EU:s digitala marknadsstrategi kan drabba amerikanska it-bolag

EU-kommissionen förväntas under onsdagen presentera sin nya digitala marknadsstrategi som ska ta sikte på amerikanska it-bolag, skriver Reuters.

Målsättningen är att få en uppfattning om hur de stora aktörerna såsom Google, Amazon och Facebook använder sin marknadsmakt, men även vilka regleringar som kan införas gentemot dessa bolag för att säkerställa de europeiska it-bolagens fortsatta konkurrenskraft.

EU har sedan tidigare uttryckt sina planer om att skapa en inre marknad för it-sektorn. Enligt Günther Oettinger, ansvarig för den digitala ekonomin i EU, är Europa för närvarande en ”förlorare” inom it-branschen, men situationen kan komma att vändas, förutsatt att alla EU:s 28 medlemsländer samarbetar med att skapa lika villkor.

”28 fragmenterade marknader är inte bra för investeringar, inte bra för startups, inte bra för utvecklingen av nya arbetsplatser och inte bra för användare”, sade Oettlinger i ett uttalande i slutet av januari.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.