Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic: Tuffa tider
New Nordic Healthbrands | |
Börskurs: 25,90 kr | Antal aktier: 6,2 m |
Börsvärde: 160 Mkr | Nettoskuld: 22 Mkr |
VD: Karl Kristian Bergman Jensen | Ordförande: Marinus Blåbjerg Sørensen |
New Nordic Healthbrands (25,90 kr) utvecklar och säljer kosttillskott. Produkterna säljs på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i ett fyrtiotal länder världen över. Försäljningen sker även via dagligvaruhandel samt e-handel. Bolagets största marknader är Europa och USA.
Bolaget grundades 1992 och har idag 74 anställda. Bolagets två grundare Karl Kristian Jensen Bergman (VD) och Marinus Blåbjerg Sörensen (ordförande) är största ägare med 38,1% respektive 37,4% av aktierna. New Nordic har varit noterat på First North sedan 2007.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 488 | 498 | 518 | 539 |
– Tillväxt | -5,3% | +2,2% | +4,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | -5 | 2 | 13 | 24 |
– Rörelsemarginal | -1,0% | 0,5% | 2,5% | 4,5% |
Resultat efter skatt | -3 | 0 | 8 | 17 |
Vinst per aktie | -0,46 | -0,07 | 1,36 | 2,81 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -2% | 0% | 7% | 13% |
Avkastning på operativt kapital | Neg. | 2% | 10% | 18% |
Nettoskuld/Ebit | -8,3 | 7,8 | 0,8 | -0,1 |
P/E | -56,8 | e.m. | 19,0 | 9,2 |
EV/Ebit | -38,3 | 73,1 | 14,1 | 7,5 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,3 |
Kommentar: I lokala valutor sjönk försäljningen 11,3% år 2022. |
Tillväxttakt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Kosttillskott/Vitaminer | 3,9% | 6,3% | 3,4% | 5,2% |
Viktkontroll | -0,7% | 0,3% | 1,9% | -5,3% |
Sportnutrion | 7,4% | -2,5% | 10,2% | 6,1% |
Växtbaserade läkemedel | 4,4% | -10,1% | 6,0% | 10,1% |
Källa: Svensk Egenvård |
Marknaden för kosttillskott är en mångmiljardindustri, med många lokala och regionala aktörer. De senaste åren har de svenska marknaden vuxit med runt 5% per år i snitt. Det finns dock en hel del skillnader i tillväxttakt mellan enskilda produktkategorier och marknader.
New Nordics produktportfölj omfattar kosttillskott, hudvård och hårvård. En av bolagets storsäljande produkter är Blue Berry. Det är ett kosttillskott som sägs bidra till att bibehålla normal ögonhälsa. Ett annat exempel är Skin Care som påstås bidra till normal kollagenbildning. Gemensamma nämnaren är som sagt att produkterna är växtbaserade. New Nordic har exempelvis tagit fram en produkt som heter Wild Biotic vilket är en växtbaserad probiotikaprodukt.
Innan pandemin bröt ut växte New Nordic typisk sett 10% organiskt per år. 2020 var den organiska tillväxten 2% och 2021 växte bolaget drygt 17%. Ifjol föll omsättningen drygt 11%. Att konsumenterna fått mindre pengar i plånboken är en orsak. New Nordic uppger att många konsumenter köper små förpackningsstorlekar jämfört med tidigare.
2022 var ett år präglat av många utmaningar och höga kostnader av extraordinär karaktär. Den höga inflationen har påverkat och New Nordic drog ned marknadsföringskostnaderna en hel del. Tyvärr redovisar bolaget inte marknadsföringskostnaderna explicit.
I USA som är en viktig marknad (26% av omsättningen 2022) har bolaget har utmaningar med flera av de stora apotekskedjorna. Flera av apoteken uppges ha gjort “drastiska sortimentsförändringar på hyllorna” vilket har resulterat i att flera av New Nordics produkter som lanserats de senaste åren har tagits ur sortimentet och fakturerats tillbaka till New Nordic. Det verkar märkligt och låter som apoteken har “någon sorts ångerrätt” på inköpen av produkter från New Nordic. Ledningen i New Nordic uppger att resultatet har påverkats negativt med 15 Mkr på grund av denna effekt under 2022.
Ledningen framhäver att bolagets onlineförsäljning inte påverkats i USA. I kronor räknat ökade försäljningen till 128 Mkr (125) i USA under 2022. Framöver kommer bolaget fokusera på ett smalare sortiment till de stora apotekskedjorna. Medan bolagets bredare sortiment kommer fortsatt finnas tillgängligt på nätet. Första halvan av 2023 ökade försäljningen i USA med 2%. Långsiktigt menar ledningen att potentialen på marknaden fortsatt är stor.
Bruttomarginalen på koncernnivå har pendlat omkring 65-70% de senaste fem åren. Snittet är drygt 68%. Rörelsemarginalen har pendlat, men snittat 5,4% perioden 2018-2022. Rörelsemarginalen under 2022 landade på -1,0% (5,5). Ifjol skrev New Nordic ned kundfordringar på 4,7 Mkr på grund av att två av bolagets grossister och England och Kina gick i konkurs. Exakt hur stora de totala engångskostnaderna var under 2022 framgår inte. Marknadsföringskostnaderna minskade 2022 medan kostnader för personal och övriga externa kostnader har ökat.
Utöver USA är Norden och övriga Europa bolagets viktigaste marknader försäljningsmässigt.
I början av 2022 uppgick varulagret i relation till omsättningen på rullande tolv månader till cirka 23%. Ledningen har under de senaste kvartalen haft fokus på att minska varulagret. På rullande tolv månader är siffran nu 20%.
New Nordic | H1 2023 | H1 2022 |
Omsättning | 256,2 Mkr | 254,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 0,8% | -5,5% |
Organisk tillväxt | -4,8% | -10,7% |
Bruttomarginal | 64,8% | 66,0% |
OPEX | 166,3 Mkr | 171,9 Mkr |
Ebit | -0,4 Mkr | -4,3 Mkr |
Ebit-marginal | -0,2% | -1,7% |
Vinst per aktie | -0,40 kr | -1,05 kr |
Första halvåret 2023 föll omsättningen 4,8% i lokala valutor. New Nordic har nu sex kvartal i rad (Q1 2022-Q2 2023) där den organiska tillväxten i lokala valutor minskat jämfört med föregående år. Tappet har varit -5% till -15% på kvartalsbasis. Marginalerna har pressats. Rörelsemarginalen har varit negativ i fyra av de sju senaste kvartalen. För att få perspektiv skall tilläggas att New Nordic uppvisade en positiv rörelsemarginal på kvartalsbasis varje kvartal mellan Q1 2013 och Q3 2021. I Q2 2023 var rörelsemarginalen -2,0% (-5,1).
New Nordic har lanserat sina produkter på några nya marknader senaste åren. Exempelvis Australien, Spanien och Portugal, där lanseringarna startade strax före samt under pandemin. Satsningar har belastat koncernens resultat. Ledningen uppger att de minskat investeringarna på dessa nya marknader under 2023 och fortsätter etableringen, men på en lägre nivå.
I grafiken nedan visas den organiska tillväxttakten för New Nordic samt ett antal andra börsbolag som har exponering mot kosttillskott (Humble och Midsona) samt godis och konfektyr (Cloetta). Den generella trenden är att den organiska tillväxten saktat in senaste kvartalen för bolagen.
Prognoser och värdering
För helåret 2023 räknar vi med drygt 2% tillväxt. Kommande år räknar vi med 4% årlig tillväxt vilket är ungefär i linje med marknadstillväxten för egenvård i Sverige de senaste åren. New Nordic har en hög bruttomarginal på nästan 70%. Vi räknar med 0,5% rörelsemarginal i år och 4,5% på sikt. Snittet senaste fem åren är som sagt 5,4%.
Använder vi en multipel på 8,5 gånger rörelsevinsten finns cirka 30% uppsida på radarn. Mycket hänger dock på om New Nordic kan nå historiska marginalnivåer igen.
Bolagets ordförande Marinus Blåbjerg Sørensen har lämnat sin operativa roll i bolaget men är fortsatt aktiv i styrelsen. Optimisten ser chans att New Nordic kan vara ett tänkbart uppköpsobjekt. Det har skett en hel konsolidering i branschen de senaste åren. Två exempel är Midsonas köp av Bringwell samt Hunbles förvärv av MedicaNatumin.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
New Nordic | 18,3 | 19,0 | 14,1 | 0,4 | 2,5 | 4,0 |
Cloetta | -0,2 | 9,2 | 9,5 | 1,0 | 10,3 | 1,4 |
Humble | -28,1 | 7,5 | 9,0 | 0,6 | 6,8 | 10,8 |
Midsona | -65,9 | 11,6 | 8,8 | 0,4 | 4,6 | 2,9 |
Genomsnitt | -19,0 | 11,8 | 10,3 | 0,6 | 6,1 | 4,8 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
New Nordic har haft det motigt senaste året med negativ organisk tillväxt på grund av svagare köpkraft hos konsumenterna. April var exempelvis en svag månad men aktiviteten ökade under både maj och juni. Kortsiktigt är fokus på att öka försäljningen på befintliga marknader. Bolaget kommer inte lansera produkter på nya marknader i närtid. Det låter klokt.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 1,9 Mkr. Tage Juhl Finninge som hösten 2022 tillträdde som operativ chef står för merparten av köpen (1,8 Mkr). Försäljningarna uppgår till 2,7 Mkr. Merparten av avser sälj av närstående till VD Karl Kristian Jensen Bergman.
Kassaflödet i andra kvartalet var starkt på grund av minskad rörelsekapitalbindning. Vid halvårsskiftet uppgick nettoskulden till runt 22 Mkr jämfört med 37 Mkr vid samma tidpunkt ifjol. Likviditeten i aktien är tunn.
Kan bolaget nå historiska marginalnivåer är uppsida sannolikt stor. Bevisbördan ligger dock på New Nordic. Vi stannar med ett neutralt råd.
Tio största ägare i New Nordic | Värde (Mkr) | Andel |
Vaccinium Holding ApS | 61,2 | 38,1% |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 60,1 | 37,4% |
Tage Juhl Finninge | 3,0 | 1,9% |
John Löfström | 3,0 | 1,9% |
Christian Kock | 2,8 | 1,8% |
Avanza Pension | 2,7 | 1,7% |
Micka Lin | 2,2 | 1,4% |
Emelie Lin | 1,0 | 0,6% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 0,8 | 0,5% |
Martin Birkeldh | 0,8 | 0,5% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Lennart Sjölund | 0,4 | 0,2% |
Parkallen Invest AB | 0,4 | 0,2% |
Ripamonti Finanz AG | 0,1 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 78,0% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser