Fenix Outdoor
Fenix Outdoors omsättning stiger
Omsättningen uppgick till 138,2 miljoner euro (131,6), en ökning med 5 procent mot föregående år.
Rörelseresultatet blev 19,4 miljoner euro (21,6), med en rörelsemarginal på 14,0 procent (16,4).
Resultatet före skatt var 20,7 miljoner euro (21,5).
Resultatet efter skatt blev 16,3 miljoner euro (16,3).
Resultat per aktie hamnade på 1,21 euro (1,21).
”Kvartalet inleddes med en stark retail försäljning i januari. En varm februari hade en negativ effekt, men mars visades en förbättring på alla marknader förutom Tyskland. Brands och Global sales följde samma mönster i januari och februari, men drabbades också negativt av olika händelser”, kommenterar vd Alexander Koska i rapporten.
Vd:n påpekar vidare att förseningar i leverans av gods och en sen upptäckt av produktionsfel försenade distributionen av varor. I kombination med den extraordinära försäljningen under fjärde kvartalet skapades en brist på varor att leverera under mars.
”Åtgärder har vidtagits och vi uppskattar att vi kommer att kunna kompensera för merparten av bortfallet under andra kvartalet. Förseningen kommer dock innebära en ökad osäkerhet i antalet direkt orders för vår/sommar. Vi uppskattar försäljningsbortfallet till någonstans mellan 4-5miljoner euro, kombinerat för varumärkena Fjällräven och Royal Robbins.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.