Allt fler stoppar Boeings olycksmodell

Efter helgens flygkrasch väljer allt fler länder att stoppa Boeings flygplansmodell 737 Max 8.
Allt fler stoppar Boeings olycksmodell - boeing-737-max-8-700_binary_6951151.jpg

Europeiska flygmyndigheten EASA följer Storbritanniens flygsäkerhetsmyndighet och stoppar alla flygningar med Boeing 737 Max 8 tills vidare.

Det framgår av ett pressmeddelande från Norwegian, som har 18 exemplar av flygplansmodellen i drift.

Aktien föll runt 10 procent för dagen efter beskedet, men hämtade sig till cirka minus 6 vid 15-tiden.

”Norwegian har fler än 110 Boeing 737-800 i flottan, plan som inte kommer omfattas av förbudet”, skriver Norwegian.

Även Australien flygstoppar flygplanstillverkaren Boeings olycksmodell 737 Max 8 från att flyga i landets luftrum.

Länderna sällar sig därmed till Malaysia, Sydkorea, Kina, Singapore, Etiopien och Indonesien, som alla stoppat modellen efter söndagens krasch i Etiopien. Det var den andra kraschen på fem månader för den nyligen lanserade uppgraderingen av 737-modellen.

Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA uppgav i ett uttalande under måndagen att flygplansmodellen ”fortsatt är flygduglig”.

Enligt data från trafikövervakningssajten Flight Radar står nu runt hälften av alla plan som levererats av modellen på marken.

I Indonesien har också flygbolaget Lion Air, vars plan var involverat i olyckan i oktober, tills vidare avbrutit leveranser från Boeing. Bolagets totala beställning uppgår till 201 plan av modellen, enligt Boeings orderbok.

Boeing-aktien föll drygt 4 procent i New York-börsens öppningshandel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.