Absoluts nya drinklista

Chivas och Bacardi är några av alternativen när Vin & Sprit nu ska hitta nya partners.

Svenska Absolut är världens sjunde största spritmärke. Vodkan är också den främsta byggstenen i Vin & Sprits (V&S) ambitioner att bli en global spelare på spritmarknaden. De ambitionerna har fått ny aktualitet efter att kanadensiska Seagrams, som distribuerar Absolut, ska sälja sin dryckesdivision.

Distributionsrätten följer nämligen inte med i försäljningen, vilket ger V&S chansen att antingen stärka kassan eller produktportföljen. V&S äger Absolut medan Seagrams sedan 1994 har distribuerat vodkan via sin världsomspännande försäljningsorganisation.

Bakgrunden är att när Seagrams ska fusioneras med franska Vivendi passar kanadensarnas spritrörelse inte ihop med koncernens underhållnings- och mediedelar. Rörelsen har därför satts upp på säljlistan. I och med att kontrollen över Seagrams flyttar står det V&S fritt att häva distributionsavtalet, som annars löper till 2004. I ett brev till andra sprittillverkare har V&S gjort klart att Absolut inte ingår i försäljningen av Seagrams.

V&S håller tyst om sina planer, men det spekuleras på marknaden att V&S är beredda att slå sig ihop med någon extern partner för att vara med och bjuda på Seagrams spritverksamhet. Bland analytiker anses Seagrams allmänt vara värt runt åtta miljarder dollar men utan rätten att sälja Absolut krymper summan betydligt.

“Jag skulle säga uppåt sex miljarder dollar utan Absolut,” säger Finn Johnsson, som själv var med och räknade på Seagrams under sin tid som VD på brittiska United Distillers, nu del av världens största spritgrupp Diageo.

Fram tills 1994 var det just Diageo (då Grand Metropolitan) som distribuerade Absolut. V&S avbröt dock samarbetet, främst beroende på att man inte ville distribueras tillsammans med störste konkurrenten Smirnoff.

Seagramsförsäljningen ska ske under hösten och utgången är mycket oviss. Enligt Finn Johnsson är det mycket sannolikt att delar av Seagrams produktportfölj säljs vidare av köparen.

Inom branschen tror man inte att V&S skulle ha kapacitet eller kompetens att på egen hand ta över och driva en internationell distributionsapparat. Däremot skulle V&S kunna agera tillsammans med exempelvis Allied Domecq och på så vis köpa Seagrams. Då skulle V&S kunna ta över whiskymärket Chivas Regal i utbyte mot ett distributionsavtal för Absolut, medan Allied tog hand om resterande märken och Seagrams distributionsapparat.

En annan passande partner för V&S skulle kunna vara familjeägda Bacardi där Absolut skulle passa väl in, inte minst för att bolagen inte konkurrerar direkt med varandra.

Att V&S skulle passa på att sälja hela Absolut, alltså både varumärke och distributionsrättigheter, är inte särskilt troligt eftersom V&S uttalade strategi är att växa till en ledande global spelare. Utan vodkan är man bara ledande i Norden.

I fjol började V&S på allvar realisera sina ambitioner med att bredda den internationella verksamheten. Då köptes danska Danisco Distillers med Ålborg och Gammeldansk, det brittiska ginmärket Plymouth och Tjeckiens ledande vodkaproducent Dynybyl. Med den stadigt växande Absolutförsäljningen och de nya förvärven väntas V&S omsättning i år stiga till runt 5,5 miljarder kronor från fyra miljarder förra året.

Att Sverige, med detaljistmonopol och höga spritskatter, via staten satsar på en internationell spritjätte kan tyckas märkligt. Men ingenting tyder på att en eventuell privatisering skulle vara på väg. Finansminister Bosse Ringholm tycks betrakta V&S som en god intäktskälla och de senaste åren har bolaget också levererat en bra bit över en halv miljard i utdelning.

Om V&S på allvar ska ta upp kampen med de riktiga jättarna får dock utdelningarna antagligen minskas till förmån för marknadssatsningar och förvärv. Tillsammans med ett ökat politiskt tryck från nykterhetslobbyn kan kanske dessa krav få staten att så småningom släppa ut V&S på börsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.