Analytiker ser trigger och sätter köp på Volvo: ”Mer tydlig utdelningspolitik”

Sänkta räntor och hög efterfrågan kommer ge fart i lastbilstillverkaren Volvos aktie. Det menar Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau - som tror att börsjätten snart ändrar sina finansiella mål. "Man kommer ha en utdelningspolitik som är mer tydlig", säger han till Affärsvärlden.
Analytiker ser trigger och sätter köp på Volvo: ”Mer tydlig utdelningspolitik” - volvo ab
Hampus Engelau är fordonsanalytiker på Handelsbanken. Foto: Volvo/Pressbild

Makroläget är gynnsamt och flera bolag kommer behöva nya lastvagnar  framöver. Detta gör att Handelsbanken ser en stärkt aktiekurs framöver för Volvo, där kapitalmarknadsdagen den 14 november kan bli en “kurstrigger”.

Anledningen till att kapitalmarknadsdagen blir extra intressant är att Volvo kommer visa upp den nya lastbilsserien som då släpps för Nordamerikamarknaden. Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, hoppas också på fler detaljer om både produktion och finansiella mål.

“Jag tror bolaget kommer diskutera mer i detalj varför man gör den här Mexiko-investeringen både på motorlina och mer kapacitet. Jag tror att Volvo kommer att uppdatera sina lönsamhetsmål över industricykeln, mycket på grund av att man strukturellt sett har höjt sin lönsamhet över det gamla målet”, säger han till Affärsvärlden.

Volvo investerar 7,2 mdr kr i en ny fabrik i Monterrey, Mexiko, som kommer vara i drift 2026.

Ingen utdelningspolicy

Handelsbanken har köp på kort sikt och outperform långsiktigt för Volvo-aktien.

“Volvo har ingen utdelningspolicy och fortsätter att vara kraftigt överkapitaliserat samtidigt som man har ett finansiellt mål för balansräkningen som kanske ur ett historiskt perspektiv visat sig vara alldeles för optimistiskt. Detta gör att jag tror att det blir ett konservativare balansräkningsmål. Men man kommer på det ha en utdelningspolitik som är mer tydlig. Det skulle innebära att bolaget kommer att dela ut de medel som finns utöver det finansiella målet för balansräkningen”, säger Hampus Engellau utan att precisera hur stora utdelningarna skulle kunna bli.

Förutom kapitalmarknadsdagen kommer kommande kvartalsrapporten för tredje kvartalet bli viktig, liksom ifall det blir produktionsneddragningar i Nordamerika eftersom orderingången är ned.

“Vi får se hur det utvecklar sig. Efterfrågan avmattas samtidigt som vi har ett ganska stort nybilslager”, säger Hampus Engellau.

Brasilien betydande marknad

Handelsbankens fordonsanalytiker konstaterar också att aktiviteten i Brasilien börjat stiga.

“Brasilien är en betydande marknad. Det är därför Scania går väldigt bra. Ur ett historiskt perspektiv har Europa och Latinamerika varit kontracykliska. Nu börjar den marknaden ta fart igen”, säger Hampus Engellau.

Traton har mer uppsida

Även Traton är ett bolag som Hampus Engellau tror på på sikt. Handelsbanken har satt långsiktigt outperform på Traton och kortsiktigt hold.

“Tratons aktie har gått väldigt bra, vilket gör att det är mindre uppsida kortsiktigt. Samtidigt är den långsiktiga uppsidan i Traton större än i Volvo om man tittar på vad det är för bolag, vad marknadsvärdet är, vad de gör”, säger Hampeus Engellau och utvecklar:

“Traton genomför idag det som Volvo gjorde för åtta år sedan. Det ger en betydande uppsida om man är på väg att lyckas med det där. Navistar är som Volvos Nordamerika-verksamhet och Mack Trucks. Du kan likna MAN med Volvos innehav i Renault“, säger Handelsbankens fordonsanalytiker.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.