Advertys nyemission: Aktien under teckningskurs

Annonsteknologibolaget Adverty har släppt memorandumet för sin företrädesemission på 14,4 Mkr. Emissionsguiden hissar en ny flagga.
Adverty1
Adverty är aktuellt med en företrädesemission som går att teckna till och med den 28 augusti. Bild: Adverty

Emissionsguiden har tidigare skrivit om Advertys företrädesemission av aktier som kan tillföra bolaget 14,4 Mkr brutto. Netto rör det sig om 13,9 Mkr efter emissionskostnader om 3,4 Mkr, varav 2,9 Mkr avser garantiersättning i aktier och därmed inte minskar nettolikviden.

I samband med den föregående artikeln hissade vi fyra flaggor:

  • Kapitalbehov i trängt läge
  • Bristfällig information
  • Hög emissionskostnad
  • Dåligt garantiupplägg

Efter en genomgång av bolagets memorandum hissas inga nya flaggor på grund av innehållet. Däremot har kursutvecklingen varit svag, vilket föranleder en flagghissning.

Aktien handlas till/under teckningskurs

Om teckningskursen inte ger en rabatt mot börskurs så saknas det incitament för investerare att teckna nya aktier. Om aktien därtill handlas ned visar det på ett stort misstroende.

Advertys aktie har successivt handlats allt lägre sedan emissionen aviserades. Senast betalt är 0,041 kr, att jämföra med teckningskursen 0,05 kr per aktie. Adverty har avstått från att kommentera flaggan.

Klent insidersägande

Insiders i Adverty äger i dagsläget aktier värda totalt cirka 60 Tkr. De har lämnat teckningsåtaganden om 101 Tkr. Ledamoten Edvin Malmgård står för 74 Tkr och VD Jonas Söderqvist för 27 Tkr (bägge tecknar pro rata). Duon har även lämnat toppgarantiåtaganden; Söderqvist om 73 Tkr och Malmgård om 60 Tkr.

Utöver Söderqvist och Malmgård är CFO Jennifer Fröberg den enda aktieägande insynspersonen, med ett mikroskopiskt innehav av 5 100 aktier. Ordföranden Petter Nylander och ledamoten Michael Grimborg finns med bland bottengarantiåtagarna, med poster på 0,3 respektive 0,4 Mkr.

Överlag är bilden att insynspersoners deltagande i emissionen är åt det svaga hållet. Vi avstår dock från att hissa flaggan “Nyckelpersoners investering”.

Samtliga teckningsåtaganden Belopp Tkr Andel av emission Ägarandel före emission Ägarandel efter emission * Toppgarantiåtagande Tkr
Biljon (Bengt Anders Axelsson) ** 1 099 7,65% 7,65% 7,65% 1 901
Johan Ekström 200 1,39% 3,12% 2,11% 0
Edvin Malmgård (ledamot) 74 0,51% 0,51% 0,51% 60
Christoffer Stackell *** 60 0,42% 0,00% 0,25% 400
Jonas Söderqvist (VD) 27 0,19% 0,19% 0,19% 73
Sammanlagt: 1 460 10,2% 11,5% 10,7% 2 434
Källa innehav: Holdings * Förutsätter att emissionen blir fulltecknad (utan garantitilldelning i förekommande fall) och att parterna inte tecknar utöver sina teckningsåtaganden. ** Innehav framgår ej i Holdings, men Futur Pensions innehav motsvarar exakt pro rata-teckning från Biljon, varför vi gör antagandet att Biljon äger sina aktier via Futur Pension. *** Ingen uppgift om ägande.

Det är positivt att Bengt Anders Axelsson, en av Advertys största ägare, kliver fram i emissionen. Han har lämnat teckningsåtagande om 1,1 Mkr, toppgarantiåtagande om 1,9 Mkr samt har erbjudit Adverty ett brygglån på 1,5 Mkr i samband med emissionen.

I tabellen nedan framgår de garantiåtaganden som inte redan har avhandlats ovan:

Garantiåtagare Bottengaranti Mkr Toppgaranti Mkr Totalsumma Mkr Andel av emission
Goldcup 37212 5,9 0,0 5,9 41,1%
Newick 0,5 0,0 0,5 3,5%
Augvest 0,5 0,0 0,5 3,5%
Grimborg Consulting (ledamot Michael Grimborg) 0,4 0,0 0,4 2,8%
Protocol Ventures (ordförande Petter Nylander) 0,3 0,0 0,3 1,7%
Ubb Consulting (Niklas Estensson) 0,4 0,3 0,7 4,9%
Olle Olsson 0,4 0,3 0,7 4,7%
Robert Buren 0,3 0,0 0,3 1,7%
Oskar Sandberg 0,3 0,0 0,3 1,7%
Andreas Poike 0,3 0,0 0,3 1,7%
Johanna Lindner 0,8 0,0 0,8 5,6%
Totalt i emissionen: 10,0 2,9 12,9 89,8%

Hela 41,1% av emissionen garanteras av Goldcup 37212, ett bolag vars namn för tankarna till uppköpande aktörer. Goldcup (med sifferföljd efter) är lagerbolag som för olika syften förvärvas från den affärsjuridiska byrån Bolagsrätt i Sundsvall.

Det kan exempelvis handla om ett budkonsortium som behöver ett gemensamt bolag för att genomföra en transaktion. Det senaste exemplet är Goldcup 37526 (har genomfört namnbyte till Vorward Partners) som är i färd med att köpa ut Everysport Group från Spotlight.

I fallet med Advertys nyemission handlar det dock inte om något bud. Enligt Jonas Söderqvist kommer Goldcup om några veckor att vara registrerat och publikt under ett nytt namn.

“Bolaget backas av ett antal privata investerare som avser vara aktiva investerare och verka för Advertys framgång, det vill säga inte bara tillföra kapital”, uppger Söderqvist.

Teckningsperioden startar den 14 augusti och pågår till och med den 28 augusti. Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om företrädesemissionen i samband med att utfallet kommuniceras, omkring den 1 september.

Läs även:

Fyra flaggor i Advertys företrädesemission

Bevakning av Advertys nyemission inleds

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.