Eldon: Fart på tillbehören

Det kan löna sig att titta närmare på Eldonaktien,i synnerhet om man tror på en vändning i Asien.

Trots återhämtningen på börsen är det fortfarande mångaverkstadsföretag som inte hängt med. Ett av dessa som det kanlöna sig att titta närmare på är Eldon. Aktieursen har fallitmed över 30 procent, räknat från årsskiftet.Resultatmässigt innebär 1998 ett mellanår för koncernen.Resultatet efter tre kvartal sjönk med 16 procent till drygt 100miljoner kronor. Omsättningen ökade med 15 procent till cirka1,7 miljarder kronor. Drygt hälften av försäljningsökningenberodde på förvärv. Ledningen har sagt att den räknar med atthelårsresultatet blir sämre än fjolårets rekordvinst om 150miljoner kronor, eller 8,80 kronor per aktie efter full skatt.Affärsvärldens prognos innebär att vinsten per aktie minskar medomkring en krona.

Sämre i Japan

Resultatförsämringen har flera förklaringar. Dels rör det sig omkostnader för lanseringen av en rad nya produkter, dels harkoncernens försäljning i Asien, det vill säga huvudsakligenJapan, minskat kraftigt. Det senare berör det störstaaffärsområdet, som är biltillbehör. Visserligen svarar Asienbara för 8-10 procent av omsättningen, men det är en försäljningsom sker till relativt höga marginaler.Biltillbehör svarar numera för över hälften avkoncernomsättningen. Här har Eldonkoncernen byggt upp enintressant position, med ett starkt varumärke (Thule), på engenuin tillväxtmarknad. Det gäller produkter som ökar bilarnaslastkapacitet, bland annat takboxar och takräcken, cykel- ochskidhållare. Det största marknaderna är Tyskland, USA och Japan.Tillväxten drivs av det ökande intresset för ett rörligtfriluftsliv, en trend som knappast lär avta i brådrasket. Fleraförvärv har stärkt marknadspositionen ytterligare, i synnerhetköpet 1997 av USA:s största takboxtillverkare, Karrite. Eldon ärockså leverantör av lasthållare och takrelingar till flerabiltillverkare, till exempel Volkswagen, Opel och BMW.

Stabil utveckling

Trots den svaga utvecklingen i Japan är tillväxten föraffärsområdet biltillbehör hittills i år 20 procent. I USA ochEuropa är utvecklingen av allt att döma stabil. Lyckas denjapanska regeringen till sist vända den ekonomiska utvecklingen,och öka konsumtionsviljan, skulle det säkert ge bra skjuts åtThule. Bolaget har ökat sin närvaro i Japan genom ett nystartatdotterbolag, som har inlett ett samarbete med Toyota.Eldons ursprungliga verksamhet är kapslingar – apparatskåp,ställverk och elfördelningssystem – som står för cirka 30procent av koncernomsättningen. Under årets tre första kvartalökade försäljningen med 12 procent. Numera ingår inte enbartprodukter för el, utan också för de snabbväxande områdena data-och telekommunikation där utvecklingen sägs vara mycket stark.

Fragmenterad marknad

Det tredje affärsområdet är det som visar lägst tillväxt. Detgäller tillverkning och uthyrning av släpvagnar med omkring 20procent av koncernomsättningen. Här har försäljningen hittills iår ökat med sex procent. Eldon är en av de större tillverkarnaav släpvagnar i Europa. Det är en fragmenterad marknad med ettpar tusen tillverkare, vilket tenderar att pressa priserna.Eldon koncentrerar sig på Skandinavien och Tyskland.

Ett mellanår

Eldon, helår helår 9 mån Förändring,miljoner kr 1996 1997 1998 %Omsättning 1662 1947 1707 15Rörelseresultat 108 171 114 -17Marginal, % 6,5 8,8 6,7 -Finansnetto -13 -21 -13 24Vinst 95 150 101 -16Vinst/aktie, kr 5,9 8,8 6,3 -Utdelning, kr 2,25 3,00 – -Avkastning eget kap, % 12,5 17,1 14,3 –Aktien: Köp

Efter kursfallet kan man hävda att Eldon är försiktigt värderat,särskilt som koncernen inte är så konjunkturkänslig – medundantag för Japan. Det gör att Eldon på sikt har goda chanseratt bli en kursvinnare. Tror man på en begynnande vändning iJapan är det köpläge på nuvarande kursnivå, cirka 112 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.