Skolon: Högt betyg för tillväxt

Skolon har utvecklat en portal som gör det smidigt att använda och hantera digitala läromedel i skolan. Bolaget har bra fäste i Sverige, växer drygt 30% och planerar nu en expansion utomlands. Vågar man teckna en sådan IPO när börsen skakar?
Skolon: Högt betyg för tillväxt - SkolonMyCollection
En bild av hur användargränssnittet i Skolon kan se ut. Det samlar elevens tillgängliga digitala läromedel i en vy och möjliggör snabb och enkel inloggning. Ungefär var femte elev använde digitala läromedel innan pandemin, enligt Skolon.
Skolon
Teckningskurs: 12,50 kr Antal aktier: 26,4 m
Börsvärde: 329 Mkr Nettokassa: 32 Mkr
VD: Oliver Lundgren Ordförande: Peter Mattisson

Skolon (teckningskurs 12,50 kr) utvecklar en digital plattform som underlättar användandet av digitala läromedel i skolan. Till exempel läroböcker, uppslagsverk eller digitala prov.

Plattformen lanserades 2015 och finns i en rad kommuner och skolor i Sverige och Norge med mer än 400 000 betalande användare. Företaget är baserat i Karlshamn.

Företaget står nu inför IPO och gör en nyemission som tillför 27,5 Mkr efter kostnader på 2,5 Mkr. 90% av kapitalet ska gå till internationell expansion. Skolon finns sedan 2017 i Norge och är i år på väg in i Finland. Men siktet är inställt på ännu större marknader på kontinenten.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 37 48 62 76
 – Tillväxt +29,9% +30,0% +30,0% +23,0%
Rörelseresultat -5 -5 1 8
 – Rörelsemarginal -13,7% -10,0% 1,0% 10,0%
Resultat efter skatt -5 -4 0 6
Vinst per aktie -0,18 -0,14 0,02 0,22
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -25% -13% 2% 19%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. 100%+ 100%+
Nettokassa 5 26 22 27
P/E e.m. e.m. 625,0 56,8
EV/Ebit e.m. e.m. 480,8 39,1
EV/Sales 8,1 6,3 4,8 3,9

Huvudägare i Skolon är Cimon Innovation som ytterst kontrolleras av Per-Anders Johansson. Cimon kommer äga 35,5% efter IPO. Skolon startades inom CIMON, som sysslar med företagsutveckling, och Skolons VD Oliver Lundgren var fram till april anställd i CIMON.

DISCLAIMER

Disclaimer: Afv skriver analyser på så gott som alla bolag som ska notera sig. I fallet Skolon har Afv via bolaget fått ta del av finansiell info i förväg vilket medför att analysen publiceras redan i början av teckningstiden. Denna ”early look” har genomförts tack vare att Skolon också har köpt annonser av Afv för sin notering. Det ska dock starkt betonas att Afv-analysen inte på något sätt är betald av eller styrd av bolaget. Det är endast tidpunkten för publicering som kunnat tidigareläggas via ”early look”.

Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Skolon
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 37 Mkr
Antal anställda 32
Teckningskurs 12,50 kr
Rådgivare Ingen rådgivare
Storlek på erbjudande 30 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 329 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (8,3% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 79%
Investerare som ska teckna i IPO Länsförsäkringar, Roger Johansson, Entreprenörinvest Sverige, CT Intressenter, Max Lönner, m.fl. (51% i åtagande)
Garanter Länsförsäkringar, Carl-Ejler Rasmussen via A/S af 26.10.1983, Roger Johansson, Entreprenörinvest Sverige, CT Intressenter, m.fl. (28% i åtagande)
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2022-05-06
Beräknad första handelsdag 2022-05-17 (11 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 433 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,7 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Skolon

# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Skolon har bildats inom ramen för CIMON Innovation som idag också är den största ägaren i bolaget. Det finns fortsatt en del kopplingar mellan bolagen. IPO-guiden landar i att inte hissa denna flagga.

# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
“Skolon har upprättat ett tilläggsdokument där bland annat tabell över aktiekapitalets utveckling finns med. Gott så kan tyckas, men tabellen som vanligtvis brukar ge investeraren grepp om historiskt gjorda förändringar gällande antalet aktier innehåller inte sådan information alls (utan just bara förändringar gällande aktiekapitalet). I samma dokument finns även en tabell över ägandet efter genomförd emission. Ägartabellen stämmer inte överens med IPO-guidens beräkningar om ägandet efter noteringen. IPO-guiden hissar en flagga.

Uppdatering: Skolon har efter IPO-guidens lämnade synpunkter korrigerat informationen i tilläggsdokumentet. Då informationen nu är ser bra ut halar vi ner tidigare hissad flagga.”

# Val av rådgivare
IPO-bolag har oftast de rådgivare som är motiverat av deras storlek och kvalitet. Avvikelser från mönstret kan vara ett varningstecken. Farligast är när ingen rådgivare alls vill skylta med sitt namn.
IPO-guiden har som policy att utdela dubbla flaggor när ingen huvudrådgivare anges i prospektet. I Skolon finns ingen huvudrådgivare angiven och bolaget tilldelas därför två flaggor för detta.

 

Företaget startade i Karlshamn 2014 av bland andra Oliver Lundgren (VD) och Peter Mattisson (styrelseordförande). Det mest akuta problemet som bolaget ville lösa var hur krångligt det ofta är att använda digitala läromedel i skolan. Inte sällan måste uppåt 10 minuter av en lektion inledningsvis ägnas åt att eleverna ska hitta rätt material, rätt lösenord och logga in.

Skolon har därför utvecklat en portal som samlar alla läromedel, verktyg med mera som den aktuella skolklassen och elever har tillgång till i ett webbaserat gränssnitt. Med en enda inloggning på Skolon krävs sedan inga mer lösenord för att komma in i de läromedel som är anslutna.

Bolaget beskriver det som att Skolon-portalen är som gamla tiders skolbänk där alla böcker förvarades under locket, fast i digital tappning. Systemet ger också andra fördelar som bättre koll på licenser och förekomst av personuppgifter, vilket är värdefullt för skoladministratörerna.

Kunder och partners

Kunderna är skolföretag och kommuner med totalt 415 000 betalande användare. De flesta är elever på grund- och gymnasieskola men även lärare och administrativ personal. De betalar förstås inte ur egen ficka utan det gör företag eller förvaltning. Större sådana kan ha uppåt 25 000 användare. Exempel på Skolon-kunder är Södertälje kommun och Thorengruppen.

En viktig sak för användbarheten av Skolon är att många läromedelsleverantörer är anslutna till plattformen. Idag är runt 110 sådan partners anslutna. Här finns de stora leverantörerna som Natur & Kultur, Sanoma Utbildning och Bonnier. Men även nyare digitala bolag som Claro Software samt andra produkter som Svenska Dagbladet, Utrikespolitiska Institutets landsguide med mera. Totalt finns 3 300 så kallade Edtech-verktyg anslutna, enligt Skolon.

De stora skolplattformarna som It´s Learning eller Unikum har inte de funktioner som Skolon erbjuder. Skolon satsar på att kunna integreras smidigt med dessa. Konkurrens kommer främst från alternativa lösningar på de problem bolaget adresserar, till exempel single-sign-on-lösningar.

Skolons hemsida är full med kundreferenser och intervjuer som talar för att plattformen är mycket uppskattad. Churn på 2,5% är också låg. Detta avviker mot skolplattformar i övrigt som tenderar vara avskydda av breda användargrupper.

Intäktsmodell

Skolorna betalar en årlig abonnemangsavgift för att få tillgång till plattformen. Avgiften baseras på antalet användare och omfattningen på de funktioner som ingår. Partners betalar också en avgift (12 500 kr/år) för att få vara med på plattformen.

Skolorna kan också testa och köpa digitalt skolmaterial via Skolon. Då agerar Skolon återförsäljare till läromedelsleverantörerna och har en marginal på den intäkten.

Intäktsbasen består alltså främst av:

  • Årliga abonnemangsavgifter från användare (skolor)
  • Årliga abonnemangsavgifter från partners (leverantörer)
  • Försäljning av digitala skolböcker med mera via plattformen

Bolaget anger inte vilka av dessa intäktsströmmar som är störst i prospektet. Man uppger att 29,6 Mkr (20,8) av årsomsättningen på 36,6 Mkr är återkommande intäkter. Här ingår återförsäljarintäkter om de i sin tur avser abonnemang. Vilket oftast är fallet avseende digitala skolverktyg.

Finansiellt

Skolon lanserade sin plattform 2015. Under 2017 etablerade de sig i Norge. Hösten 2019 genomfördes ett förvärv av bolaget Svensk Talteknologi. Talteknologi hade 14,4 Mkr i omsättning 2019 och tjänade runt 0,9 Mkr, enligt allabolag.se. Bolaget är återförsäljare och distributör av läromedel och produkter för elever med läs- och skrivsvårigheter.

Bruttomarginalen var 56% under 2021 (58%). Detta är en något lägre nivå än för abonnemangsbaserade mjukvarubolag där siffran ofta ligger en bit över 90%. Skolon redovisar inte bara sin intäktsandel av återförsäljaraffären utan hela beloppet i resultaträkningen.

Företaget går med förlust men det rör sig om begränsade siffror. Enligt Skolon hade moderbolaget positivt kassaflöde 2021. Moderbolaget består av den svenska verksamheten. Antalet anställda var 24 vid årsskiftet men 32 nu i april 2022.

Internationalisering

Bolaget har ett finansiellt mål att uppnå en genomsnittlig tillväxt av repetitiva intäkter på 50% per år. Under 2021 steg dessa intäkter just 50%. Tillväxten genererades både av att antalet betalande användare ökade 32% till 415 000 och av att intäkten per användare (ARPU) steg 7% till ca 71 kr/år.

Skolon ser framför sig att framtida tillväxt likaså ska skapas av bägge dessa faktorer. ARPU kan till exempel stiga när befintliga kunder köper sina skolverktyg via plattformen i högre grad än idag.

Kahoot har förvärvat likande bolag

Norska Kahoot är ett av världens största så kallade Edtech-bolag. De har förvärvat ett USA-bolag, Clever, som liknar Skolon.

Kahoot betalar 435-500 miljoner dollar, beroende på tilläggsköpeskilling, för en verksamhet med 46 miljoner dollar i omsättning 2021. Alltså 10 gånger försäljningen ungefär. Kahoot har talat om att lansera Clever på sina marknader men vi känner inte till att de gjort så i Norden i alla fall.

När det gäller användare så är tillgänglig svensk marknad 2,5 miljoner, inklusive universitet och vuxenutbildning som bolaget hittills inte adresserat så mycket. Mycket större kundbaser finns i Europa, men Skolon säger inget om exakt var man planerar att lansera. Redan nu finns dock bolaget i Norge och under 2022 sker lansering via återförsäljare i Finland.

Norge verkar dock inte blivit en omedelbar succé då landet endast genererade 0,3 Mkr i omsättning 2020. För 2021 finns ingen uppgift i prospektet men bolaget säger till Afv att siffran mer än fördubblades och att man ser med optimism på potentialen i Norge. I Finland har Skolon avtalat med en stor etablerad återförsäljare, KirjaVälitys, som ska sälja deras plattform. KirjaVälitys säljer direkt mot skolor men saknar ett digitalt erbjudande som Skolon.

Värdering

Skolon säljs ut för EV/sales 8 och ungefär 10 gånger bakåtblickande återkommande intäkter. Abonnemangsbolag tenderar ha höga bruttomarginaler, vara skalbara och värderas därför mycket högt vid tillväxt.

Värdering av abonnemangsbolag

Bolag Produkt Omsättning 2021, Mkr Ebit 2021 Mkr Tillväxt, intäkter Brutto-marginal Andel återkommande intäkter EV/Sales EV/Gross profit
Skolon Läromedelsplattform 36,6 -5 30% 56% 81% 8,1 14,4
Upsales CRM-mjukvara 93 13 24%  – 91,5% 9,8
Oneflow System för digital avtalshantering 43,5 -30 64% 96% 18,7 19,5
Litium E-handelssystem 58 -13 20% 69% 4,1 5,9
Opter Stödsystem 56 9 19% 81% 5,8
Medhelp Frånvarorapportering 78 -7 10% 73% 100% 0,9 1,3
Medel: 28% 74% 88% 7,9 10,3
Källa: Bolagsrapporter & prospekt. *Afv:s beräkning

Huvudscenario

  • Tillväxt. Tillväxt är den stora värdedrivaren i denna fas för bolaget. Förra året växte de återkommande intäkterna 50% och total omsättning med 30%. Bolaget ger inga siffror om utvecklingen i Q1 i år. I vårt huvudscenario skissar vi in runt 30% närmsta åren. Då tar vi höjd för att användartillväxten börjar plana ut från +30% ned mot +15% kommande år. Idén är att viss mättnad nås i Sverige utan att Skolon hittar en lika bra ny utländsk marknad. Det innebär 40% tillväxt i återkommande intäkter under perioden, och är lite mer försiktigt än vad bolaget har som mål (+50%).
  • Marginal. Blir tillväxten som vi tror kan bolaget tjäna okej med pengar 2024, men det är inte så viktigt här och nu. Resultatet beror också mycket på hur aggressivt ledningen driver etableringar utomlands. Sker det i egen regi och på flera marknader krävs mycket personalresurs till mässor, upphandlingar, partnervärvning med mera. Viktigt är dock att bruttomarginalen inte fortsätter att minska så mycket. Siffror under 50% vore inte bra.
  • Multipel. Eftersom tillväxten är viktigaste värdedrivare så använder vi en multipel på omsättningen i vår värdering. Snittet för mindre (<100 Mkr omsättning) abonnemangsbolag i tabellen är 8x bakåtblickande intäkter. Skolon har lite lägre bruttomarginal än gruppen, vilket vi tror speglar en relativt stor intäkt från återförsäljning. Det ger lite lägre skalbarhet och kan vara en tuffare modell att expandera internationellt än abonnemang på egen produkt. Se på Storytel och allt jobb de lägger på avtal med utländska förlag. En viss rabatt är befogad för Skolon. Vi använder 5x omsättningen i vårt scenario.

Detta är antaganden som ihop producerar en avkastningspotential på 25%. Beräkningen är mycket känslig för vilken multipel som väljs. Det går enkelt att se större avkastning på horisonten om Skolon får rejält fäste i andra länder och växer mer (optimistiskt scenario), men också en hemsk nedsida om tillväxten planar ut och taktar i stil med Medhelp (pessimistiskt).

Slutsats

Det finns flera mycket lovande inslag i Skolon men aktien säljs också ut till relativt hög värdering. Bolaget är ännu ganska litet och en väsentlig del av rörelsen förvärvad. Vi passar på denna IPO och skulle avvakta en tid för att se hur tillväxten artar sig.

Ägarebild efter IPO Andel Kommentar
CIMON Innovation 35,5% Skolon startades inom CIMON som utvecklar och äger bolag. CIMONS huvudägare är Per-Anders Johansson som sitter i Skolons styrelse.
A/S af 26.10.1983 21,1% Ägs av Carl-Ejler Rasmussen. Ska teckna mer i IPO som åtagare (1 Mkr) och garant (2 Mkr)
Proweden 11,1% Kontrolleras av Anders Abrahamsson
Länsförsäkringar Blekinge 7,4% Ska teckna mer i IPO som åtagare (3 Mkr) och garant (1 Mkr)
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser