ICA Gruppen
Bunkringslyft för Ica
Det framgår av ett pressmeddelande från Ica.
Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av coronaviruset med bland annat bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker, skriver Ica.
”De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt. Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer”, skriver bolaget.
Marsförsäljningen karakteriserades också av en mycket stark e-handelstillväxt, enligt Ica.
I kronor var försäljningen i de svenska Ica-butikerna 11.064 miljoner exklusive moms under månaden.
Ica bedömer att kalendereffekten för mars månad uppgår till -1,8 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.