månader uppgick omsättningen till 12,3 miljarder kr. Bolagets kärnmarknad är Norden. Nent har en expansiv strategi och satsar på att etablera sig i Europa och Nordamerika. Visionen är att bli Europas ledande streamingföretag. Börsvärdet ligger kring 30 miljarder kr.

Den största ägaren är Norges oljefond med drygt 9% av kapitalet. I övrig domineras ägarlistan av olika fondbolag. Det saknas alltså en tydlig huvudägare av kött och blod.

Insynsägaren med det största innehavet är VD Anders Jensen som äger aktier till ett värde av 20 Mkr (drygt dubbelt så mycket som den totala ersättningen under 2020). Jensen har lång historik inom mediekoncernen och har tidigare verkat som både Sverigechef och Nordenchef på MTG. Innan dess har Jensen varit VD på två olika telekomoperatörer i Bangladesh och Ungern. När MTG delades upp blev Jensen VD för mediedelen Nent.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 12 003 12 603 16 006 19 527
 – Tillväxt -23,4% +5,0% +27,0% +22,0%
Rörelseresultat 1 080 693 160 976
 – Rörelsemarginal 9,0% 5,5% 1,0% 5,0%
Resultat efter skatt 2 236 404 128 757
Vinst per aktie 33,20 5,20 1,64 9,70
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 96% 7% 2% 9%
Avkastning på operativt kapital 33% 15% 3% 12%
Nettoskuld/EBIT 2,8 -2,0 4,8 1,6
P/E 10,8 69,2 219,5 37,1
EV/EBIT 24,7 38,5 166,6 27,3
EV/Sales 2,2 2,1 1,7 1,4
Kommentar: Rörelseresultatet under 2020 är justerad för den reavinst som uppstod vid sammanslagningen av Viasat Consumer och Canal Digital.

Verksamhet

Nent rapporterar enligt tre segment; Viaplay, övriga abonnemangstjänster och reklamintäkter. Nytt för 2021 är att streamingplattformen Viaplay står för den största delen av omsättningen. I Q3 uppgick andelen till 36%. Reklamintäkterna härstammar från TV3, TV6, RIX FM, P4 Norge och gratisstreamingtjänsten Viafree. Övriga abonnemangsintäkter inkluderar intäkter från distribution av Nents linjära fri- och betalkanaler. Det sistnämnda segmentet inkluderar inte längre satellit-, bredbands- och TV-verksamheten Viasat Consumer efter sammanslagningen med Telenors Canal Digital under maj 2020. Detta rapporteras som ett joint-venture under finansiella intäkter.

Högtflygande planer

Nent har stora planer. Det handlar om att bli en internationell utmanare. Bolaget breddar marknaden från Norden till Öst- och Västeuropa samt till Nordamerika. I utgången av 2023 ska Nent vara etablerat på 16 marknader.

Tjänsten lanserades i Baltikum under början på 2021, i Polen under sensommaren 2021 och i USA under slutet av samma år. Under mars 2022 ska Nent lansera sin plattform i Nederländerna. Under 2023 ska lansering ske i Kanada, Storbritannien och DACH-regionen.

I Östeuropa och Nederländerna handlar det om en stor och bred lansering där bolaget ska ta en stor del av marknaden. Slagnumret är sportutbudet samt hollywoodtitlar och det egna innehållet. Här är sporträttigheterna ännu inte särskilt dyra jämfört med bland annat Norden, Tyskland och Storbritannien.

I de anglosaxiska och Tysktalande regionerna är ambitionerna lägre ställda. Sporträttigheterna är redan dyra här. Här handlar det om att lansera ett mer nischat erbjudande med fokus på orginalinnehåll och Hollywood-material.

Marknadssatsningar

Baltikum – Mars 2021

Under Mars 2021 lanserades erbjudandet i Baltikum som består av nära 14 miljoner hushåll. Paketet innehåller Champions League, Bundesliga, F1, NHL och Europa League. Paketet kostar 10 euro per månad och distribueras via Tet och Elisa.

Polen – Augusti 2021

I augusti 2021 lanserades tjänsten i Polen. Styrkan i erbjudandet är Bundesliga. Enligt Bundesliga finns det drygt 4,6 miljoner fans i Polen. Ligan är populär då det finns en rad polska stjärnor i ligan, inte minst Bayern Münchens Lewandowski. Vidare kommer bolaget lägga till Premier League, Formel 1, NHL samt egna produktioner. Polen är en stor marknad med drygt 14 miljoner hushåll. Streamingpenetration är låg, kring 25%, men väntas växa till 40% år 2025. Marknaden enligt nuvarande siffror är värd drygt 4,4 miljarder kr.

USA – December 2021

I december 2021 lanseras Nent i USA. Tjänsten distribueras i samarbete med Comcast Xfinity som har drygt 30 miljoner hushåll anslutna. Det är tilläggserbjudande som kostar 5 USD per månad. Den amerikanska marknaden är gigantiskt. Det handlar om 140 miljoner hushåll med en penetrationsgrad på 83% och tre abonnemang per hushåll. Detta väntas öka till 90% och fem abonnemang per hushåll. Den stora marknaden gör att konkurrensen är benhård. Här vill Nent differentiera sig som nischaktör med fokus på nordisk storytelling. Tanken är att knipa en liten andel av marknaden genom att bearbeta relevanta målgrupper.

Nederländerna – Mars 2022

I Nederländerna finns drygt 8 miljoner hushåll. Penetrationen är ganska hög, runt 50%. Här investerar bolaget i sportpaketet. Det handlar om Formel 1, Premier League och Bundesliga samt Matchroom som visar dart. F1 är den största sporten i Nederländerna. Det var drygt 2 miljoner tittare i den senaste Grand Prix. Intresset drivs inte minst av den nederländska världsmästaren Max Verstappen. Dart är en lokalt förankrad sport som drar till sig många tittare. Det är runt 0,8 miljoner som följer Dart, enligt ledningen. Från och med 2023 ska även lokalt material produceras. Tjänsten kommer att vara tillgänglig direkt mot kunder samt genom distributionspartners som VodafoneZiggo och KPN.

Storbritannien, Kanada och DACH – Första halvåret 2023

Här finns en språklogik som buntar ihop områdena till kluster. Ett kluster är de anglosaxiska länderna, de tyska länderna samt Nederländerna och Polen, som på egen hand är relativt stora marknader.

 

Content is king

Innehåll är kung inom streaming. Exklusiva sporträttigheter och exklusivt tv- och seriematerial är vitalt för att vinna tittare. Det handlar bland annat om publikfavoriter som Premier League, Formel 1, Europa League, Vintersport och Bundesliga. Samt egenproducerade titlar inom film och serier.

I Polen är Bundesliga stort. I Nederländerna är Formel 1 samt pilkastning en stor grej. Viaplay satsar på att köpa sporträttigheter på dessa marknader, där priserna inte har stuckit.

Ett dystert exempel är att företaget tappat rättigheterna till Champions League i Norden till förmån för Telia efter en förlorad budgivning. Samtidigt satsar Nent på Vintersporten som är en klar Nordenfavorit.

Utöver sporten satsar Viaplay på originalproducerat innehåll. Det handlar om nordiskt berättande (”Nordic Noir”). Runt 50 titlar producerades under 2021. Under 2022 ska drygt 60 produceras. Det gör att det kommer nytt material mer än en gång i veckan. Under 2023 ska även lokala produktioner på de internationella marknaderna (främst Nederländerna och Polen) samt engelskspråkiga titlar lanseras.

Det egna materialet tycks gå bra. På topplista är sex av de tio mest sedda titlarna egenproducerade. Ytterligare ett styrketecken är att de egenproducerade nordiska titlarna tillhör de mest sedda i både Baltikum och Polen.

Marknaden

För streaming bygger marknadens storlek på antal hushåll, streamingpenetration och antalet abonnemang per hushåll. Längst har USA kommit. Där är penetrationen 80% och antalet hushåll har drygt 3 abonnemang i snitt. Detta spås öka till 90% respektive fem abonnemang till och med 2025, enligt Nent. Östeuropa har en lägre penetrationsgrad men den spås å andra sidan växa kraftigt framöver.

Marknaden präglas av hård konkurrens. Det handlar om globala jättar som Netflix, Disney+, Amazon Prime och HBO för att nämna några. Samt lokala aktörer. I och med att hushållen har mer än ett abonnemang handlar det inte om en marknad där vinnaren tar allt. Frågan är alltså om Viaplay kan kvala in på topp tre eller topp fem.

En annan intressant trend är att lokala produktioner kan slå globalt. Netflix har visat prov på detta med succétitlar som Squid Game och La casa de papel. Dessa visar på att det går att nå internationell framgång med andra originalspråk än engelska. Det ger även skalfördelar där bolaget kan lansera lokala produktioner globalt.

Fyrdubblad abonnentstock

Den internationella satsningen ska leda till stark användartillväxt. Även den nordiska verksamheten väntas växa snabbt. År 2025 har Nent som mål att ha 12 miljoner abonnenter. Det är bra bit över dagens drygt 3,3 miljoner. Hälften ska komma från Norden och andra hälften ska vara internationella abonnenter. I termer av lönsamhet ska Norden ligga kring 15% i rörelsemarginal för 2025. Den internationella verksamheten väntas gå jämnt ut under 2025 för att sedan nå 15% år 2026. På sikt menar VD Anders Jensen på att rörelsemarginalen ska landa kring 20% i Norden och 25% internationellt.

Totalt rör det sig om en omsättningstillväxt mellan 18-20%. Under kapitalmarknadsdagen 2021 menade ledningen på att den övre delen av progonsspannet var aktuellt. Det beror till stor del på prishöjningar som ska ske mot slutet av prognosperioden. Men smakar det så kostar det. Förlusten för den internationella satsningen väntas aggregerat uppgå till 3,8 miljarder kr till och med 2025, innan marginalen vänder åt det positiva hållet.

På kort sikt, fram till 2022, siktar Nent på att nå 4,3 miljoner abonnenter i Norden och 2,2 miljoner internationell. Det skulle innebära en tillväxt på drygt 28%. Detta ska leda till en förlust på drygt 1,5 miljarder kr på den internationella marknaden under året. För Norden ska marginalen ligga intakt.

Mål KMD 2020 KMD 2021 Utblick 2022
Organisk omsättningstillväxt 18-20% genomsnittlig tillväxt 2020-2025 18-20% genomsnittlig tillväxt 2020-2025 (Övre delen) 28%
Viaplay abonnenter 10,5 miljoner 2025, varav 6 miljoner nordiska och 4,5 miljoner internationella 12 miljoner 2025, varav 6 miljoner nordiska och 6 miljoner internationella. 6,5 miljoner, varav 4,3 miljoner nordiska och 2,2 miljoner internationella
Organisk tillväxt Norden 13-15% genomsnittlig tillväxt mellan 2020-2025 13-15% genomsnittlig tillväxt mellan 2020-2025 20%
Viaplay Norden organisk omsättningstillväxt  – 23-25% CAGR 2020-25  –
Nordisk Ebit-marginal Runt 15% 2025 15% 2025 och 20% på lång sikt Ökad vinst och stabil marginal under 2022
Internationell Ebit-marginal Breakeven 2025 Breakeven 2025, 15% 2026 och 25% på lång sikt Förlust på 1,5 mdr kr 2022
Ändring av rörelsekapital -3,2 mdr kr 2022
Skuldsättningsmål <2,5x nettoskuld/Ebitda inklusive leasing <2,5x nettoskuld/Ebitda inklusive leasing

ÄR ERBJUDANDET TILLRÄCKLIGT STARKT?

Det råder som tidigare nämnts hög konkurrens på marknaden. Konsumenter har ett smörgårdsbord av olika plattformar att välja på. Det gör att konsumenterna blir alltmer lättrörliga. Innehåll är kung och är hela grejen för att få nya användare. Den stora frågan är hur bolagets relativt smala utbud står sig mot globala spelare med över 200 miljoner respektive 100 miljoner användare vardera (Netflix och Disney). Sannolikt är sporten en viktig del av erbjudandet för att säkra en plats i kundernas plattformskorg.

En annan central faktor är att kunna höja priset på sikt. De flesta streamingaktörerna har höjt priserna under året. Samtidigt genomförde HBO en stor kampanj i Sverige för att återta de förlorade prenumeranterna i kölvattnet av Game of Thrones succén. De nya abonnenterna fick en rabatterat pris på drygt 50 kr per månad, livet ut. Det är viktigt att detta inte blir en trend. Det visar även på hur pass viktigt innehållet är för att inte tappa kunder.

Vikten på användartillväxt visades i Netflix senaste kvartalsrapport. Efter att bolaget prognostiserade ett betydligt lägre kundintag för Q1 2022 straffades aktien med en nedgång på drygt 20% efter rapporten. Detta gjorde även att Nent rasade med 7%. Samtidigt pekade Netflix på att den stora anledningen till den lägre prognos berodde på att de flesta nya titlarna skulle komma ut i slutet på kvartalet, vilket gör det “baktungt”.

