Fenix Outdoor ökar omsättning och rörelseresultat under andra kvartalet

Friluftsbolaget Fenix Outdoor redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade också.
Fenix Outdoor säljer produkter för natur och friluftsliv. Några välkända varumärken är Fjällräven, Tierra, Primus och butikerna Naturkompaniet.

Omsättningen steg 25,9 % till 130,4 miljoner euro (103,6).

Ebitda-resultat blev 19,2 miljoner euro (14,8), med en ebitda-marginal på 14,7 % (14,3).

Rörelseresultatet blev 7,3 miljoner euro (3,8), med en rörelsemarginal på 5,6 % (3,7).

Resultatet före skatt var 5,0 miljoner euro (0,8).

Resultatet efter skatt blev 2,8 miljoner euro (0,3).

Resultat per aktie hamnade på 0,21 euro (0,02).

Fenix Outdoor, MEUR Q2-2021 Q2-2020 Förändring
Nettoomsättning 130,4 103,6 25,9%
EBITDA 19,2 14,8 29,7%
EBITDA-marginal 14,7% 14,3%
Rörelseresultat 7,3 3,8 92,1%
Rörelsemarginal 5,6% 3,7%
Resultat före skatt 5,0 0,8 525,0%
Nettoresultat 2,8 0,3 833,3%
Resultat per aktie, EUR 0,21 0,02 950,0%