”Bilberoendet en samhällssjukdom”

Frukost med Affärsvärlden: Fredrik Gertten, dokumentärfilmare.

I inledningen av sin karriär som dokumentärfilmare i slutet av 1990-talet gjorde Fredrik Gertten uppmärksammade Blådårar 2 om fotbollsklubben Malmö FF:s kamp för att komma tillbaka till Allsvenskan. Där medverkade bland annat den då relativt okände fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic.

Nu är Fredrik Gertten aktuell med dokumentärfilmen Bikes vs Cars som handlar om den förmodade kampen mellan cyklar och massbilismen. Zlatan Ibrahimovic är numera fotbollsproffs i Paris Saint Germain och har nyligen spelat in en reklamfilm för bilföretaget Volvo Cars (se reportaget sid 14).

– Zlatan är förstås viktig för Volvo men det var mer överraskande att Robyn medverkade. Jag tror det gjorde henne lite mindre hipp, säger Fredrik Gertten över en frukost på Scandic Malmen på Södermalm i Stockholm.

Dokumentärfilmaren är trött efter att ha stigit upp i ottan för att medverka i TV4:s morgonsoffa. Han kastar i sig en tallrik flingor och mellan tuggorna resonerar han filosofiskt om vart vi människor egentligen är på väg – bokstavligt talat.

– Bilberoendet är en slags samhällssjukdom och den har bara förstärkts. Ytan tar slut, bilarna har stulit den, säger han.

Los Angeles i Kalifornen på USA:s västkust täcks numera till 70 procent av bilvägar och parkeringsplatser. I Stockholms stad är siffran 50 procent, enligt Gertten. Själv bor han i Malmö och han cyklar förstås även om han gillar att åka bil. I Malmö är cykelkulturen stark precis som i närliggande Köpenhamn, förklarar han.

– Det är som att man har låst fast ­Stockholm i en slags Los Angeles-fiering. Vi behöver en stadsplanering som gör att folk vågar ta cykeln. Annars blir det bara de tuffaste killarna i de fulaste brallorna som ­cyklar.

Värst i Sverige när det kommer till stadsplanering är däremot Göteborg, säger han. Det beror främst på närvaron av Volvo-­bolagen.

– Som väldigt många andra svenskar är jag väldigt stolt över de ”svenska” företagen. Men sen skulle man kanske önska att de var lite smartare, säger han.

Fredrik Gertten är väl medveten om att Sveriges ekonomiska saga grundar sig i bilindustrin och en konsumerande medelklass. En modell som nu kopieras i Kina och en rad andra länder. Problemet enligt Gertten är att städerna bryter samman och att folk inte kommer någonvart.

– Folk är genuint olyckliga över att sitta i bilköer och ekonomin mår inte bra av bilköer.

Hur man ska gå till väga för att minska bilberoendet och samtidigt behålla tillväxten har han däremot inget bra svar på.

– Det är lyxen i mitt jobb att jag inte behöver svara på det. Jag ställer bara frågan. Hur tillväxten ska se ut framöver får politikerna reda ut.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.