Favoriterna vill ta mer betalt

Ernst & Young och Öhrlings Pricewaterhouse Coopers delar utmärkelsen Årets revisionsbyrå. Kunderna är lika nöjda med de två konkurrenterna. Byråerna tycker samtidigt att det är dags att höja priserna.

– Revisorerna har kommit mer i fokus efter bland annat Enronskandalen. Det kan finnas en anledning att höja priserna, säger Peter Clemedtson, vd på Öhrlings.

Ernst & Young och Öhrlings tampas med varandra på toppen i kategorierna kundnöjdhet, pris, kompetens,
service och bemötande samt förståelse för kundernas verksamhet. Revisionsbyrån Deloitte & Touche hamnar däremot genomgående på bottenplaceringen i Finansbarometern.

Båda vinnarna har samma recept: Att försöka förstå kunden.

– Vi ligger hela tiden steget före och ger våra kunder synpunkter och idéer på ett tidigt stadium. Stor vikt har också lagts vid att vidareutbilda personalen, bland annat i ledarskap och affärsmannaskap, säger Peter Clemedtson på Öhrlings.

– Vi sätter oss in i kundens affär och har man det förhållningssättet går det att bidra konstruktivt till verksamheten. Det handlar om att hantera svåra situationer på ett klokt sätt, säger Torsten Lyth, vd på Ernst & Young.

Ett viktigt resultat av undersökningen är att företagen i stort sett accepterar prissättningen för tjänster på revisionsmarknaden. I och med att både Öhrlings och Ernst & Young får toppbetyg i övrigt kan båda tänka sig att att höja priserna.

Torsten Lyths och Peter Clemedtsons ambitioner eldas dessutom på av revisionsskandalerna i Enron och Worldcom. Skandalerna har skickat signaler över hela världen och ökat efterfrågan på revisionstjänster på nästan alla marknader.

Storföretagen vill att revisionsbyråerna gör ett grundligare arbete. Nya internationella revisions- och redovisningsregler leder samtidigt till en ökad granskningsvolym. Höjda priser kan alltså motiveras med att tjänsternas kvalitet förädlas.

– Kraven på oss har ökat när det gäller redovisnings- och revisionsregler och det driver våra kostnader, vilket medför att våra priser måste gå upp, säger Peter Clemedtson.

Frågan är om den konkurrerande firman Deloitte & Touche kan höja sina priser framöver. Byrån får genomgående bottenbetyg i Finansbarometern.
Hans Pihl, vd för bolaget, är ödmjuk inför resultatet:

– Vi måste ta till oss den här kritiken och inse att vi har en resa att göra för att bli bättre. Vår strävan är att bli nummer ett, men jag tycker att vi redan kommit en bra bit på vägen. Vi arbetar intensivt med de här frågorna och har lanserat en mängd strategier för att nå målet att vara bäst på allt. När vi nått dit är svårt är säga, någon gång mellan ett till fem år.

Finansbarometern visar att efterfrågan ökar särskilt inom rådgivning i skattefrågor och rådgivning kring riskhantering.

– Det är ett svar på Enronskandalen. Intresset för riskhantering ökar främst på företag där ledningen inte kan ha total kontroll över bolaget. Skatterådgivningen ökar sedan transaktionsintensiteten gått ner. Ganska påtagligt har det börja hända saker på marknaden de senaste sex månaderna, säger Torsten Lyth på Ernst & Young.

– Jag är övertygad om att rådgivning i riskhanteringsfrågor kommer att vara nästa stora tillväxtområde i vår bransch, säger Peter Clemedtson.REVISIONSBYRÅ

Företag Betyg
1. Ernst & Young 3,9
1. Öhrlings Pricewaterhouse Coopers 3,9
3. KPMG 3,5
4. Deloitte & Touche 3,0
Betygsskala från -10 till + 10. Betyg baserat dels på total kundnöjdhet, dels på viktat medelbetyg på ”Pris”; ”Kompetens”; ”Produkt- och tjänsteutbud” samt ”Anpassning till företagets verksamhet

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.