Bromsad tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige ökade med 1 procent i löpande priser till 12,1 miljarder kronor under mars, jämfört med året innan.
Behovet av logistikytor till följd av den ökade e-handeln är enorm.
Kö till paketutlämning i Aspudden. Foto: Henrik Montgomery/TT

Det framgår av Svensk Handels e-handelsindikator.

Därmed bromsade tillväxten in givet att januari och februari båda uppvisade tvåsiffriga tillväxttal. Om man justerar för inflationen bedöms e-handelsvolymen ha sjunkit under mars med cirka 1 procent mot fjolåret.

Sett till hela första kvartalet blev tillväxten 11 procent, vilket är ett trendbrott efter nio kvartal i rad med negativ tillväxt. Tillväxten är också den starkaste sedan första kvartalet 2021.

“Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.