B2B-genombrottet dröjer
Den som trodde att den nya nätverksekonomin skulle vända upp och ner på konkurrensförutsättningarna i många branscher, där snabbhet och smarthet skulle slå ut de stora och tröga jätteföretagen, får tänka om.
Förväntningarna på de strategiska fönster som såg ut att öppnas för nya helt nätbaserade bolag, som snabbt skulle kunna komma in och omstöpa bransch efter bransch, har i många fall visat sig komma på skam. Aktiekurserna har rasat. Amerikanska Internet Capital Group är till exempel delägare i ett 70-tal företagsinriktade e-handelsföretag, som Eu-supply som riktar sig mot byggnadsindustrin, har fått se sin aktiekurs falla med 95 procent sedan toppen i våras.
Utslagning
Skimret runt de nya nätföretagen har försvunnit. Nu handlar det inte så mycket om att skapa stora värden, utan om att överleva. De oberoende e-marknadsplatserna för handel mellan företag (B2B) kommer troligtvis att drabbas av samma utslagning och konsolidering som e-handelsbolagen inriktade mot konsumenter.
Analysföretaget Gartner beräknar att e-handeln mellan företag i Europa omsätter cirka 270 miljarder kronor i år, varav företagen på den nordiska marknaden svarar för ungefär fem procent.
Fart på direktförsäljningen
E-handel mellan företag växer starkt, men utvecklingen är inte lika explosiv som många trodde så sent som för knappt ett år sedan. Det som har tagit fart är direktförsäljning via nätet. De företag som har gått i spetsen är IT- och telekomföretag i den “gamla ekonomin”, som till exempel Cisco, Dell och Intel.
Traditionella företagsjättar drar även igång marknadsplatser, som biltillverkarna GM, Ford och Daimler-Chryslers inköpsportal Covisint eller flygsajten Aeroexchange.
Fördelen med den här typen av marknadsplatser är att de kan styra utvecklingen med sin egen inköpskraft. Marknadsplatserna kan också kräva att leverantörerna ska vara med om de vill fortsätta leverera, vilket gör att det är lättare att få upp volymerna. Ett tänkbart scenario är att marknadsplatserna på sikt knoppas av, bland annat för att minimera risken för konflikt mellan de inblandade aktörerna.
Nackdelen är att andra tillverkare i ett sådant läge kan känna sig utestängda och därför inte vill använda marknadsplatsen.
Analysföretaget Forrester tror på neutrala marknadsplatser, bland annat på grund av konkurrenssituationen. Men de oberoende handelsplatserna har andra slags problem. Flera av dem har inte fått igång någon handel överhuvudtaget, vilket gör att intäktsförväntningarna får skjutas allt längre fram i tiden, samtidigt som pengarna rinner ur företagen.
Ett problem har varit att få in säljare till marknadsplatserna. Det finns flera förklaringar till detta. En är att marknadsplatsen leder till ökad transparens i prissättningen och därmed sannolikt en ökad priskonkurrens.
Tekniskt krävande
Samtidigt rusar kostnaderna iväg. Det är tekniskt mycket krävande att bygga en fungerande marknadsplats, och det tar tid. Ett hinder har varit en låg datamognad i vissa branscher, vilket gör att även om marknadsplatsen i sig fungerar, så finns få branschaktörer som kan använda den, vilket i sin tur hämmar handeln.
Massa- och pappersindustrin är en sådan marknad. Här finns bland annat Accesspaper som blev uppköpt innan marknadsplatsen ens hann öppna.
Bredda affärsidén
Tidigare nämnda Paperx X, som leds av förra Storachefen Lars Åke Helgesson, har fått bredda sin affärsidé. Från att tillhandahålla en marknadsplats erbjuder sajten nu outsourcingtjänster av tekniska e-handelslösningar till sina potentiella kunder. Än så länge har aktiviteten varit mycket låg. För att lyckas med denna än mer ambitiösa satsning krävs uthållighet. Det är tveksamt om Paper X har den.
Trots rådande turbulens och stundande utrensning är e-handeln, och marknadsplatserna, här för att stanna. Men antalet kommer att ändras radikalt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.