Dukat för en riktigt god jul

Servettillverkaren Duni är välstädad och inte lika skuldtungd längre. Den attraktiva värderingen gör att vi köper.

Vinterkollektionen är klar sedan länge. Men det är inte kläder, skor eller accessoarer det handlar om. Utan servetter. Precis som i modevärlden har servettvärlden sina olika säsonger. Snart är tiden inne för julborden och den del av året som är allra bäst för servettillverkaren Duni.

Dunis bordsartiklar riktar sig främst till hotell och restauranger. Bolaget för en ständig kamp för att försöka övertyga hotell- och restaurangägarna om att använda dukar och servetter av papper i stället för linne. Det är inte helt lätt. Dunis pappersservetter består av flera lager för att likna linne så mycket som det bara går. Bolaget har egna designer som jobbar för att ständigt öka antalet nya produkter och ungefär en fjärdedel av kollektionen byts ut varje år. Kraftansträngningarna verkar ha gett resultat. Försäljningen inom affärsområdet Professional ökade runt 6 procent under det senaste halvåret och vinstmarginalen landade på nästan 12 procent.

Sämre går det för den mer konjunkturkänsliga och konkurrensutsatta delen av bolaget, nämligen bordsprodukter mot detaljhandeln. Under det första halvåret gick den back. Skälet är att Duni tampas med dagligvaruhandelns egna varumärken. Men enligt vd Fredrik von Oelreich har Ica återigen gett varumärket Duni ett bra skyltläge i butikerna vilket ändå är ett steg i rätt riktning. Han kan bara hoppas på att andra kedjor tar efter. Det tredje affärsområdet, Tissue, tillverkar mjukpapper som används i den egna produktionen men också säljs externt som insatsvaror till hygienartiklar.

Dunis starkaste fästen geografiskt är centrala Europa och främst Tyskland. När Tyskland var illa ute för några år sedan drabbades Duni inte så hårt som man skulle kunna tro. Det var snarare verksamheten i Norden som fick problem. Nu kommer visserligen allt fler tecken på en konjunkturnedgång i Europa. Men det finns ingen anledning att tro att Tyskland skulle vara lika illa ute som sist. Det är förstås viktigt för Duni att växa på andra marknader och inte vara så beroende av Tyskland. Sydeuropa är en. Genom försäljningen av flygcateringverksamheten i fjol har skuldbördan blivit mindre. Det finns därför utrymme för Duni att köpa på sig verksamheter och växa på det sättet.

Vid börsintroduktionen av Duni i november förra året var bolagets tidigare exponering mot USA och flygindustrin redan borta. Årets halvårsrapport såg därför betydligt muntrare ut. Omsättningen växte med nästan 5 procent och rörelsemarginalen blev 9 procent. Målen att växa organiskt med 5 procent och nå en rörelsemarginal på 10 procent är alltså inte orealistiska.

Affärsvärlden rekommenderade att teckna Duni-aktien i november förra året då EQT valde att sätta servettillverkaren på börsen. Kursen hamnade på 50 kronor och sedan dess har den sjunkit med 20 procent. Aktien har stått emot något bättre än generalindex som backat med 27 procent. Nu när den tidigare storägaren EQT har sålt samtliga sina aktier finns inget säljtryck i aktien längre. Polaris Capital och Lannebo fonder har seglat upp som nya storägare efter Rune Anderssons Mellby Gård.

Duni är mindre konjunkturkänsligt än verkstad och kommer sannolikt att fortsätta leverera bättre än börsindex. Om vi räknar med att Duni håller sin vinst nästa år värderas aktien till sju gånger vinsten. Även om vinsten går ned något är aktien fortfarande billig. Köp med riktkursen 45 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.