Baddräktskung i Göteborg köper fotbollslag i Grekland
”Anledningen till den här affären är kommersiell. I Grekland är fotbollslagen aktiebolag och drivs som vilka företag som helst. Jag tror helt enkelt att det är en bra affär”, säger Panos Papadopoulos till Ekonomi24. ”Jag kan inte säga någonting om priset. Förhandlingarna inleddes igår, mina rådgivare ser som bäst över saken och jag hoppas att vi ska kunna komma fram till något inom kort.”
Nyheten kom igår kväll ut i grekiska medier där den väckt stor uppståndelse, och varit nyhetsstoff i de större TV-nyheterna. Inte minst för att säljaren av laget är en känd affärsman vid namn Mr Mpatatoudis, som gjort sig en förmögenhet inom bland annat bygg- och fastighetsbranschen.
”Jag har lite svårt att förstå nyhetsvärderingen av det här. När jag landade på flygplatsen igår möttes jag av TV-kameror och även idag har de funnits utanför mitt hotell. Och journalisterna ringer hela tiden.” Panos Papadopolous intresse för fotboll är allmänt känt, inte minst sedan han gick in som huvudsponsor för Ljungskiles fotbollslag som idag bär namnet Panos Ljungskile.
”Sporten ligger mig varmt om hjärtat, men anledningen till den här affären är även strikt kommersiell. I Grekland är fotbollslagen aktiebolag och drivs som vilka företag som helst. Jag tror helt enkelt att det är en bra affär”, säger han.
Spekulationer i de grekiska medierna svävar även på annat än priset vad gäller affären. Några framställer Panos Papadopoulos som en framgångssaga; en av bygdens söner som framgångsrikt byggt upp ett blomstrande företag långt ifrån sina hemmamarker. Andra spekulerar i att han bakom sig har ett konsortium av förmögna svenska, och fotbollstokiga, entreprenörer som tillsammans besitter den finansiella styrkan att genomföra affären. Mot bakgrunden att Panos Emporio inte omsätter mer än cirka 30 Mkr torde en sådan lösning vara en förutsättning för köpet.
”Jag kan inte säga särskilt mycket om finansieringen eftersom jag inte vill att sådan uppmärksamhet ska störa förhandlingarna. En sån här affär är rätt komplicerad och det finns olika finansiella lösningar beroende på vad prislappen blir och på vilka villkor köpet kan komma att ske”, säger Panos Papadopolous. Åter andra menar att Panos Papadopoulos gjort PR till en konst och att hela upplägget lika gärna kan vara ett kuppförsök för att få publicitet runt sitt företag.
”Jag fick samma fråga av en grekisk journalist igår, vilket faktiskt gjort att jag tänker avstå från att besöka en av Paoks matcher ikväll. Men jag vill inte att folk ska tro att det här är ett marknadsföringstrick så jag avstår från att överhuvudtaget gå dit.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.