Befogad rabatt

Jämför vi Nent med globala peers är värderingen låg. Netflix och Disney är dock aktörer som har helt andra skalfördelar än vad Nent har och kan rulla ut sina produktioner till en betydande användarskara. Denna fördel bör inte underskattas och underlättar skapandet i egen regi.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Nent -25,5 219,5 166,6 1,7 1,0 24,5
Storytel -30,5 e.m. e.m. 2,5 -8,5 20,5
Acast -55,0 e.m. e.m. 2,5 -13,0 42,3
Netflix -30,5 34,2 27,1 5,5 20,4 12,9
Disney -20,0 33,4 25,7 3,7 14,3 17,5
Roku -63,1 94,6 80,5 5,4 6,7 33,5
Fubo TV -75,3 e.m. e.m. 1,0 -28,6 61,5
Readly -83,4 e.m. e.m. 0,2 -29,8 29,5
Spotify -42,0 412,7 242,5 2,7 1,1 18,4
Genomsnitt -49,4 148,3 99,1 2,8 -3,4 30,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

Som värderingsansats räknar vi på EV/Sales. Detta då bolaget tar betydande investeringar som kommer att pressa lönsamheten fram till 2023.

  • Tillväxt: Vi räknar på att tillväxten tar rejäl fart efter ett svagt 2021. Kanske kan bolaget växa runt 25% under 2022 och ytterligare 20% under 2023. Tillväxten kommer att drivas av nyetableringar i Europa. Främst Polen och Nederländerna.
  • Lönsamhet: För att etablera Nent kommer bolaget behöva göra stora investeringar. Det gör att lönsamheten kommer att vara svag under prognosåren. Det är först vid 2025 och 2026 som satsningen kommer ge marginaler kring 15%, om man får tro ledningen.
  • Multipel: Vi tror att användartillväxten kommer att stå i fokus under de närmaste åren. Sannolikt kommer omsättningen inte att växa i samma fart som antalet användare. Sett till peers lutar vi oss mot Storytel och Acast vad gäller multipelvärdering. Vi sätter EV/Sales till 2x för 2023. Det är även en tydlig och befogad rabatt mot de globala jättarna.

Lyckas ledningen leverera på sin strategi kommer värderingen ned mot EV/Ebit 7x under 2026. Det är attraktivt men förutsätter att allt går rätt.

Utöver detta är intressebolaget Allente även värt en slant. Under kapitalmarknadsdagen menade ledningen på att Allente kommer att tillföra drygt 350 Mkr per år i lönsamhet. Grovt räknat kanske verksamheten är värd drygt 7 gånger detta. Det motsvarar justerat för nettoskulden drygt 23 kr per aktie.

Ett spekulativt köpråd

Ledningen har satt upp aggressiva tillväxtmål för verksamheten. För att aktien ska gå bra krävs det att Nent levererar på sina aggressiva mål. Inte minst vad gäller den viktiga abonnenttillväxten. Går det vägen är uppsidan sannolikt hög. Misslyckas ledningen blir aktien å andra sidan nog en blodig historia. Risknivån sticker med andra ord ut som hög.

Vi lutar åt att tro på Anders Jensens högt flygande planer. Kombinationen av sport och eget innehåll på stora men något nischade europiska marknader låter som en intressant strategi i våra öron. Vidare lockas vi av att det inte handlar om att vinna hela spelet utan att det räcker med att kvala in på en tredjeplats. Kanske kan Nent lyckas knipa en pallplats. Afv landar i ett spekulativt köpråd.

Tio största ägare i Nordic Entertainment Group B Värde (Mkr) Kapital Röster
Norges Bank 2 720 8,9% 8,4%
Swedbank Robur Fonder 2 287 7,5% 7,0%
Schroders 1 943 6,4% 6,0%
Capital Group 1 663 5,4% 5,1%
Nordea Fonder 1 576 5,2% 4,9%
Handelsbanken Fonder 1 296 4,2% 4,0%
Vanguard 1 074 3,5% 3,3%
Marathon Asset Management 1 000 3,3% 3,1%
Lannebo Fonder 703 2,3% 2,2%
Livförsäkringsbolaget Skandia 613 2,0% 3,6%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF