Fenix Outdoors omsättning stiger

Friluftsspecialisten Fenix Outdoor redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar minskad vinst.

Omsättningen uppgick till 138,2 miljoner euro (131,6), en ökning med 5 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet blev 19,4 miljoner euro (21,6), med en rörelsemarginal på 14,0 procent (16,4). 

Resultatet före skatt var 20,7 miljoner euro (21,5). 

Resultatet efter skatt blev 16,3 miljoner euro (16,3). 

Resultat per aktie hamnade på 1,21 euro (1,21).

“Kvartalet inleddes med en stark retail försäljning i januari. En varm februari hade en negativ effekt, men mars visades en förbättring på alla marknader förutom Tyskland. Brands och Global sales följde samma mönster i januari och februari, men drabbades också negativt av olika händelser”, kommenterar vd Alexander Koska i rapporten.

Vd:n påpekar vidare att förseningar i leverans av gods och en sen upptäckt av produktionsfel försenade distributionen av varor. I kombination med den extraordinära försäljningen under fjärde kvartalet skapades en brist på varor att leverera under mars. 

“Åtgärder har vidtagits och vi uppskattar att vi kommer att kunna kompensera för merparten av bortfallet under andra kvartalet. Förseningen kommer dock innebära en ökad osäkerhet i antalet direkt orders för vår/sommar. Vi uppskattar försäljningsbortfallet till någonstans mellan 4-5miljoner euro, kombinerat för varumärkena Fjällräven och Royal Robbins.”

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här