Fenix Outdoor ökar omsättning och rörelseresultat under andra kvartalet

Friluftsbolaget Fenix Outdoor redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade också.
Fenix Outdoor ökar omsättning och rörelseresultat under andra kvartalet - FenixOutdoor
Fenix Outdoor säljer produkter för natur och friluftsliv. Några välkända varumärken är Fjällräven, Tierra, Primus och butikerna Naturkompaniet.

Omsättningen steg 25,9 % till 130,4 miljoner euro (103,6).

Ebitda-resultat blev 19,2 miljoner euro (14,8), med en ebitda-marginal på 14,7 % (14,3).

Rörelseresultatet blev 7,3 miljoner euro (3,8), med en rörelsemarginal på 5,6 % (3,7).

Resultatet före skatt var 5,0 miljoner euro (0,8).

Resultatet efter skatt blev 2,8 miljoner euro (0,3).

Resultat per aktie hamnade på 0,21 euro (0,02).

Fenix Outdoor, MEUR Q2-2021 Q2-2020 Förändring
Nettoomsättning 130,4 103,6 25,9%
EBITDA 19,2 14,8 29,7%
EBITDA-marginal 14,7% 14,3%
Rörelseresultat 7,3 3,8 92,1%
Rörelsemarginal 5,6% 3,7%
Resultat före skatt 5,0 0,8 525,0%
Nettoresultat 2,8 0,3 833,3%
Resultat per aktie, EUR 0,21 0,02 950,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets