Synsam: Långsynt tillväxtplan

Optikkedjan Synsam expanderar butiksnätet i en rask takt. Målsättningen för 2021-2023 är 90 nya butiker. 2024-2026 skall bolaget öppna ytterligare 90 st. Tillväxten i första kvartalet var stark och abonnemangsaffären utgör nu drygt hälften av koncernens intäkter.
Synsam
Att andelen barn som har glasögon har ökat de senaste tjugo åren tror Håkan Lundstedt beror på mobiler och datorer, och att barn är ute mindre. Foto: Sandra Lee Pettersson / BILDBYRÅN

Synsam (45 kr) är en av Nordens ledande optikerkedjor med 537 butiker, varav 504 är egna butiker. Synsam är marknadsledande i Sverige (34% marknadsandel), näst störst i Danmark (~23%) och Norge (~21%). Samt topp fem i Finland (7-10%).

Bolaget säljer glasögon, linser, bågar, solglasögon, tillhandhåller synundersökningar och tillhörande produkter till konsumenter. Onlineförsäljningen står för drygt 10% av intäkterna. Koncernen har drygt 3300 heltidsanställda.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco