Skistar: Vinnare på friluftstrenden

Skistar har en stark marknadsposition i Skandinavien och gynnas av friluftstrenden med ökat intresse för skidåkning och andra fjällaktiviteter.
Skistar: Vinnare på friluftstrenden - Skistar Sälen
Foto: Skistar
Skistar
Börskurs: 124,00 kr Antal aktier: 78,4 m
Börsvärde: 9 719 Mkr Nettoskuld: 2 207 Mkr
VD: Stefan Sjöstrand Ordförande: Anders Sundström

Skistar (124 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar, eller fjällturism som bolaget numera själva benämner det. Koncernen har idag anläggningar på sex orter, nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och Stockholm (Hammarbybacken).

I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 42% avseende liftkort (Skipass). Skistar har 50% marknadsandel i Sverige samt 32% i Norge.

Grunden till bolaget var när Peab-grundarna Erik och Mats Paulsson år 1975 köpte rekreationsboende till sina anställda i Sälen. Aktien har varit noterad sedan 1994 (hette då Lindvallen i Sälen AB). Tandådalen och Hundfjället förvärvades 1997, två år senare köpes anläggningarna i Åre och Vemdalen. Norska anläggningarna Hemsedal förvärvades 2000 och Trysil år 2005.

Största ägare är Mats Paulsson med sin familj som har 24% av kapitalet och 46,6% av rösterna. Näst största ägare är Aeternum Capital med 19,2% av kapitalet samt 13,5% av rösterna. Aeternum kontrolleras av norska redarmiljardären John Fredriksen. VD Stefan Sjöstrand tillträdde i början av mars 2020 och har aktier värda 4,6 Mkr. Sjöstrand har tidigare haft ledande roller på IKEA.

Affärsvärldens huvudscenario 22/23 23/24E 24/25E 25/26E
Omsättning 4 281 4 500 4 725 4 961
 – Tillväxt +4,6% +5,1% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 604 720 803 893
 – Rörelsemarginal 14,1% 16,0% 17,0% 18,0%
Resultat efter skatt 402 462 492 543
Vinst per aktie 5,13 5,90 6,30 6,90
Utdelning per aktie 2,60 3,00 3,20 3,50
Direktavkastning 2,1% 2,4% 2,6% 2,8%
Avkastning på eget kapital 12% 13% 14% 14%
Avkastning på operativt kapital 12% 13% 13% 13%
Nettoskuld/Ebit 3,5 4,0 4,1 4,2
P/E 24,2 21,0 19,7 18,0
EV/Ebit 19,7 16,6 14,8 13,4
EV/Sales 2,8 2,7 2,5 2,4

Koncernen är organiserad i tre segment. Dessa är Drift av skidanläggningar som utgör merparten av omsättningen (runt 83%), Drift av hotellverksamhet (11%) och Fastighetsutveckling & exploatering (6%)

Ungefär 40% av intäkterna härrör försäljning av liftkort (Skipass). Denna intäktstyp är även den mest lönsamma med en väldigt hög marginalintäkt. Andra huvudsakliga intäktskällor är logiförmedling, skidskola samt uthyrning av skidutrustning. Skistar har ett gemensamt bokningssystem för koncernens anläggningar. Bolaget har årligen över 28 miljoner besök på sin bokningssajt. Det finns totalt 40 000 tillgängliga bäddar varav bolaget själva äger 10 000 och resten förmedlas. Över hälften av intäkterna förskottsbetalas.

I samband med att Stefan Sjöstrand tillträdde som ny VD våren 2020 beslutade Skistar om en uppdaterad strategi med fokus på Skandinavien och fjällturism året om.

Intresset för fjällaktiviteter i form av vandring, cykling och liknande har ökat senaste åren. Pandemin fungerade säkerligen som en katalysator då människor inte hade möjlighet att semestra utomlands på samma sätt på grund av restriktioner av olika slag.

Skistar har etablerat en alpin skidarena på konstgräs vid Hammarbybacken i Stockholm. I maj 2021 meddelade Skistar att de avyttrar sitt ägande av den österrikiska skidanläggningen i St. Johann för runt 200 Mkr (resultateffekten var -116 Mkr).

Att intäkterna under sommarhalvåret ökat över tid är positivt även om de alltjämt står för en liten del av koncernens totala omsättning. Sommaren 2023 sålde Skistar cykel- och trailpass för 39 Mkr (33). Cykling i terrängen växer successivt.

Till följd av verksamhetens natur är försäljningen väldigt säsongsbetonad. Räkenskapsårets första kvartal (omfattar september – november) är lågsäsong. Högsäsongen inträder under december – maj, alltså under årets andra och tredje kvartal. Pandemin har ökat digitaliseringen. 75% av alla Skipass säljs digitalt exempelvis.

Omsättningen i det säsongsmässigt svaga första kvartalet steg 24%. En anledning till den goda tillväxten var att vintersäsongen drog i gång tidigare än vanligt. I början av november kom det snö till samtliga skiddestinationer. Rörelseresultatet var -464 Mkr (-451).

Den kanske viktigaste datapunkten för räkenskapsårets första rapport är bokningsläget, som var 9% bättre än året innan. I mitten av december var 80% av säsongens logiförsäljning redan uppbokad. Det är positivt. Allt fler stugägare hyr ut sina boende på egen hand genom exempelvis AirbnbBlocket och Facebook. Skistar tar 30% av hyran i avgift för att administrera nyckelutlämning etc.

Differentierad prissättning

Sedan några år tillämpar Skistar en mer differentierad prissättning med dyrare Skipass under högsäsong (bland annat sport- och påsklov) och billigare under lågsäsong.

Inför säsongen 2023/24 har Skistar höjt priserna på skipass med i snitt 5,4%. Bakgrunden är bland annat att Skistar gör stora investeringar i nya expressliftar i både Sälen och Hemsedal. Samt att driftskostnaderna ökat på grund av stigande el- och drivmedelspriser. Skistar har däremot sänkt priset på förmedlade boenden med 3%.

Bolag år 2022/23 Omsättning Tillväxt Rörelsemarginal
Skistar 4281 Mkr 4,6% 14,1%
Branäsgruppen AB 483 Mkr -1,4% 6,9%
Grönklittsgruppen (numera Velitactivities AB) 382 Mkr 16,3% 32,3%
Romme Alpin 235 Mkr 82,9% 0,0%
Kläppen Ski Resort AB 202 Mkr 21,0% 21,0%
Stöten i Sälen AB 176 Mkr 29,6% 17,4%
Källa: Allabolag.se Snitt: 25,5% 15,3%

Tabellen intill visar utvecklingen för en rad konkurrerande svenska anläggningar. Skistar är som sagt den klart dominerande aktören. Storlek är en viktig faktor för att utvinna skalfördelar och höga marginaler. Velit Activities med bland annat Göran Bronner förvärvade Grönklittsgruppen häromåret. Andra större spelare är Branäsgruppen och Romme Alpin.

Prognoser och värdering

I höstas uppdaterade Skistar-koncernen sina finansiella mål. Ambitionen är att öka intäkterna med 6% per år i snitt. Det avser organisk tillväxt (ej förvärv eller valutaeffekter). Tidigare var målet att växa 4% organiskt utöver inflationen. Målsättningen är att nå en rörelsemarginal på 18% (tidigare 22% på Ebit-nivå). Att marginalmålet sänkts beror på att Skistar ändrat redovisningen av förmedlade logiintäkter vilket påverkar marginalen negativt (redovisningsmässigt).

Vidare är målsättningen att kvoten av räntebärande nettoskuld och Ebitda skall understiga 2,5x exklusive IFRS-16-effekter. Ambitionen är att dela ut 40-60% av resultatet.

Innevarande räkenskapsår (2023/24) skissar vi på 5% tillväxt. Kommande år räknar vi också 5% årlig tillväxt, vilket är i linje med analytikerkollektivet. En central sak är att Skistar fortsätter bygga ut kapacitet i liftsystemen och vidareutveckla orterna framöver.

Marginalmässigt räknar vi med 16% 2023/24 och 18% i slutet av prognoshorisonten. Inflation och sämre konjunkturutsikter riskerar pressa marginalerna. Verksamheten är generellt investeringstung.

De senaste tio åren har Skistar värderats till drygt 18x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. Använder vi en multipel på 17 gånger rörelsevinsten finns 20-25% uppsida på sikt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Skistar 3 19,7 14,8 2,5 17,0 5,0
Compagnie des Alpes 2 6,4 9,3 1,3 14,1 4,2
Vail Resorts -14 21,2 15,5 3,5 22,4 4,3
Genomsnitt -3 15,8 13,2 2,4 17,9 4,5
Källa: Affärsvärlden / Factset

Skistar har en stark marknadsposition i Skandinavien. Bolaget gynnas av friluftstrenden med ökat intresse för såväl skidåkning som fjällaktiviteter som till exempel vandring. Än så länge är intäkterna på sommarhalvåret rätt blygsamma men däremot snabbt växande.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 15 Mkr. Näst största ägare Aeternum Capital som har representation i styrelsen står för merparten. VD Stefan Sjöstrand har köpt aktier för runt 1 Mkr på kurser till 101-110 kronor per aktie. 

Att Skistar höjer priserna på liftkort i en lagom takt framöver är centralt. Inför årets säsong var höjningen drygt 5%. Uppsidan i huvudscenariot är okej men räcker inte hela vägen till ett köpråd. Vi landar i en neutral hållning.

Tio största ägare i Skistar Värde (Mkr) Kapital Röster
Ekhaga Utveckling AB 2 356,8 24,2% 46,6%
Aeternum Capital AS 1 868,9 19,2% 13,5%
Handelsbanken Fonder 497,1 5,1% 3,6%
Swedbank Robur Fonder 357,7 3,7% 2,6%
Lima Besparingsskog 223,4 2,3% 1,6%
Vanguard 181,3 1,9% 1,3%
Sara Karlsson 175,6 1,8% 1,3%
Erik Paulsson 128,4 1,3% 0,9%
Invesco 117,6 1,2% 0,9%
Söderberg & Partners Asset Management SA 107,3 1,1% 0,8%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Stefan Sjöstrand 4,6 0,0% 0,0%
Niclas Sjögren Berg 2,8 0,0% 0,0%
Mathias Lindström 2,2 0,0% 0,0%
Anders Sundström 1,9 0,0% 0,0%
Lena Apler 1,2 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  43,6% 60,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets