Analys TradeDoubler
Tradedoubler: Metapic har inte pikat än

Tradedoubler | |
Börskurs: 7,30 kr | Antal aktier: 60,4 m |
Börsvärde: 441 Mkr | Nettoskuld: 13 Mkr |
VD: Matthias Stadelmeyer | Ordförande: Pascal Chevalier |
Tradedoubler (7,3 kr) driver nätverk som används vid digital prestationsbaserad marknadsföring.
Ett antal bud
Tradedoubler grundades 1999 av Felix Hagnö och Martin Lorentzon. Efter att bolaget börsnoterats 2005 sålde duon sina aktier, där Lorentzon använde delar av kapitalet till att grunda Spotify.
2007 la amerikanska AOL ett bud på hela Tradedoubler som värderade bolaget till 6,3 miljarder kronor. Budet gick inte igenom efter att bland annat Alecta och AMF tackade nej.
2015 la amerikanska Gravity4 två bud, varav det sista värderade bolaget till 565 Mkr. Budet drogs senare tillbaka efter att olika villkor för börsen takeover-regler inte uppfyllts.
2017 presenterade nuvarande huvudägare Reworld Media ett bud som värderade bolaget till 142 Mkr. Kursen på 3,17 kr var en rabatt på 29% mot stängningskurs dagen innan. Trots det rekommenderade budkommitén övriga ägare att acceptera budet. Det gick dock inte igenom.
Nätverken kopplar ihop partners (företag, bloggar, jämförelsesidor) som vill tjäna pengar på sin trafik med annonsörer (som Lufthansa och IKEA) som vill öka sin försäljning. Idag samarbetar bolaget med 180 000 partners och 3 000 annonsörer.
I Tradedoubler finns även dotterbolaget Metapic, som driver ett nätverk helt inriktat på influensers. Sedan förra året särredovisas bolaget som ett eget område. Metapic omsätter idag cirka 200 Mkr och utgör idag knappt 10% av koncernens intäkter.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 2 101 | 2 248 | 2 428 | 2 598 |
– Tillväxt | +6,1% | +7,0% | +8,0% | +7,0% |
Rörelseresultat | 20 | 56 | 70 | 86 |
– Justeringar | 24 | 0 | 0 | 0 |
Justerat rörelseresultat | 44 | 56 | 70 | 86 |
– Rörelsemarginal | 2,1% | 2,5% | 2,9% | 3,3% |
Resultat efter skatt | -3 | 44 | 55 | 67 |
Vinst per aktie | -0,26 | 0,69 | 0,87 | 1,05 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -1% | 11% | 12% | 13% |
Kapitalbindning | -5% | -2% | -2% | -2% |
Nettoskuld/Ebit | -1,9 | -0,2 | -1,0 | -1,6 |
P/E | -27,9 | 10,6 | 8,4 | 7,0 |
EV/Ebit | 10,4 | 8,1 | 6,5 | 5,3 |
EV/Sales | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Kommentar: Justering 2024 avser uppvärdering av en tilläggsköpeskilling. |
Så fungerar redovisningen – ett exempel
En kund kommer in till en av Tradedoublers annonsörer, t.ex. IKEA, via en partners hemsida. Kunden köper en vara för 1 000 kr. IKEA skickar då cirka 10% av detta, alltså 100 kr, till Tradedoubler. Tradedoubler delar sedan intäkten 20/80 med partnern så att partnern får 80 kr och Tradedoubler behåller 20 kr.
Hela intäkten (100 kr) redovisas alltså i Tradedoublers resultaträkning, medan bolagets “riktiga” intäkt snarare är bruttoresultatet (20 kr).
Den stora skillnaden mellan prestationsbaserad och traditionell marknadsföring är att annonsören enbart betalar om marknadsföringen leder till faktiska resultat. Det leder till lägre risk för annonsören.
De senaste fem åren har Tradedoubler vuxit intäkterna och bruttoresultatet med cirka 12% i snitt per år. Under samma period har rörelsemarginalen varit 2,1% i snitt.
Tradedoublers traditionella affär benämns Partner Marketing och utgör cirka 90% av intäkterna. Bolagets kunder utgörs uteslutande av e-handlare. Den breda kundbasen gör inte bolaget beroende av utvecklingen för en enskild aktör.
Tradedoubler är bland de största aktörerna på den europeiska marknaden. I Europa är Awin marknadsledare, men i exempelvis Spanien och Polen är Tradeoubler störst enligt bolaget själva. I Norden är Adtraction starka. Adtraction har dock cirka 40% av intäkterna mot finanssektorn, där Tradedoubler inte alls är aktiva.
Siktar på USA
I branschen finns det tydliga nätverkseffekter. Desto fler relevanta aktörer som tillkommer till nätverket, desto bättre blir produkten för både annonsörer och mediaägare. Det skapar konkurrensfördelar mot mindre aktörer.
TradeDoubler siktar nu även på den amerikanska marknaden och har redan etablerat sig där med 150 befintliga kunder från Europa. Vi tror sannolikheten är stor att det även sker ett förvärv i USA kommande år. Det är logiskt med tanke på branschens skalfördelar och nätverkseffekter.
Hela branschen är beroende av spårbarhet av användare. En annan faktor som växt fram senaste åren är AI-modellerna. Vi rekommenderar att läsa vår analys av Adtraction, där vi går igenom båda faktorerna mer djupgående.
Båda sakerna är svår materia, i synnerhet de långsiktiga implikationerna från AI-modeller. Hittills har i alla fall inte Tradedoubler sett någon nedgång i trafik hos sina partners.
Stark tillväxt inom Metapic
Både egna kunder och andra nätverk
Metapic arbetar dels med egna kontrakt med kunder (annonsörer) likt bolagets traditionella verksamhet. Däremot använder även externa nätverk, som Awin och Adtraction, Metapics nätverk för att para ihop influensers med deras kunder.
Uppskattningsvis står Metapics egna kunder för cirka 20% av intäkterna, medan resterande 80% kommer från andra nätverk.
Metapic har uppvisat riktigt imponerande tillväxt. Från några miljoner 2019 till drygt 200 Mkr idag, motsvarande knappt 10% av koncernens intäkter.
Sett till Ebitda (före centrala kostnader) utgör området dock cirka 20%. Metapic har betydligt högre bruttomarginal (30-35%) jämfört med den traditionella verksamheten (knappa 20%).
Erbjudandet i Metapic är bredare, där bolaget exempelvis hjälper kunder att driva och hantera kampanjer. Det möjliggör högre marginaler. Troligen är även kostnaden för fristående influensers att starta och hantera kampanjer i regel högre än för företag.
2023 förvärvades tyska Kaha som hade en vissa kunder, men framför allt en teknikplattform. Förenklat möjliggör Kahas teknik för ökade intäkterna via plattformar som TikTok, vilket är väldigt viktigt.
Hittills har Tradedoubler betalat cirka 40 Mkr för Kaha och en ytterligare tilläggsköpeskilling på 22 Mkr ligger i korten. Det låter som ett dyrt förvärv eller att det tvingades fram av att Metapic haft tekniska luckor som behövde fyllas.
Mer tillväxt att hämta
Marknadsföring via influensers har växt extremt starkt senaste åren. Uppskattningsvis läggs globalt cirka 30 miljarder dollar på denna typ av marknadsföring varje år.
Ett par konkurrenter
Senaste åren har ett antal konkurrenter med liknande affärsmodell som Metapic tillkommit.
De största aktörerna är Stylink, LTK och APPRL. APPRL förvärvades 2021 av Klarna.
Trots det är marknaden för nätverk fortsatt omogen. Enligt ledningen är Metapic och Stylink störst i Europa idag. Även här är nätverkseffekter viktigt. Att Metapic tidigt är stora på marknaden är en tydlig fördel.
Däremot ser vi det som relativt troligt att bruttomarginalen kommer pressas något i takt med att marknaden mognar. Hur mycket är svårt att bedöma, men Metapic bör kunna uppvisa bruttomarginaler en bit över 20% även i en mognare marknad.
Vad vill huvudägaren?
Den franska mediekoncernen Reworld Media blev storägare i Tradedoubler 2014 och är idag majoritetsägare med 54% av aktierna. Reworld försökte 2018 köpa ut Tradedoubler från börsen till 3,17 kr per aktie, motsvarande en negativ premie om 29%. Budet rekommenderades, men gick aldrig igenom.
Tre av fem i Tradedoublers styrelse har direkt koppling till Reworld, där ordförande Pascal Chevalier är VD för Reworld. Chevalier är även grundare av Reworld och fortsatt huvudägare med 19% av aktierna. Det gör att Chevalier indirekt äger 10% av Tradedoubler.
Reworld Media (MEUR) | 2024 |
Omsättning | 545 |
-varav Tradedoubler | 34% |
Rörelseresultat | 47 |
-varav Tradedoubler | 4% |
Börsvärde (idag) | 92 |
Nettoskuld | 101 |
Bolagsvärde | 193 |
-Tradedoubler andel av bolagsvärde | 10,4% |
Värdering Reworld Media (inklusive Tradedoubler) | |
EV/S | 0,4x |
EV/Ebit | 4,1x |
Reworlds ägarandel innebär att Tradedoubler konsolideras i bolagets redovisning. Reworld-aktien har gått riktigt svagt på börsen och är ner cirka 75% senaste tre åren. Tradedoubler-aktierna motsvarar idag cirka 10% av bolagsvärdet (EV).
En tydlig risk har varit att Reworld åter försöker köpa ut Tradedoubler från börsen till ogynnsamma villkor. En historiskt väldigt knapphändig informationsgivning och en diskutabel nyemission förra året är exempel på saker som pekat i den riktningen.
Den senaste tiden har det dock saker förändrats:
- Tradedoubler har blivit mer transparenta och kommunicerar mer, exempelvis via särredovisning av Metapic.
Incitamentsprogrammet
Totalt omfattas programmet av maximalt 5 miljoner aktier (8,2% utspädning). Tilldelning sker vederlagsfritt till styrelse och ledande befattningshavare i bolaget.
Aktiekursen ska fastställas baserad på den volymvägda genomsnittskursen under 30 handelsdagar efter offentliggörandet av Q4-rapporten för 2027. Om kursen vid utgången av mätperioden når:
- 7,5 kronor kommer 27% av aktierna tilldelas.
- 10,5 kronor kommer 60% av aktierna tilldelas.
- 15 – 20 kronor kommer 100% av aktierna tilldelas. Vid kurser över 20 kr kommer tilldelade aktier minskat proportionellt för att inte överskrida maxbeloppet om 100 Mkr.
- Ett incitamentsprogram för styrelse och ledning klubbades igenom på årsstämman 2025 (se faktaruta). Förvisso ger det potentiellt viss utspädning och det skaver att ledningens ägande idag är riktigt dåligt. Exempelvis äger VD Matthias Stadelmeyer, som suttit på posten sedan 2014, endast aktier för 1,0 Mkr. Men programmet skapar tydliga incitament att få upp aktiekursen, vilket inte funnits tidigare. Vi har räknat med att 60% av aktierna tilldelas (5% utspädning).
Bland andra ägare finns främst privatinvesteraren Per Ekstrand. Han kontrollerar 12% av aktierna samt sitter med i valberedningen. Kortsiktigt bör det ge visst skydd för minoritetsägarna.
Framtiden
Historiskt har resultatkonverteringen vid tillväxt varit svag. I grunden är dock affärsmodellen skalbar.
Bolagets tillväxtsatsningar på framför allt Metapic kostar. I närtid har även en organisation byggts upp i USA. En annan faktor som troligen påverkat lönsamheten negativt är franska dotterbolaget R-Advertising. Bolaget är stora inom email-marketing, där regleringar och svårare marknadsförhållanden påverkat utvecklingen negativt.
Tradedoubler (Mkr) | Q2 2025 | Q2 2024 |
Omsättning | 532 | 481 |
-Tillväxt | 10,6% | 2,6% |
-Varav Partner Marketing | 7,7% | – |
-varav Influencer Marketing | 45,9% | – |
Bruttoresultat | 118 | 108 |
-Bruttomarginal | 22,2% | 22,5% |
Rörelsekostnader (exklusive avskrivningar) | -97 | -94 |
Rörelseresultat (Ebita) | 6,9 | 1,8 |
-Rörelsemarginal | 1,3% | 0,4% |
Det ligger dock bakom bolaget. I år räknar vi med 7% tillväxt. Inom Partner Marketing beskrivs marknaden fortsatt som relativt avvaktande, i synnerhet i Norden. Tillväxten inom Metapic är dock fortsatt riktigt stark. Kommande år skissar vi på 8% respektive 7% tillväxt.
Tillväxtsatsningar kommer troligen att bestå. Men fortsatt tillväxt inom Metapic bör få genomslag på koncernens marginal. Vi räknar med 2,5% i år och 3,3% mot slutet av prognosperioden.
Tradedoubler själva har ett mål om 25% Ebitda-marginal i relation till bruttoresultatet, som enligt ledningen väntas uppnås kommande år. Uppskattningsvis skulle det motsvara cirka 3,5-4,0% Ebit-marginal.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Tradedoubler (Afv) | 79% | 8,4x | 6,5x | 0,2x | 2,9% | 7,0% |
Adtraction (Afv) | -19% | 9,9x | 6,1x | 0,3x | 4,7% | 7,0% |
Genomsnitt | 30% | 9,1x | 6,3x | 0,2x | 3,8% | 7,0% |
Källa: Afv |
Likt Adtraction värderas Tradedoubler lågt. Båda bolagen förtjänar en hög riskpremie. Främst på grund av osäkerheten kring de långsiktiga effekterna från AI-modeller och regleringsrisker gällande dataspårning.
Så agerar insiders
Senaste året har insiders köpt aktier för 1,6 Mkr. Ordförande Pascal Chevalier köpte sina första aktier i någonsin i mars till kurs 5,4 kr. Även CFO Viktor Wågström köpte i februari aktier för 0,2 Mkr till kurs 5,1 kr. Senaste köpet gjordes i maj av ledamot Gautier Normand, också till kurser runt 5,1 kr.
Inga försäljningar finns registrerade.
Vi tycker Adtractions ägarbild är betydligt bättre än Tradedoubler. Däremot har Tradedoubler Metapic som förtjänar en högre värdering än den traditionella verksamheten. Vi värderar båda bolagen till samma multipel, 6x EV/Ebit.
En intressant tanke är hur både Metapic och Tradedoublers övriga verksamhet skulle värderas som två separata bolag. Vår gissning är högre än nuvarande koncern.
Med betydligt bättre transparens och incitament ser Tradedoubler mer intressant ut än tidigare. Utvecklingen inom Metapic är imponerande samtidigt som bolagets ursprungliga verksamhet fortsätter att takta på.
Branschen är svår, men vi tycker flera av de långsiktiga riskerna till stor del redan speglas i den låga värderingen. Uppsidan ser tillräckligt intressant ut för att vi ska landa i ett köpråd.
Tio största ägare i Tradedoubler | Värde (Mkr) | Kapital |
Reworld Media | 237 | 53,7% |
Per Ekstrand | 53 | 12,1% |
Theodor Jeansson Jr. | 24 | 5,4% |
Avanza Pension | 11 | 2,6% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 8 | 1,8% |
Per Anders Thorsell | 6 | 1,4% |
TradeDoubler AB | 6 | 1,3% |
Stefan Bozzao | 5 | 1,2% |
Lars Anders Bröms | 4 | 0,9% |
Magnus Bröms | 4 | 0,9% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital |
Pascal Chevalier | 2 | 0,4% |
Viktor Wågström | 1 | 0,3% |
Matthias Stadelmeyer | 1 | 0,2% |
Gautier Normand | 0 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 54,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser