Wärtsilä: Lägger kursen mot högre marginaler

Efter flera tuffa år har Wärtsilä fått upp ångan, och nu höjs marginalmålen i kärnverksamheten. Ändå kvarstår frågetecken kring uthålligheten och konkurrensen på energisidan.
Wärtsilä: Lägger kursen mot högre marginaler - ByströmSvensson vänster (2)
En tredjedel av världens 110 000 stora fartyg använder motorer eller drivsystem tillverkade av Wärtsilä. Bildkälla: Wärtsilä Oyj Abp.
Wärtsilä (Eur)
Börskurs: 17,90 EUR Antal aktier: 591,0 m
Börsvärde: 10 578 MEUR Nettokassa: 817 MEUR
VD: Håkan Agnevall Ordförande: Thomas Johnstone

Wärtsilä (17,9 EUR) är ett finländskt industribolag med global verksamhet inom marin- och energisektorn. Koncernen är mest känt för sina motorer och framdrivningssystem för fartyg. Wärtsilä är även verksamma inom elgenerering och energilagring, där förbränningsmotorerna används för att generera el i stället för att driva fartyg.

Wärtsilä grundades 1834 och har utvecklats till en global spelare inom marin- och energimarknaden. Koncernen omsätter drygt 6,7 miljarder EUR årligen. Drygt hälften av intäkterna har historiskt sett kommit från eftermarknadsservice. Koncernen har över 18 000 anställda och verksamhet i över 70 olika länder.

Största ägare sedan 2014 med 17,7% av aktierna är Investor. Investors VD Johan Forssell är även styrelseledamot i Wärtsiläs. Koncernens VD Håkan Agnevall har suttit på posten sedan 2021 och äger aktier för drygt 40 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 6 449 7 158 7 588 7 967
 – Tillväxt 7,2% 11,0% 6,0% 5,0%
Rörelseresultat 716 787 873 956
 – Rörelsemarginal 11,0% 11,0% 11,5% 12,0%
Resultat efter skatt 503 546 643 704
Vinst per aktie 0,85 0,92 1,09 1,19
Utdelning per aktie 0,44 0,48 0,54 0,58
Direktavkastning 2,4% 2,6% 3,0% 3,2%
Avkastning på eget kapital 21% 20% 21% 21%
Kapitalbindning 0% 3% 6% 9%
Nettoskuld/Ebit -1,1x -1,1x -1,1x -1,2x
P/E 21,6x 19,9x 16,8x 15,4x
EV/Ebit 14,0x 12,7x 11,4x 10,4x
EV/Sales 1,5x 1,4x 1,3x 1,3x

 

Marinmotorer och Energisystem

Wärtsilä har två huvudsegment i form av Marine (47% av omsättningen) samt Energy (41%). De tillverkar och servar fartygsmotorer respektive kraftverk. När vi senast analyserade aktien, 2022, var läget att Marinsidan gick på lågvarv efter Covid-19-krisen. Särskilt det för Wärtsilä viktiga kryssningssegmentet var svagt. Samtidigt brottades Energy-rörelsen med inflation och en del dåliga projekt som skapade engångskostnader. På koncernnivå var marginalen endast 6%.

Dagsläget är mer muntert för Wärtiliä som redovisade en rörelsemarginal på 11,1% för 2024. Man har dragit god fördel av en vändning inom Marinsektorn, där orderboken nu är 35% högre än 2022. Inom Energy har projektrisker succesivt reducerats och idag är så kallade EPC-kontrakt endast en mindre del av portföljen (ca 20% vs 70% 2022). En satsning på anläggningar för lastbalansering i elnät med tilltagande, icke-förutsägbar, förnyelsebar produktion utvecklas också väl.

Den del av bolaget som varit mer av ett frågetecken är den relativt nya satsningen på vad man kallar Energy Storage – stora batteribaserade anläggningar för ellagring. Detta låg inom Energy-området och stod för knappt 7% av omsättningen men var 2022 olönsamt. Andelen har nu växt till 13% och marginalen är positiv (3,7%), men det är tydligt att Wärtsilä inte är helt nöjda. Rörelsen har sedan hösten 2023 varit under ”strategisk översyn”. 31 mars i år publicerade koncernen deras nya plan.

Energilagring blir nytt rörelsesegment

Från och med den 1 april 2025 har Wärtsilä omstrukturerat Energy-segment. Detta segment har delats upp i Wärtsilä Energy och Wärtsilä Energy Storage. Förändringen innebär att bolaget nu opererar med tre huvudsegment: Wärtsilä Marine, Wärtsilä Energy och Wärtsilä Energy Storage. Portfolio Business fortsätter att rapporteras som övrig verksamhet.

Wärtsiläs beslut att dela upp Energy-segmentet i Energy och Energy Storage ser vi som mer än bara en organisatorisk justering. Energilagring (exempelvis storskaliga batteriesystema) fungerar på ett helt annat sätt än att bygga traditionella kraftverk. De två verksamheterna har olika kunder, tekniker, och affärsmodeller (mindre andel service och mer projektbaserade intäkter). Det finns därför inte så mycket samarbete eller nytta mellan dem.

Energilagring gynnas av ökade investeringar i förnybar energi (där elgenereringen är mer volatil än från olika typer av värmekraftverk).

Wärtsilä räknar med att energilagring kommer att växa snabbt. Målet är 10% eller mer per år. Men ledningen tror även att vinsten kommer vara lägre i början, bara 3% till 5% rörelsemarginal.

Det beror på att bolaget måste investera mycket för att vinna marknadsandelar. Vår bild är att konkurrensen inom segmentet är hård. Marknaden består av batteritillverkare som CATL, LG och Tesla så väl som systemleverantörer som Siemens och GE. Wärtsilä är inte en batteritillverkare själv utan köper in batterier (ofta från tillverkare i Asien) och bygger lagringssystem.

Serviceintäkter ger stabilitet

Tjänsteverksamheten är en fundamental drivkraft för Wärtsiläs lönsamma tillväxt och för att upprätthålla hög kundnöjdhet. Under 2023 utgjorde tjänster 52% av den totala nettoomsättningen. Andelen ökade ytterligare till 53% under 2024. En avgörande faktor för denna stabilitet är den höga förnyelsegraden för serviceavtal som överstiger 90%.

Att över 50% av Wärtsiläs intäkter kommer från tjänster med hög förnyelsegrad ser vi som mycket positivt. Det ger stabila och återkommande intäkter som dämpar effekten av svängningar i nyförsäljningen, som annars är mer cyklisk och beroende av världsekonomin. Under 2023 minskade exempelvis nyförsäljning av utrustning med 7% och ökade med 6% under 2024. Serviceintäkterna ökade med 13% respektive 9% under de två åren.

Nya finansiella mål och prognoser

Wärtsilä har uppdaterat sina finansiella mål i samband med den nya affärsstrukturen som gäller från april 2025. Nedan följer en sammanställning av de nya målen jämfört med de tidigare:

Affärsområde / Grupp Marine + Energy Energy Storage Tidigare mål (koncernen) Prestation RTM (koncernen)
Tillväxtmål Minst 5% organisk tillväxt Låg tvåsiffrig organisk tillväxt (10-12%) 5% organisk tillväxt i koncernen 13,9%
Rörelsemarginalmål 14% (långsiktigt mål) 3-5% (långsiktigt mål) 12% 11,3%
Utväxlingsförhållande (Nettoskuld/Eget kapital) < 0,5 < 0,5 -0,34
Utdelningsandel Minst 50% av vinsten Minst 50% av vinsten 48%

Wärtsilä har satt ett nytt marginalmål på 14% för Marine och Energy. Det är en höjning från tidigare koncernmål på 12 %. Bolaget hoppas på högre lönsamhet genom mer service och färre lågmarginal-projekt. Energy Storage blir ett eget affärsområde. Det höjer lönsamheten i övriga verksamheten. Vi bedömer att de nya målen motsvarar 12-13% rörelsemarginal för hela koncernen.

Tillväxtmålen är möjliga men inte säkra. Wärtsilä har vuxit organiskt med cirka 5% per år senaste fem åren. Första kvartalet 2025 ökade intäkterna med 18%. Vi räknar med en högre tillväxt på 11% för helåret 2025. Därefter tror vi 5-6 % årlig tillväxt är rimligt. Det ligger i linje med analytikerkonsensus.

När det kommer till energilagring ser utsikterna mer grumliga ut. Bolaget hänvisar till en rapport från BloombergNEF som förutspår en tillväxt på den underliggande marknaden med drygt 20% årligen fram till 2030.

Samtidigt ser vi att en stor del av den förväntade tillväxten på marknaden kommer från Kina och USA. Lokal konkurrens och tullar tror vi kommer göra det svårt för Wärtsilä att växa snabbt där. Under första kvartalet 2025 kollapsade orderingången för affärsenheten Energy Storage (då en del av Energy) med 87% från fjolåret (236 MEUR till 31 MEUR) på grund av oro för tullar. Orderingången i Q4 föregående år var exceptionellt stark med över 600 MEUR när kunderna försökte lägga beställningar innan eventuella tullar skulle få effekt.

Marginalmålet är högt historiskt sett. Rörelsemarginalen har under bra år legat kring 11% (2016-2018 & 2024) och 5-7% under svagare år (2019-2023). Förutsatt fortsatt medvind från marknaden tror vi ändå en rörelsemarginal på 11-12% är sannolik under prognosperioden. Det tjugotal analytiker som följer bolaget väntar sig 11,6% till 2027.

Så värderas industrijättarna

Industrikoncernerna i peer-tabellen värderas i snitt till drygt 16x rörelsevinsten och 2,2x omsättningen på 2026 års estimat. De förväntas leverera 13,9% rörelsemarginal och i snitt 5,6% årlig tillväxt kommande år. Här ser vi att värderingspremier ges till bolag med stark tillväxt (Rolls-Royce och Siemens Energy) eller hög lönsamhet (Caterpillar, Alfa Laval).

Wärtsilä värderas med en tydlig rabatt mot snittet. Tre viktiga förklaringar som vi tycker rättfärdigar en viss rabatt är:

  • Medellåg marginal (cirka 11%) som inte bevisat är helt uthållig än.
  • Högre affärsrisk genom projektverksamhet och energimarknadens strukturella osäkerhet.
  • Osäker avkastning på framtidssatsningar (framförallt batterilagring).

Använder vi en värderingsmultipel på 12x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns en uppsida på drygt 25%.

Bolag Avkastning 1 år P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Wärtsilä (Afv) -3% 16,2 11,4 1,3 11,5% 7,0%
Rolls-Royce 91% 28,8 21,5 3,3 15,4% 7,5%
KONE 19% 24,7 18,7 2,4 12,9% 5,2%
Konecranes 31% 13,3 10,0 1,3 13,0% 3,4%
Siemens Energy 220% 27,9 18,4 1,5 8,3% 8,9%
Alfa Laval -14% 18,3 13,8 2,4 17,2% 4,2%
Caterpillar -2% 16,6 16,2 3,1 18,9% 5,0%
Medel 49% 21,0 15,7 2,2 13,9% 5,6%

 

Slutsats

När vi senast analyserade Wärtsilä 2022 var rörelsemarginalerna pressade till omkring 6% och bolaget kämpade med kostnadsinflation, projektrisker och förluster inom energilagring. Sedan dess har verksamheten vänt och rörelsemarginalen förbättrats till över 10%. Aktien har stigit över 80% sedan dess.

Till skillnad från de svaga åren efter pandemin tror vi möjligheten att ytterligare förbättra lönsamheten mer begränsad. Återhämtningen har till stor del spelat ut sig. Efterfrågan inom marinsektorn beskrivs av Wärtsilä som svagare under första kvartalet i år än fjolårets. Men bolaget är mer optimistiska inför kommande 12 månader. För att aktien ska ha mer att ge behöver Wärtsilä bevisa att högre marginaler i nivå med andra industrikoncerner är hållbara på sikt. Det skulle även kunna motivera en högre värdering för bolaget. För tillfället blir rådet neutralt.

Tio största ägare i Wärtsilä (Eur) Värde (MEUR) Kapital
Investor 1 891,1 17,7%
BlackRock 551,5 5,2%
Varma Mutual Pension Insurance Company 373,5 3,5%
Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company 371,4 3,5%
Vanguard 369,2 3,5%
Elo Mutual Pension Insurance Company 167,5 1,6%
The State Pension Fund of Finland – Valtion Elakerahasto 84,9 0,8%
Liontrust 79,3 0,7%
Holdix Oy Ab 74,8 0,7%
State Street Global Advisors 72,2 0,7%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 17,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser